Dela 3G-modem till Xbox 360

Permalänk

Dela 3G-modem till Xbox 360

Har en laptop med Windows 7 Enterprise och ett Hauwei Tele2 3G-modem som det går fint att surfa på.

Har en Xbox 360 hos mig tillfälligt som jag vill koppla till Xbox Live över Internet.

Läser guider om hur man ska använda Windows inbyggda Internet Connection Sharing för att dela uppkopplingen.

Aktiverar surfet och bekräftar att jag når Internet.

Högerklickar på 3G-modemet i Nätverkscentret och väljer Dela, en dialogruta talar om att det inbyggda nätverkskortet fått en statisk 192.168.137.1-adress.

Kopplar nätverkskortet till Xboxen och får ett lokalt IP 192.168.137.95, men den kan inte lösa DNS-namnet till Xbox Live, alltså kan jag inte spela online...

DNS är automatiskt satt till 192.168.137.1. Men det är ju inte en DNS-server, det är ju bara min laptop.

Sett att många andra löst detta, men de hade inte vänligheten att tala om just HUR de gjorde.

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Till modemet så följde det med 2st usb sladdar? en med usb i änden och en med 2st usb i ena änden.

Koppla den med 2st usb i ena änden så att ena usb'n går till datorn och den andra till xboxen.

Vet inte om xboxen kan installera drivrutinerna och programmet som krävs för att köra modemet. men du kan iaf försöka på min variant, men att dela uppkopplingen från datorn är nog det som mest troligen fungerar.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Tack för svaret, men det löste sig.

Verkar som att datorer som ska dela med sig av sin Internetanslutning inte får vara med i en domän, vilket denna laptop var.

- Tog ur datorn ur domänen
- Tog bort delningen (ICS)
- Kopplade ur Xboxen från datorn
- Startade om datorn
- Startade en ny delning (ICS)
- Anslöt Xboxen

Sedan funkade allt som smort.

Har en korsad kabel mellan dator och Xbox nu, har inte testat om det fungerar med en rak.

Har varit online i 4,5h nu och bara överfört 1.3MB data

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Korsad kabel, RJ45 eller usb från modemet?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Modemet i fråga är en 3G-dongel, så den går med USB till datorn.

Sedan satte jag en korsad RJ45 nätverkskabel i nätverksuttaget på datorn och kopplade in i nätverksuttaget på Xboxen.

Fungerade som jag hade tänkt mig från början, bortsett från den lilla detaljen att datorn var med i en domän

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk

hejsan jag har samma problem men jag vet inte hur jag löser det... har ett modem som du echX med USB till datorn.... allt funkade asbra till pappa skaffa windows 7... då gick allt åt skogen.. datorn och xboxen vägrar ''snacka'' med varandra jag har typ provat alt snälla hjälp!!

Permalänk

Kolla först att du kan surfa på datorn med USB-modemet.

Se till att datorn inte är med i en domän (vilket inte är särskilt troligt, men jag nämner det ändå)

Koppla en korsad nätverkskabel mellan datorns nätverksuttag och Xboxens nätverksuttag.

Dela nätverksanslutningen på datorns nätverkskort så att Xboxen kan ansluta till internet.

Ledsen att jag inte kan ge dig en mer detaljerad beskrivning, var ett par månader sedan jag gjorde det och minns inte i detalj längre hur jag gick till väga. Nåt i stil med Egenskaper för nätverkskortet, fliken Delning, tillåt att andra ansluter till internet genom denna anslutning...

OM du går till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Hemgrupp så finns det en del delningsalternativ där Xboxen kanske dyker upp? Om Xboxens innehåll är blockerat är det möjligt att nätverkstrafiken påverkas med. Har bara vart där och rotat när det kommit till att spela upp media över just hemnätverket

Lycka till och hoppas du löser det!

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional