AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

Permalänk
Medlem

Personligen så blir jag bara Anti- mot vem den nu är som gnäller och Fuddar, I detta fallet AMD.

Tjusig video där, men var det verkligen kört i realtid på ett ATI kort? eller var det något ihopslängt i Blender?

I vilket fall som helst så är det ju bra att AMD börjar pula med Fysik motor, om inget annat så kanske det får Nvidia att finputsa PhysX.

Permalänk
Medlem

FY FAN FÖR AMD!!!!
J#(¤a råtor! gå bygg riktiga grafik kort med riktig mjukvara iställt för att leka "U-lands graikorts tillverkar"
amd borde skämmas, vidrigt
fortsat bojkot av amd? javisst!

Permalänk
Medlem

har två åsikter jag vill framföra

1: I alla trådar där PhysX diskuteras, är det samma tjat från ATI-sidan om hur kasst physx är, och att man klarar sig så himla bra utan det osv.. men ÄNDÅ väcker det såna otroliga känslor

2: Vad är det som är så fult med att Nvidia betalar för att marknadsföra sina produkter?

spelen blir ju varken dyrare eller sämre för att dom innehåller lite PhysX, och har man då gjort valet att köpa ATI får man klara sig utan.. värre än så är det inte.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Aldrig precis gillat Nvidias affärsmetoder, att dom inte kan göra det schysst och liksom låta bästa tekniken vinna. Helt okej att vissa spel har PhysX och vissa spel kommer ha Bullet, men att Nvidia mutar företag till deras produkt, och varför ens muta när det inte ens finns någon konkurrent inom det området (än) ? Klantigt

Det är väll också helt klart bättre att det finns en öppen fysikmotor än en som Nvidia ligger och häckar på? Tänk om Intel hade kommit och sagt att Nvidia inte får använda sina grafikkort tillsammans med deras moderkort och processorer. Hade alla agerat som Nvidia så hade ni vart tvungna att köpa en hel dator med egen-tillverkade produkter. Hur hade utvecklingen gått då? :/

Lite dåligt av AMD att kommentera fysikmotorn när dom inte ens har en egen, men detta handlar i mina öron om en framtida rättegång och inte bara en vanlig spydig kommentar.

Ska bli kul att följa detta

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem

Jag tycker fysik-mecket verkar riktigt lovande. Håller tummarna och hejjar på nvidia. Muta bäst ni kan, utvecklingen får inte hämmas av konkurrenter i kölvattnet.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Många verkar inte fatta detta "gnäll". Ni har inte hängt på swec mycket säger jag bara. Det ända som görs är gnäll, nu för stunden är det aktuellt att ha ATi kort och prisa det och skita på nvidia för att man själv inte har råd med det.

Bara att joina!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
spelen blir ju varken dyrare eller sämre för att dom innehåller lite PhysX, och har man då gjort valet att köpa ATI får man klara sig utan.. värre än så är det inte.

Problemet är att ett spel endast kan upplevas bäst på ett märke. Som bekant så har Nvidia en hel del begränsningar mot icke Nvidia-system. Det var ingen större höjdare på 3DFX-tiden när 3DFX-kort behövdes för bästa upplevelse.

Näe, fy fan på AMD för att de tänker satsa på ett öppet system som även Nvidia (i teorin iallafall) kan använda, istället för ett låst system som bara fungerar fullt ut hos en enda tillverkare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Många verkar inte fatta detta "gnäll". Ni har inte hängt på swec mycket säger jag bara. Det ända som görs är gnäll, nu för stunden är det aktuellt att ha ATi kort och prisa det och skita på nvidia för att man själv inte har råd med det.

Bara att joina!

LOL!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

"Köp 3 betala för 2"

Är det oxxå en muta eller?

Business is business.

Som en sidnot kan jag nog erinra ett properitärt grafikbibliotek som är hyffsat populärt bland spelutvecklare, jag tror det kallas "Direct" nånting. Tror det är utvecklat av ett gäng garageutvecklare från Albuquerque...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara att joina!

Gillar man att betala överpris för gammal skit så visst.

Köp dina kort och se glad ut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
"Köp 3 betala för 2"

Är det oxxå en muta eller?

Business is business.

