Nvidias vd kommenterar stämningen mot Intel

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än säga rätt åt nVidia. Mycket intressant att när de får smaka på sin egna medicin blir det genast sura mina och jämmerlåt från dem.

Det förvånar mig verkligen att så många här i denna tråd redan glömt(?) nVidias vidriga beteende då de vägrade ge Intel möjlighet att köra SLI på Intel-chipset baserade moderkort, detta innan Nahelem alltså. En effektiv "utlåsning" för att gynna egna moderkort/styrkretsar. (Girighet?) Först när Nahelem dök upp och buss-arkitekturen ändrades fick de skamset krypa till korset. I sak, hade jag gärna sett Intel tvåla till dem riktigt ordentligt för svinhugg går igen!

Sen kan jag väl hålla med, i princip, om att det inte gynnar oss konsumenter att företag pysslar med monopol-fasoner. Det gäller för alla företag, gröna, blå som röda lag.

/K

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk
Inaktiv

Förstår jag det rätt i att Intel inte erbjuder licenser för exempelvis QPI-bussen? Isåfall tycker jag nog att Nvidia skulle kunna vinna då det bör gynna oss som konsumenter med en till aktör.

Sedan borde det göras något åt x86-specifikationerna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapparn25
Hmm, Nvidia stänger ju ute AMD/Ati från PhysX

Vi vet inte ens om AMD vill köpa PhysX-rättigheter, jag tror nog att nVidia skulle sälja om AMD var villiga att betala. Jag tror att nVidias affärsplan med PhysX är att skapa ett marknadsledande fysik-API och att promota sig själva i processen, inte att kränga ett par extra grafikkort. nVidia är inte dumma (?), de inser nog att PhysX aldrig kan bli stort om det inte finns stöd på de flesta grafikkort, men de vill å andra sidan inte ge bort en teknik som de spenderat stora resurser på. Problemet är att AMD hellre går i graven än att sätta ett nVidia-klistermärke på sina kartonger, AMD:s PR-nissar skulle tvärdö på fläcken. nVidia skulle ha haft kvar Aegia istället, det kanske inte hade känts lika tungt för AMD att sätta ett Aegia-märke på kartongen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Hahaha!

Btw ofta denna stämningen kan gå igenom? Intel väljer väl själva vad de vill göra med sina produkter och vilka som ska få göra styrkretsar till moderkorten osv?

Nej, de har de inte. När de gäller den här typen av monopolsituationer tar konkurrenslagstiftningen överhand.

Kom ihåg att ingen kräver att Intel ska ge ut QPI gratis, bara att de gör den tillgänglig för en (rimlig) avgift.

Sen ska jag väl lägga till att även OM nVidia inte vill licensiera ut PhysX så är det inte samma sak eftersom de inte råder någon monopolsituation; det är fritt fram (och dessutom mycket rimligt) för vem som helst att utveckla ett liknande API baserat på OpenCL eller DirectCompute.

EDIT: Det är inte rimligt för nVidia att utveckla en helt ny processorarkitektur som kan konkurrera mot Intels x86 om det nu var någon som tänkte komma med det argumentet.

EDIT2: När det gäller jämförelsen med SLI är det samma sak där, de rådde aldrig någon monopolsituation. Intel var inte heller tvungna att ha SLI för att fortsätta producera konkurrenskraftiga moderkort. Man ska inte jämföra äpplen med päron eller apelsiner.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelrid
Kan inte annat än säga rätt åt nVidia. Mycket intressant att när de får smaka på sin egna medicin blir det genast sura mina och jämmerlåt från dem.

Det förvånar mig verkligen att så många här i denna tråd redan glömt(?) nVidias vidriga beteende då de vägrade ge Intel möjlighet att köra SLI på Intel-chipset baserade moderkort, detta innan Nahelem alltså. En effektiv "utlåsning" för att gynna egna moderkort/styrkretsar. (Girighet?) Först när Nahelem dök upp och buss-arkitekturen ändrades fick de skamset krypa till korset. I sak, hade jag gärna sett Intel tvåla till dem riktigt ordentligt för svinhugg går igen!

Sen kan jag väl hålla med, i princip, om att det inte gynnar oss konsumenter att företag pysslar med monopol-fasoner. Det gäller för alla företag, gröna, blå som röda lag.

/K

Bra summering.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Tror det är rent korkat av Nvidia att dra det hela till domstol, gissa hur bra Nvidias chipset kommer vara när rättegången är klar om 5 år oavsett utgång.

Någon som har ett Via chipsett, nä tänkte just det, de gjorde en liknande manöver och vann över Intel, men då hade de inte längre någon möjlighet att ta sig in på marknaden för den senaste produkten de haft ute var flera år gammal.

Förstår Nvidia å andra sidan, ge integrerade grafikretsar i CPU:n några generationer och Nvidias marknad för separata grafikkretsar är nästan helt borta. Vars ska de då ta vägen utan en egen CPU?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Tror det är rent korkat av Nvidia att dra det hela till domstol, gissa hur bra Nvidias chipset kommer vara när rättegången är klar om 5 år oavsett utgång.

Någon som har ett Via chipsett, nä tänkte just det, de gjorde en liknande manöver och vann över Intel, men då hade de inte längre någon möjlighet att ta sig in på marknaden för den senaste produkten de haft ute var flera år gammal.

Förstår Nvidia å andra sidan, ge integrerade grafikretsar i CPU:n några generationer och Nvidias marknad för separata grafikkretsar är nästan helt borta. Vars ska de då ta vägen utan en egen CPU?

Nej nej nej, aldrig att integrerade grafikkretsar kommer konkurrera ut dedikerade grafikkort. Kommer aldrig hända, men det är inte heller det som är problemet här.

Det här handlar om nVidias möjlighet att producera egna chipset och integrerad grafik.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Vilket elände... först sandlåde tjafs och som sedan ett antal år senare kan mynna ut i ett skyttegravs krig mellan två eller flera inblandade parter. Vill det sig illa så drabbas tredje part i någon form d.v.s. konsumenterna/köparna av datorelektronik på marknaden och viker den försäljningen blir de i slutändan själv påverkade med sämre lönsamhet om konsumenterna/köparna ser sig om efter andra möjliga ersättningsprodukter från någon annan tillverkare och leverantör för att kunna fortsätta med sin verksamhet utan längre stillestånd uppstår.

I övrigt finns det redan olika goda relevanta synpunkter i tråden rörande exempelvis Intel och Nvidia och deras rådande affärsverksamhet inom datorbranschen.

/Saint25

Permalänk
Medlem

För att se att konsumenterna blir lidande är det väl bara slänga en titt på nuvarande priser på 1366/1156-moderkort. Om inte annat så kapar det moderkortstillverkarnas (ASUS etc) vinstmarginaler.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Förstår jag det rätt i att Intel inte erbjuder licenser för exempelvis QPI-bussen? Isåfall tycker jag nog att Nvidia skulle kunna vinna då det bör gynna oss som konsumenter med en till aktör.

Sedan borde det göras något åt x86-specifikationerna med.

+1

Tråkigt att höra "nvidia är dumma därför borde de inte få licens" när det faktiskt skulle gynna oss konsumenter om de fick det.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ganska tröttsamt med sånna här nyheter på ett sätt. Så här kommer det att hålla på i all evighet och alla stora företags jurister har säkert fullt upp år ut och år in med sånt här skit.

Detta är nog inte så enkelt som artikeln får det att låta. Om det är så enkelt som artikeln säger så är det ju redan klart att Intel ska öppna stora plånboken redan nu men så enkelt är det ju inte.

Men det är ju bra för jobben i alla fall så några fler juristutbildade kan betala av sina studier.

Men som sagt, ganska mycket *gäsp* över sånna här artiklar när det mest är sensationsnyheter istället för lite mer djupgående för de som faktiskt är intresserade. Vi diskuterar ju med artikeln som källa och säkert många som enda källa tillsammans med alla andra liknande artiklar om stämningar hit och dit och då blir det lite konstig diskussion när man inte har riktig koll på vad det egentligen handlar om.

Det vore destå mer intressant med redan klara mål med en liten analys och lite slutsatser.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ett företag spenderar ett antal $$$ för att utveckla en produkt.
Ett annat företag, som troligen inte spenderat något, vill ha tillgång.

Intel har väl lärt sig att det inte är lönsamt att dela med sig av sina kunskaper, (läs AMD).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Det kan anses vara lite barnsligt, men när man inser hur mycket pengar det handlar om förstår man Nvidia. Inte för att intel har problem med att hosta upp med pengarna direkt...

Annars säger han att nVIDIA inte är ute efter pengar/böter utan vill en domstol ska fatta beslut. Men om nVIDIA vinner (hoppas jag de gör) kommer det antagligen bli böter för intel ändå och nVIDIA släpps in och det generas pengar till nVIDIA och produkter till konsumenterna

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Här hoppas man att nvidia vinner i andra fall att de förlorar... att så många människor ska ha åsikter om alla bolag men inte inse att alla gör vad dom kan för att kapa åt sig så mycket marknad och pengar dom bara kan med de metoder som synes mest efektiv för ögonblicket... Inget bolag är perfekt, allra minst de man förväntar sig mest av. Svenska regeringar och största partierna trycker på oss lagar vi hatar för hela samhället lider av dom och sen går vi och röstar på dom är inte samhället snedsynt istället för att systemet är snett...

Måste bara passa på och lägga en liten komentar om politiken som liknar detta samtidigt och att min röst i valet är en missnöjesröst mot regeringen OCH Sd samtidigt som jag ger de som strider mot ipred och piratjägare datalagringslagar osv som förstör det sista resten av våran personliga integritet och sista chans att bryta imot regler, regler är väl til för att brytas litegrann om det inte är för stora förluster involverat. Vi pratar inte mord men mångmiljonföretag som vil ha mer och rejäla straff. Vi bryter inte armen av ett barn som kladdar på bordet, vi bryter inte benet av pojken som sparkade upp bollen på taket.... så är det bara, vissa regler är acceptapelt att bryta lite ibland.... Intel måste ge nvidia spelrum till att bryta lite regler nvidia måste ge ati lite spelrum osv man måste inte döda varandras inkräktande utan dela på kakan, för annars gör man det ändå och då hamnar man i domstolar och förlorar mer än vad man skulle vinna på att sträcka sig lite....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanicOutPut
Hade de inte varit utelåsta kanske vi hade haft lite mer intressanta moderkort fullsmäckade med SATA 600 och annat. Nu får vi ju vänta ett tag om man vill ha fler än två portar med SATA 600, USB3 och en Intel-processor.

Hade Nvidia fått tillverka chipset till i7 från början hade de aldrig licenserat SLI till Intels chipset. Och de hade självklart spärrat Crossfire på sina egna chip. Skitbra för konsumenterna...
Sen har Nvidias chipset inte varit speciellt bra sen nForce2, man köpte moderkort med deras chip för att man var tvungen om man ville köra SLI. Hur många år tog det innan de fixade vettig AHCI-stöd t.ex.?

BTW så är det bara i7 och Xeon på 1366 som använder QPI. 1156 har bara PCIe och DMI.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Här hoppas man att nvidia vinner i andra fall att de förlorar... att så många människor ska ha åsikter om alla bolag men inte inse att alla gör vad dom kan för att kapa åt sig så mycket marknad och pengar dom bara kan med de metoder som synes mest efektiv för ögonblicket... Inget bolag är perfekt, allra minst de man förväntar sig mest av. Svenska regeringar och största partierna trycker på oss lagar vi hatar för hela samhället lider av dom och sen går vi och röstar på dom är inte samhället snedsynt istället för att systemet är snett...

Måste bara passa på och lägga en liten komentar om politiken som liknar detta samtidigt och att min röst i valet är en missnöjesröst mot regeringen OCH Sd samtidigt som jag ger de som strider mot ipred och piratjägare datalagringslagar osv som förstör det sista resten av våran personliga integritet och sista chans att bryta imot regler, regler är väl til för att brytas litegrann om det inte är för stora förluster involverat. Vi pratar inte mord men mångmiljonföretag som vil ha mer och rejäla straff. Vi bryter inte armen av ett barn som kladdar på bordet, vi bryter inte benet av pojken som sparkade upp bollen på taket.... så är det bara, vissa regler är acceptapelt att bryta lite ibland.... Intel måste ge nvidia spelrum till att bryta lite regler nvidia måste ge ati lite spelrum osv man måste inte döda varandras inkräktande utan dela på kakan, för annars gör man det ändå och då hamnar man i domstolar och förlorar mer än vad man skulle vinna på att sträcka sig lite....

