AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

Permalänk
Melding Plague

AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

I ett nytt utspel anklagar grafikkortstillverkaren AMD konkurrenten Nvidia för att i praktiken muta spelutvecklare till att använda fysikmotorn PhysX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen annan anledning använda det så. Bara hoppas att det blir för dyrt i längden av Nvidia att bekosta mutor.

Permalänk
Medlem

Bullet Physics ser riktigt lovande ut. Hoppas AMD får till det. Nvidias sätt att betala för att spelutvecklare ska använda deras PhysX är verkligen kasst.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

amd har inte släppt nån fysikmotor än och klagar på kokurrenten... då har nvidia rätt att marknadsföra deras produkt på vilket sätt dom vill tycker jag

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Mycket kan anses vara fult men alla vill tjäna pengar. AMD kan konkurrera mot, bara sälja fler grafikkort och chips så att de omsätter mer med vinst och kommer på någonting lika bra eller bättre och kör hårt mot hårt, simple.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

jo ati e säkert helt neutrala & har inte hjälpt några spelutvecklare själv hej & hå .freeware & öppen kod vore trevligt men tyvär så funkar inte marknaden så(dom kanske ska satsa på linux dom på ati(åtminstånde bra drivisar dit för deras egna produkter))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ingen spelutvecklare har frivilligt valt att använda AMDs alternativ heller...

Permalänk
Medlem

Here we go again! Gääsp!

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd

tycker inte att det är rätt att muta...T.ex Jag betalar dig 20 000€ så jag tjänar 40 000€ i Grafikkorts intäkter :/ Istället tycker jag att speltillverkarna ska välja fritt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Here we go again! Gääsp!

Hehe.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Tycker fortfarande att PhysX är kasst. Hoppas och tror att AMDs öppna alternativ segrar och används flitigt i framtiden.

Permalänk
Medlem

Klart AMD säger så. Någon som trodde något annat?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Klart AMD säger så. Någon som trodde något annat?

Klart Devil May Cry säger så. Någon som trodde något annat?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Lösa rykten.
Kungen är homosexuell.

Permalänk
Medlem

Alltid detta skitsnack om varandra. Fokusera på er egen teknik istället om den är så mycket bättre och visa oss det!

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag bli less på AMDs tjat, klart som f*n att man mutar. Syns man så säljer man, Nvidia är duktiga på att synas/marknadsföras och det klingar i kassan.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

tyckte physx-effekterna var riktigt häftiga i mirror's edge, hade hellre spelat det med dessa än ingenting alls, vilket varit fallet ifall amd fått bestämma. de har ju samma upplägg med sina linuxdrivrutiner att låta folk skriva dem åt dem. inte konstigt att folk köper nvidiakort då ati's drivrutiner ligger helt efter. kolla även på hur utvecklingen av opengl-standarden i princip helt har avstannat med folk som inte kan komma överens osv medan microsoft hela tiden förbättrar dx. tror inte deras öppna fysikmotor blir nånting om de inte _själva_ lägger ner en massa energi på att göra den bra istf att smutskasta konkurrenten som faktiskt har något som funkar...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Klart Devil May Cry säger så. Någon som trodde något annat?

Förstår att du vill vara lustig. Men du kan inte mena att du inte hade blivit mer förvånad om AMD sa att physx var riktigt bra och att dom själva nu ska sätta igång och konkurrera.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Vore trevligt om allt detta kunde ske under öppen källkod.Där både Nvidia och AMD kunde bidra med något och andra för den delen med

Låsa in sig som Nvidia tror jag kommer straffa sig,Hoppas ialla fall för jag vill inte bli låst till en tillverkare i framtiden,Öppet är bra,sen får alla fanboys välja vad dom vill

Jag väljer det som ger mest för pengarna när väl köpet är på G!

Dock hoppas jag ATI/AMD norpar ett par procent av marknaden så det blir lite utjämnat,Behövs minst 2 stora tillverkare,kanske fler!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Nu börjar jag bli less på AMDs tjat, klart som f*n att man mutar. Syns man så säljer man, Nvidia är duktiga på att synas/marknadsföras och det klingar i kassan.