Som en sidnot kan jag nog erinra ett properitärt grafikbibliotek som är hyffsat populärt bland spelutvecklare, jag tror det kallas "Direct" nånting. Tror det är utvecklat av ett gäng garageutvecklare från Albuquerque...

Nej det är vanlig marknadsföring, du kanske inte visste att mutor är olagligt i business...

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk

Sättet AMD säger det de vill ha sagt går ju att ifrågasätta...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Problemet är att ett spel endast kan upplevas bäst på ett märke. Som bekant så har Nvidia en hel del begränsningar mot icke Nvidia-system. Det var ingen större höjdare på 3DFX-tiden när 3DFX-kort behövdes för bästa upplevelse.

Näe, fy fan på AMD för att de tänker satsa på ett öppet system som även Nvidia (i teorin iallafall) kan använda, istället för ett låst system som bara fungerar fullt ut hos en enda tillverkare?

Jo jag vet, men vill man nu ha de funktioner som kräver Nvidia kort, så får man ju faktiskt ha det också.

det är ju nästan som att folk skulle whina om att det inte går att använda DDR3 minnen i ett moderkort för DDR2.. vafan, vill man ha DDR3 får man köpa mobo med stöd för det, vill man ha PhysX får man köpa grafikkort med stöd för det.

sen om AMD/ATI satsar på öppen fysik.. jättebra. har jag ingenting alls emot. förhoppningsvis är detta såpass bra att PhysX kommer försvinna, och alla kommer kunna njuta av sina spel fullt ut. för jag har ingen förkärlek till PhysX alls.. bara trött på allt gnäll..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Gillar man att betala överpris för gammal skit så visst.

Köp dina kort och se glad ut.

Ojj ojj.. ta det vackert nu.. läget kommer snart förändras lille vän. det kommer alltid vara så att nån av tillverkarna har vassast kort osv.. kolla tillbaka lite i tiden när 8800 var färskt, då var inte ATI korten så tuffa med sin DX9 och pinsamma prestanda..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jo jag vet, men vill man nu ha de funktioner som kräver Nvidia kort, så får man ju faktiskt ha det också.

det är ju nästan som att folk skulle whina om att det inte går att använda DDR3 minnen i ett moderkort för DDR2.. vafan, vill man ha DDR3 får man köpa mobo med stöd för det, vill man ha PhysX får man köpa grafikkort med stöd för det.

sen om AMD/ATI satsar på öppen fysik.. jättebra. har jag ingenting alls emot. förhoppningsvis är detta såpass bra att PhysX kommer försvinna, och alla kommer kunna njuta av sina spel fullt ut. för jag har ingen förkärlek till PhysX alls.. bara trött på allt gnäll..

DDR3 är en uppgradering från DDR2. Du kan inte stoppa en HDMI kabel i ett VGA jack (så det funkar iallfall ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Va? Jag kör PhysX utan problem. Inte så att man är låst till något direkt. Det gäller bara att komma runt det.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Klart, om man nu vill ha GPU-accelererad PhysX är det ju ett Nvidia-kort som gäller. Problemet som jag ser är att spel kräver PhysX och att upplevelsen skiljer sig såvida man har rätt kort eller inte. Jag tror inte PC'n som spelplattform behöver delas då den lider tillräckligt pga spelkonsolerna.

Frågan är ju vad som händer med AMD's försök. Antingen blir det faktiskt något vilket kan få fart på fysik i spel. Nvidia får konkurrens och manas således att utveckla PhysX. Alla tjänar på det (förhoppningsvis). Eller rinner det ut i sanden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
DDR3 är en uppgradering från DDR2. Du kan inte stoppa en HDMI kabel i ett VGA jack (så det funkar iallfall ).

jo jag vet vad DD3 är asså....

tror nog du fattar galoppen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nvidia va knappast så jäkla mycket bättre än ATi på att utveckla fysik då dom köpte det bästa som fans på marknaden, så förfan sluta lyft nvidia till skyarna bara för dom köper sig upp i näringskedjan.
Sen ni som säger physX e bästa alternativet i spel m.m så gillade jag verkligen red faction: guerilla och hur alla husen m.m gick att slå i småbitar, och det såg inte fy-skam ut heller, och vad jag minns användes havok i det. Så physX ger lite rök i ett spel och en flagga jag kan tasönder och havok ger mig städer jag kan riva med min slägga så röstar jag fan hellre för ala dagar havok!

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

alltså var det här en nyhet? för någon? :S

Permalänk
Medlem

kolla... precis detta skrev jag i förrgår.. ett bra tag INNAN artikeln kom ut ...

Taget ur tråden.... 5970 vs Gtx 480 Fermi, Physx ??

jag viste det hehehe

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

En tanke:

Att nVidia utvecklar PhysX som en egen fysikmotor måste väl ändå vara något positivt? Om PhysX skulle släppas fri för även AMD så skulle inte nVidia utveckla fysikmotorn alls eftersom de inte får några fördelar från det och därmed har vi en död fysikmotor som snabbt blir utdaterad p.g.a. brist på uppdateringar. Det bästa vore väl om AMD skulle ta upp fysikkriget med en egen riktig motor så att vi får konkurrens? Konkurrens=bra för konsumenten

Har varit och är fortfarande en stor nVidia-motståndare men det är väl inte konstigt att nVidia håller sin PhysX för sig själva? Eller har jag fel?

/NIls B

Permalänk
Medlem

Det säger ganska mycket om physX när man måste få betalt för att ens använda sig utav det

Snacka om att ta död på sig själv och samtidigt betala för det. nVidia kan säkert köra lite konstgjord andning ett tag till genom att pumpa in massa pengar men detta börjar ju nästan bli löjligt...

Tack ni som kommer med helt värdelösa liknelser förresten, det är underhållande i alla fall

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
kolla... precis detta skrev jag i förrgår.. ett bra tag INNAN artikeln kom ut ...
jag viste det hehehe

Almighty MR Axis, I will obey you

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara att joina!

Det började bra och försatte mig i en vag förhoppning om att inlägget skulle förbli ofärgat.... Men tji fick man

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ojj ojj.. ta det vackert nu.. läget kommer snart förändras lille vän. det kommer alltid vara så att nån av tillverkarna har vassast kort osv.. kolla tillbaka lite i tiden när 8800 var färskt, då var inte ATI korten så tuffa med sin DX9 och pinsamma prestanda..

Men en sak kommer aldrig ändras lille vän

nVidia kommer alltid ha dyrare kort oavsett om de gör de bättre eller inte. Men de behöver väl få in lite extra slantar om de ska ha råd att betala för att folk ska använda physX i sina spel. Det är väl ganska självdestruktivt, eller?

Varför betala för något som ingen (nästan ingen) tror på i alla fall?
Bra fysik i spel är mumma, men att låsa upp det för sina egna kort kommer aldrig att funka i längden. Sen att också låsa ute physx på sina egna kort om de sitter i med ett kort från en annan tillverkare i samma system är ju ännu mer patetiskt. Hur ska de ha det, vill de sprida det goda ryktet om physx eller inte?

Epic Fail kan vi nog säga om physx om något år...

Bra idé, dåligt genomfört...därav "mutor" till speltillverkare...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

OMG kan ni sluta klösas, kasta sand, spadar, hinkar osv!!!

Väx upp eller gå ut i sandlådorna!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Klart att dom mutar, det är ju Nvidia.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Undrar om inte som det har blivit med physx gjort att vi har fått mindre utvecklad fysik i spel. Svårt att gissa hur det skulle varit men om nvidia aldrig köpt ageia kan det tänkas att flera hade jobbat åt samma håll.

Visserligen skulle antagligen intel mest pusha för fysik på cpu osv. Men om de stora aktörerna tex intel, amd/ati och nvidia jobbat på samma fysikprojekt hade vi antagligen haft betydligt mer och bättre fysik i spel idag än tex lite flygande papper i batman.

Eller det beror på hur man ser det. Fysikberäkningar i spel är standard i många spelgenerer och är inget nytt men jag är väl en av de som tror att mer fullständig "fysik" är ett av de stora och viktiga stegen för realismen i spel.

Permalänk
Medlem

Jo Bullet verkar ha något riktigt bra på gång, AMD behöver bara arbeta mer med OpenCL och sen ska de väl kunna använda teknik från Bullet physics och Pixelux mfl. Hela idén med PhysX känns inte genomtänkt, men precis som många säger, det är iaf en teknologi som finns tillgänglig nu. Om än inte speciellt optimal för speltillverkarna då de endast fungerar med Nvidia kort.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB