GTX295 "Snöig" grafik och krasch @ stock settings

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

GTX295 "Snöig" grafik och krasch @ stock settings

Jag köpte för ett tag sedan ett nytt GTX 295. Redan från början så kraschade spel som t.ex Crysis Warhead när grafikinställningarna var för högt inställda trots att det egentligen ska kunna köra det hjälpligt. Jag sökte lite på nätet men hittade inget som riktigt stämde in på mitt problem.

För säkerhets skull uppgraderade jag mitt nätagg till ett Corsair 750w, laddade ner dom senaste drivrutinerna (testade både beta, senaste och äldre) och höjde hastigheten på fläkten i 3D performance till 100%.

Drivrutinen kraschar i spel som kräver tung grafik (det går dock att köra spel med lättare grafik typ the sims 3 och wow) men jag testade nyss betaversionen av "R.U.S.E" och lade märke till något jag inte sett förut. Bilden blev liksom prickig eller snöig precis innan kraschen.

Grafikkortet är inte överklockat (stock settings) och drivrutinen är Nvidias egna. Jag kör windows 7 64-bit, temperaturen rapporteras under 55 grader. Sensor suply voltage för GPU0 anges till 3.28v med enstaka dippar till 3.26v. Frekvensen för GPU0 toppar på 576 Mhz, memory clock till 1008 Mhz och shader till 1242mhz. GPU1 uppvisar nästan exakt samma värden.

Jag vore otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig, det suger verkligen att ha lagt ut så mycket pengar på ett grafikkort och sen funkar det inte

Edit: Testade "något" lägre frekvenser samt halverade frekvenser. I det senare fallet upplever jag en liten förbättring men kan lika gärna vara inbillning.

Ny uppdatering: Kortet kör R.U.S.E problemfritt (men laggigt) om man ställer in "Single-GPU" i nvidias egen kontrollpanel där man kan välja specifika inställningar för exe-filer.

Ny uppdatering: Även Crysis Warhead fungerar felfritt men sjukt laggigt om man väljer "Single-GPU".

Ny uppdatering och lösning: Installerar jag 185.81 fugnerar nästan till synes utmärkt förutom att färgerna blir otroligt skrikiga, nästan som pastellfärger och vid varje uppstart får jag Error i Nvcpl.dll "NvStartupRunOnFirstSessionUserAccount". Jag tror dock det är snarast en fråga om färgprofiler och sådant, en ominstallation av nvidias kontrollpanel samt färgprofilen för min skärm borde lösa det.

Tack Ovard för tipset!

Ännu en uppdatering: Verkar som alla drivrutiner upp till och med 195.62 fungerar bra, men bara om du först tar bort dom gamla drivrutinerna och nvidia control panel. 195.62 har inte heller problem med färgerna och ger inget felmeddelande vid inloggning.

Dell XPS 13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåneland
Registrerad
Dec 2008

Det är inte troligt att temp i load är 55°C, GTX295 är ett kort som är känt för att bli asvarmt.

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Det är inte troligt att temp i load är 55°C, GTX295 är ett kort som är känt för att bli asvarmt.

Rivatuner uppger 55 grader, men den säger att den inte är helt kompatibel med drivrutinsversionen. Jag ska kolla med GPU-Z och återkommer strax.

Edit: Senaste versionen av GPU-Z bekräftar max temp på 53 grader. Jag tror helt enkelt inte GPUn inte hinner bli så varm innan drivrutinen kraschar.

Dell XPS 13

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
frosmofjället
Registrerad
Feb 2010

Provat formatera om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008

Nej men det är ju idle du ser, kortet blir garanterat varmare. Testa och ladda ner furmark
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Kör igång stabilitetstestet där så kan du både se om ditt grafikkort är stabilt samt att du får se tempen på grafikkortet. Vänta typ 10 min iallafall innan du får se den riktiga tempen på grafikkortet.. tar en stund innan det blir riktigt varmt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Provat formatera om?

Systemet var helt nyinstallerat och väl underhållet när jag skaffade kortet men testade ändå att göra en ny windows-installation på en separat hårddisk. Tyvär ingen skillnad.

Dell XPS 13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:D
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3x1t
Systemet var helt nyinstallerat och väl underhållet när jag skaffade kortet men testade ändå att göra en ny windows-installation på en separat hårddisk. Tyvär ingen skillnad.

Jag upplever att alla drivrutiner nyare än 185.xx nånstans är helt värdelösa. Jag föreslår att du provar dig bakåt tills du hittar en som funkar. Faktum är att nu vart jag inspirerad till att göra samma sak.

Lycka till!

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Jag upplever att alla drivrutiner nyare än 185.xx nånstans är helt värdelösa. Jag föreslår att du provar dig bakåt tills du hittar en som funkar. Faktum är att nu vart jag inspirerad till att göra samma sak.

Lycka till!

Jag ska testa det, det verkar som efter 185.81 så petar man in något man kallar ION i drivrutinen. Uppdaterar första meddelandet igen så fort jag testat några, tack för tipset!

Dell XPS 13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003

Jag gissar på att du har trasig hårdvara. Låter som det iaf med tanke på att du får artefakter precis innan det dör. RMA!

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 16GB Corsair @ 3200mhz | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500GB | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:D
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3x1t
Jag ska testa det, det verkar som efter 185.81 så petar man in något man kallar ION i drivrutinen. Uppdaterar första meddelandet igen så fort jag testat några, tack för tipset!

Utmärkt! Jag får också "NvStartupRunOnFirstSessionUserAccount"problem efter uppstart men det är det värt ändå, jag lyckades inte lösa det utan lät det vara istället. NVIDIA känns relativt hopplösa med sina mjukvaru/hårdvarutabbar numera.

Nåväl, hoppas du får ordning på det mesta, 295 ska ju prestera ruskigt bra om jag inte har förstått det fel. Mitt GTX275 underpresterar också misstänker jag. Jag kan också tillägga att mitt grafikkort överklockar helt fantastiskt dåligt med nyare drivrutiner.

Aja, uppdatera OP om du gör flera framsteg genom att göra något, precis vadsomhelst.

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Utmärkt! Jag får också "NvStartupRunOnFirstSessionUserAccount"problem efter uppstart men det är det värt ändå, jag lyckades inte lösa det utan lät det vara istället. NVIDIA känns relativt hopplösa med sina mjukvaru/hårdvarutabbar numera.

Nåväl, hoppas du får ordning på det mesta, 295 ska ju prestera ruskigt bra om jag inte har förstått det fel. Mitt GTX275 underpresterar också misstänker jag. Jag kan också tillägga att mitt grafikkort överklockar helt fantastiskt dåligt med nyare drivrutiner.

Aja, uppdatera OP om du gör flera framsteg genom att göra något, precis vadsomhelst.

Testa att ta bort drivrutinen helt, gå in i enhetshanteraren och tryck delete. Sen kryssar du i "ta bort mjukvara" eller vad det står på svenska. Sen startar du om och låter den installera systemets egna drivrutiner, och sen uppdaterar du till t.ex 195.62 som fungerade hyggligt för mig (kraschar fortfarande i Crysis warhead men det lirar jag inte).

Dell XPS 13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"