"klart som fan att man mutar"?

lol

Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
tyckte physx-effekterna var riktigt häftiga i mirror's edge, hade hellre spelat det med dessa än ingenting alls, vilket varit fallet ifall amd fått bestämma. de har ju samma upplägg med sina linuxdrivrutiner att låta folk skriva dem åt dem. inte konstigt att folk köper nvidiakort då ati's drivrutiner ligger helt efter. kolla även på hur utvecklingen av opengl-standarden i princip helt har avstannat med folk som inte kan komma överens osv medan microsoft hela tiden förbättrar dx. tror inte deras öppna fysikmotor blir nånting om de inte _själva_ lägger ner en massa energi på att göra den bra istf att smutskasta konkurrenten som faktiskt har något som funkar...

förklara gärna på vilket sätt ATI's drivrutiner ligger "helt efter"?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR

Syns man jävlas man och trycker ner folk får man klirr i kassan alltså?
Tycker Nvidia och Intel för den delen ska skärpa sig och spela enligt Ärlighetens regler Då blir det inga böter,stämningar etc.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kanske AMD/ATI börja bli nervösa inför Fermin relesen? När dom ska kasta ut massa bullcrap!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Kanske AMD/ATI börja bli nervösa inför Fermin relesen? När dom ska kasta ut massa bullcrap!

Tror inte att dom är direkt nervösa men lite spända värkar ju dom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd att physx får ati användare och console spel tappa kvalite.

Permalänk
Medlem

Get your own TWIMTBP program damned loosers... instead of whining on the net

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Jo, det är ett ????? tjat på AMD, men det de säger är sant. Men så länge "fysik" är en meningslös tillvalseffekt spelar det kanske inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att gå runt PhysX "skyddet" som nvidia har om man vill ha det. Men kan hålla med om att det är fruktansvärt tråkigt att nvidia har låst så man i vanliga fall inte kan använda ett ati kort och nvidia kort samtidigt utan att kringgå det med crack. Hade vart skönt om dom kunde släppa på det så vi alla kan ha använda både nvidia och ati kort i samma dator utan krångel. Eller släppa koden helt fri hade varit det bästa, men då har nog tyvärr inte nvidia mycket att komma med i dagsläget. Ati har änna gått om i prestanda, som det ser ut just nu iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterg
Ingen spelutvecklare har frivilligt valt att använda AMDs alternativ heller...

Därför att det inte finns?

Permalänk
Medlem

Nu börjar "pajkastningen"... igen,
- tag skydd i värnen nu kommer nästa laddning grabbar.

Vi får väl se... men det kan likaväl vara så att Nvidia märker att man har svårt att hänga med AMD/ATi (spekulerar) och då kan man ta till fula knep för att försöka hänga sig kvar i toppen i datorbranschen. Det är frågan om "affärer" och det är knappast välgörenhet man bedriver med sina produkter som ett stort multinationellt företag som de är och kan man "bromsa" upp spelutvecklingen i någon eller par månaders tid så får man lite andrum att kanske få fram produkter som kan blir mer konkurrenskraftiga mot sina medtävlare (vem det nu är...).

Det är en sak som Nvidia nu försöker göra och om det är ärligt förfarande eller ej lämnar jag frågan öppen till läsaren att själv ta en fundering om och sedan slutföra frågan själv efter bästa förmåga.

/Saint25

Permalänk

Jävligt lamt att se folk sitta här och gnälla.
För det första så är detta bara ett citat från konkurrentens chef, klart han kommer gnälla om fler köper nVidia än ATI.
och för det andra så var nVidia bra mkt snabbare ut med sin dedikerade fysikdel till skillnad från ATI, hade det varit tvärt om hade dom betett sig likadant.
För det tredje så finns inga som helst fakta presenterade i hurvida hans anklagelser är 100% korrekta eller ej, skulle någon här inne t.ex. påstå sig, helt random, att t.ex. ha insiderinformation kring detta så skulle ingen tro på han utan konkreta bevis, jag tror ingenting innan jag ser fakta IAF.
och för det fjärde så vet vi alla att sån här typ av marknadsföring (om det har gått tillväga på detta sätt) sker hela tiden när det gäller allt i vårat samhälle.

Jusste, det är väl inte så förvånande att man inte utvecklar sånt här med öppen källkod? om man som företag dumpar miljoner i forskning så vill man ju inte dela med sig av sin fina kaka till dom som gärna ser ens eget företag försvinna från marknaden........

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |