AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Synd att physx får ati användare och console spel tappa kvalite.

Haha Robbaz strikes again

Får väll hoppas att Bullet Physics blir på riktigt så att AMD har nåt att konkurrera med.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Man undrar om Intel, Nvidia och Mirco$oft. Klagar och whinar på AMD/ATI tex eller någon annat stort företag. (Inte lika mycket. Men finns säkert.)
Men undrar varför dom små klagar på dom större?

Permalänk

Varför fixar inte AMD/ATI sitt eget alternativ istället för att grina?

Ibland undrar jag varför jag köpte ett ATI kort...men hade jag köpt ett nvidia kort så hade jag väl undrat detsamma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper

Ibland undrar jag varför jag köpte ett ATI kort...men hade jag köpt ett nvidia kort så hade jag väl undrat detsamma.

Jag undrar inte, jag glädjs ^^,

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper

Så du menar att du köper dina produkter efter helt vanligt och naturligt whine inom marknaden? Herre gud...

Pajkastning finns alltid mellan företag och kommer alltid att finnas. Gissa varför? Jo det är alltid en person som uttalar sig för företaget och den faktorn kommer man aldrig ifrån.

Så sluta spela moralpoliser åt mångmiljonsföretag. Dom vet vad dom gör.

Och att Sweclockers inte har något bättre att skriva om är pinsammt. Antingen pajkastningsartiklar eller sno artiklar från Engadget. Jo jag har märkt många gånger att nyheter man ser på Engadget syns på Sweclockers direkt efteråt.

Ibland slinker det igenom nyheter som inte ens har ngt med SweC att göra från Engadget...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Nu börjar jag bli less på AMDs tjat, klart som f*n att man mutar. Syns man så säljer man, Nvidia är duktiga på att synas/marknadsföras och det klingar i kassan.

Du är alltså för olaglig marknadsföring (eller vad det går under)? JAG blir less på fan-boys som tillåter såna fulingar, ifrån BÅDA jättarna. nVidia visar upp falska kort, AMD postar fabricerade prestandatester.

Oavsett om det är en bra teknik och nVidia får fördel av det så får de för f*n inte ta till olagliga medel för att sälja sin produkt! Med detta sagt vill jag påpeka att jag tror på PhysX och hoppas på att AMD kommer med lite konkurrens snart, allt för utvecklingen och prisernas skull och sedan får tekniken gärna standardiseras så att ny teknik kan få lite fokus!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

AMD gnäller för de ligger hopplöst efter på en liknande lösning och skulle med säkerhet gjort samma sak (få det exlusivt) om de var först.
Deras enda chans att konkurrera mot nVidia gällande detta är att göra en öppen källkod.

Dock är jag alltid för öppen standard, vilket företag än må utvekla den.
Så i det här fallet säger jag "go AMD".

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att vissa utvecklare visst implementerat PhysX för sakens skull. Tänk er som utvecklare att vilja ha riktigt häftig fysik i sitt spel. Om man kollar på vad som skriker och tjoar om uppmärksamhet, och vad som visar sig som ett alternativ, så är det ju physX. Vad finns det för alternativ liksom? Några, men inget som visar sig lika attraktivt i dagsläget. Måtte Openalternativet bli standard snart så att ATI kort kan köra fysikberäkningar också.

Jag är glad att jag har physX i spel som GRAW2 till PC. Det är ju bra! Det ser verkligt ut. Saker flyger naturligt! PhysX är bättre än inget. Ska man klaga så ska man klaga på att inget annat företag kommit upp med en lika attraktiv lösning ännu. (OBS! Nu säger jag inte att physX är det bästa alternativet. Jag säger att det är bättre med physX är bättre än inget, eftersom många utvecklare skulle strunta i fysiken om det inte vore för physX.)

Visst, drömmen är såklart öppen, fungerar på alla format och är gratis. Men nu bor vi på jorden.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Inaktiv

AMD's satsning är bra, förutsatt att det nu också blir något utav det? En öppen lösning tjänar vi alla på.
Skitsnack från chefer är alltid lika tråkigt då det blir bråk i forumet, likt detta nu. Nvidia-folket lider av selektivt minne och har uppenbarligen glömt allt snack från Nvidia under speciellt 2008 och 2009.

Permalänk
Medlem

Ageia physx köptes av nvidia som en ganska utvecklad teknik. och den bästa fysiken på marknaden. tro f*n då att man inte vill göra om det till en öppen standard och ge bort till ati.

Att ett spel innehåller physx har ju hittils inte påverkat ati användaren, då spelen har fungerat som vanligt utan physx.
Att ATI fanboys ska få dra nytta av teknik dom inte betalar för är bara knasigt. deras kort är ju antagligen billigare delvis pga att sånt här inte ingår.

Sen är det ju klart att ati vill skapa uppmärksamhet till sin nya fysikmotor och skryta lite om att de kör öppen standard

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

För det första tycker jag att det är/var väldigt tråkit av nvidia att stänga av physx support för ati korten men det är väll bara för att få in mer pengar.(spekulation)

Ni som tycker att det är bara wine att få höra från atis/amds sida att nvidia ger mutor till spelföretagen bara för att få marknadsdelar är fultspel och det var det redan från början. tänker själva att ni har en butik som säljer (vad som) och en butik breved som säljer också detta (vad som) men att han ger mutor för att han inte vill att folk ska köpa/använda dina produkter, resultat? du går i konkurs.

Ati/amd satsar ju pengar på en Open sorces physeffekts program(Bullet Physics) som är tillgängligt både för amd/ati och nvidia samt andra grafikkorts tillverkare att använda så det är väll mer för att ati/amd vill inte att ett enda företag ska kontrollera allt utan att alla kan använda det(spekulation).

Och till sist så vet ingen av er hur egentligen dom hade tänkt med detta ut avsägelse det kan lika mycket vara för wine som för ärlighet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Att ett spel innehåller physx har ju hittils inte påverkat ati användaren, då spelen har fungerat som vanligt utan physx.

PhysX inte kan väljas bort från spelen som använder dessa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Klart Devil May Cry säger så. Någon som trodde något annat?

Ja han äger ju ett nVidia kort så det är ju inte så konstigt. Det är tråkigt att vi som har ett ATI kort ska behöva intallera drivrutinen till PhysX i de spel som använder det trots att ATI inte har nån support för det.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
PhysX inte kan väljas bort från spelen som använder dessa.

Inte dom få spelen som är PhysX demonstrationer som den där Cell Factor eller nå liknande.

Annars är väl ändå PhysX helt optional ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
Inte dom få spelen som är PhysX demonstrationer som den där Cell Factor eller nå liknande.

Annars är väl ändå PhysX helt optional ?

AFAIK är det ett krav för att ens kunna starta spelen. Men visst, spelar man inga spel som använder PhysX så är det frivilligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Du är alltså för olaglig marknadsföring (eller vad det går under)? JAG blir less på fan-boys som tillåter såna fulingar, ifrån BÅDA jättarna. nVidia visar upp falska kort, AMD postar fabricerade prestandatester.

Oavsett om det är en bra teknik och nVidia får fördel av det så får de för f*n inte ta till olagliga medel för att sälja sin produkt! Med detta sagt vill jag påpeka att jag tror på PhysX och hoppas på att AMD kommer med lite konkurrens snart, allt för utvecklingen och prisernas skull och sedan får tekniken gärna standardiseras så att ny teknik kan få lite fokus!

Du vill ha konkurrens bland fysikmotorerna samt standardisering? Välj ett av alternativen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Ageia physx köptes av nvidia som en ganska utvecklad teknik. och den bästa fysiken på marknaden. tro f*n då att man inte vill göra om det till en öppen standard och ge bort till ati.

Att ATI fanboys ska få dra nytta av teknik dom inte betalar för är bara knasigt. deras kort är ju antagligen billigare delvis pga att sånt här inte ingår.

Sen är det ju klart att ati vill skapa uppmärksamhet till sin nya fysikmotor och skryta lite om att de kör öppen standard

Hur menar du att spelen fungerar som vanligt? PhysX gör ingenting alls?

Även om man köper ett Nvidia-kort så fungerar inte det tillsammans om man har ett ATI-kort.
Argumentet "Att ATI fanboys ska få dra nytta av teknik dom inte betalar för är bara knasigt" faller där tyvärr.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

AMD gör bara grafikkort för att tjäna pengar. Den ni.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiKz112
AMD gör bara grafikkort för att tjäna pengar. Den ni.

Kontrar: Intel gör grafikkretsar bara för att jäklas med datorspelare.

Permalänk
Medlem

Tror starkt på att AMD med Bullet Physics kommer att konkurera mot PhysX i snar framtid...

Filmen 2012 använder Bullet Physics för sina effekter som verkligen visar att det är
starkt på ingång......Vi får hoppas spel tillverkarna börjar använda det också, så alla
kan få nytta av fysik i spel....

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tvI6VUgcRQ4&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tvI6VUgcRQ4&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Länk: http://bulletphysics.org/wordpress/?p=132

Permalänk
Medlem

Varför gråter vissa här inne? Jag kör ATI och använder PhysX med mitt gamla och billiga Nvidia kort. Inget svårt att få det att fungera. Har prestandan från ATI och fysiken från Nvidia...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Amen vafan, sluta grina och jobba på att sälja er egen fysikmotor då.
Allt är tillåtet i krig och kärlek. Klart som fan man försöker pusha sin produkt.
Tvivlar ju på att spelmakarna blir hotade till att köra PhysX, men om dom får en bra deal är det la klart att dom nappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Varför gråter vissa här inne? Jag kör ATI och använder PhysX med mitt gamla och billiga Nvidia kort. Inget svårt att få det att fungera. Har prestandan från ATI och fysiken från Nvidia...

Hur ter sig detta? Måste man ha drivare för båda korten installerade? I sådana fall, krockar inte de båda drivarna? Eller utnyttjar bara spelen med PhysX kortet med hjälp av drivaren som följer med spelet?

Permalänk

Det som nVidia gör kallas marknadsföring. Vad är problemet?
ATI är ju extremt fjolliga som springer till pressen: "nVidia är dumma! Buuhuu!". Man är glad att man valde rätt sida...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ja han äger ju ett nVidia kort så det är ju inte så konstigt. Det är tråkigt att vi som har ett ATI kort ska behöva intallera drivrutinen till PhysX i de spel som använder det trots att ATI inte har nån support för det.

Ingen tvingar dig att köpa ATI. Du gjorde ditt val. Sluta gnälla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Så du menar att du köper dina produkter efter helt vanligt och naturligt whine inom marknaden? Herre gud...

Pajkastning finns alltid mellan företag och kommer alltid att finnas. Gissa varför? Jo det är alltid en person som uttalar sig för företaget och den faktorn kommer man aldrig ifrån.

Så sluta spela moralpoliser åt mångmiljonsföretag. Dom vet vad dom gör.

Och att Sweclockers inte har något bättre att skriva om är pinsammt. Antingen pajkastningsartiklar eller sno artiklar från Engadget. Jo jag har märkt många gånger att nyheter man ser på Engadget syns på Sweclockers direkt efteråt.

Ibland slinker det igenom nyheter som inte ens har ngt med SweC att göra från Engadget...

Varför är du ens på den här sidan om allt är så negativt och "pinsammt" då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind

vi gråter inte, vi gnäller...

att använda två kort som du gör är bra men det är ett fix som en nisse har gjort och ingen oficiell drivrutin från nvidia eftersom nvidia slutade stödje det när de insåg att man kunde använda deras kort som en slav åt ati kortet

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Kontrar: Intel gör grafikkretsar bara för att jäklas med datorspelare.

Lmao

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Haha Robbaz strikes again

Får väll hoppas att Bullet Physics blir på riktigt så att AMD har nåt att konkurrera med.

Oja två nyheter på rakan där man kan kommentera samma sak men jag tycker att det är lite små mygel med physx, dessvärre är det så helvetets jävla smart av nvidia! Kolla bara på alla som inte riktigt förstår sig på och skaffar pshyx för att ati helt enkelt inte har det. Vissa skaffar till och med kort enbart för fysik! Det är lika dumt som om någon idiot skulle skaffa 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hur ter sig detta? Måste man ha drivare för båda korten installerade? I sådana fall, krockar inte de båda drivarna? Eller utnyttjar bara spelen med PhysX kortet med hjälp av drivaren som följer med spelet?

Ja det måste du. Dock måste man lägga till patchar på Nvidia drivisarna som inte är "officiella" dvs hackade drivrutiner. Har inte upplevt några problem.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Fattar inte detta gnäll Om du äger ett café och någon kommer in i ditt café och säger "Du får 50.000SEK för att vi marknadsför våran produkt på en av dina rutor" Klart som fasen att man tar det då så länge det inte påverkar ditt café, eller?

Eftersom Nvidia faktiskt betalar DOM för att använda DERAS fysikmotor kan det knappast kallas mutning. De kan ju rent av neka ifall detta inte passar deras tycke.

Hade varit annorlunda ifall dom kommer in och säger att de skall driva deras lilla företag i botten ifall ni inte använder våran fysikmotor i detta spel eller w/e men så länge det inte är något sådant så knip igen om det

En annan sak, jag tycker inte ATi skall uttala sig om fysik då de inte har något alternativ på marknaden ännu, och artikelnamnet är roligt också då det är självklart att både Nvidia och AMD/ATi gör detta för pengarna.

Technical development isn't funded by charity

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Imo tycker jag det blir lite jobbigt om spel börjar kräva antagligen det ena eller det andra, jag menar, om flera olika spel ska börja använda bullet physics och physx, så lär man ju behöva två olika grafikkort eller två datorer för att få kunna nyttja spelet till fullo, nej fan, blir o hoppa över till konsol någon dag då :/.

Börjar bli för krångligt med såna här grejor.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk

"Surt sa räven"