Köpråd för intel core i7 930 + överklockning
Hejsan!
Jag är ganska ny med alla dessa databyggar termer, (jag går ett data-tekniskt högstadie program men allt vi gör är sitter inne i windows server 2008 och pillar med nätverk)
Men, det jag hade tänkt att fråga om hjälp var med att jag hade tänkt att köpa en ny dator som jag plockar ihop själv.
De största delarna jag behöver hjälp med är faktiskt allt förutom själva processorn, vill hjärna även kunna lätt överclocka den till t.ex 3.2 GHz.
Den budgeten jag har för tillfället ligger runt 10.000 kr inte ett öre mer eller mindre.
när jag sitter och kollar själv så skulle jag välja
Intel Core i7 930
Asus P6T
Corsair TX 750W 80+
Western Digital Caviar Green 1TB
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
Lian-li PC-A06B Miditower
XFX Radeon HD 5770
Hårddisk
Följer sata kabel med? Finns det bättre hdder med mer gb/kr
Ram
Har 1000 ggr mer problem med ram-minnena än resten av datorn, fattar inte riktigt. En sak är säkert, jag ska ha 3 st ram "moduler" för i7an har trippelkanalig och då kopplar man in dem |-|-|- så blir det effektiv användning av den, eller har jag fattat fel??
Chassi
Är det för litet, ska jag satsa på ett antec?
Grafikkort
Föredrar radeon kort då man kan köra crossfire på ett gammalt fungerande pci-e kort jag köpte av en kompiis för 10 kr!:D
Nätaggregat
Räcker det med 750W, någon som har tips om bättre nätagg?
Flera saker jag behöver, typ fläktar?
Och dessutom vill jag bara lägga till att för min del gör det ingenting om den "låter lite", för min p4a dator som jag sitter på just nu låter "som ett jetplan." -.-
Hjälp!
//P