Alltså, jag kanske har missuppfattat vad du menar, men detta vad nog det dummaste jag läst här på Sweclockers på mycket länge!
Du har en väldigt konstig inställning till lagar och regler. Att de är till för att tänjas och brytas lite grann? Får jag spraya lite på din bil då? Bara lite grann?
Det finns inga lagar mot att kladda på bord eller sparka bollar på tak. Däremot finns det det mot avtalsbrott, och företag ska fan i mig se till att följa dessa eller se till att vara tillgänglig när finansinspektionen knackar på dörren.

Du försöker likna multinationella företag med barn som kladdar på bordet?
Jag är böjd att hålla med i fallet Nvidia, men Intel och AMD är ändå professionella företag av mångmiljardmagnitud och skall drivas som sådana.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Vi vet inte ens om AMD vill köpa PhysX-rättigheter, jag tror nog att nVidia skulle sälja om AMD var villiga att betala. Jag tror att nVidias affärsplan med PhysX är att skapa ett marknadsledande fysik-API och att promota sig själva i processen, inte att kränga ett par extra grafikkort. nVidia är inte dumma (?), de inser nog att PhysX aldrig kan bli stort om det inte finns stöd på de flesta grafikkort, men de vill å andra sidan inte ge bort en teknik som de spenderat stora resurser på. Problemet är att AMD hellre går i graven än att sätta ett nVidia-klistermärke på sina kartonger, AMD:s PR-nissar skulle tvärdö på fläcken. nVidia skulle ha haft kvar Aegia istället, det kanske inte hade känts lika tungt för AMD att sätta ett Aegia-märke på kartongen.

Nej, de har de inte. När de gäller den här typen av monopolsituationer tar konkurrenslagstiftningen överhand.

Kom ihåg att ingen kräver att Intel ska ge ut QPI gratis, bara att de gör den tillgänglig för en (rimlig) avgift.

Sen ska jag väl lägga till att även OM nVidia inte vill licensiera ut PhysX så är det inte samma sak eftersom de inte råder någon monopolsituation; det är fritt fram (och dessutom mycket rimligt) för vem som helst att utveckla ett liknande API baserat på OpenCL eller DirectCompute.

EDIT: Det är inte rimligt för nVidia att utveckla en helt ny processorarkitektur som kan konkurrera mot Intels x86 om det nu var någon som tänkte komma med det argumentet.

EDIT2: När det gäller jämförelsen med SLI är det samma sak där, de rådde aldrig någon monopolsituation. Intel var inte heller tvungna att ha SLI för att fortsätta producera konkurrenskraftiga moderkort. Man ska inte jämföra äpplen med päron eller apelsiner.

Mycket bra skrivet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Nej nej nej, aldrig att integrerade grafikkretsar kommer konkurrera ut dedikerade grafikkort. Kommer aldrig hända, men det är inte heller det som är problemet här.

Det här handlar om nVidias möjlighet att producera egna chipset och integrerad grafik.

Klart det kommer, eller i alla fall i alla konsument datorer. Ge utvecklingen lite tid, 10år kanske 5, så ska du se att CPU integrerade kretsar klarar av att driva alla nya spel. Då finns helt plötsligt bara en extremt lite nisch marknad kvar att sälja svindyra kort till.

Tror att Nvidia egentligen är ute efter en x86 licens, eller motsvarande, och hoppas på att de ska kunna pressa Intel så mycket att de kan förhandla till sig en. Marknaden för chipset med integrerad grafik kommer ju vara död innan ens rättegången är avslutad. Den är ju nästan död redan nu då mitten/botten segmentet redan är upptaget av i3 och kommande AMD fusion. Till vem ska Nvidia sälja sina integrerade grafikkretsar till då? Nästan alla "intressanta" funktioner som legat i NB ligger ju nu mera inbakat i CPU:n, ska de sälja sydbryggor?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Man brukar få vad man betalar för.

Sen är det ju så att alla ser inte bara är pris/prestanda som räknas. Alla har olika behov och man köper det som passar sig bäst själv. Faktorer som ljudnivåer och huruvida kortet passar för just de applikationer som man tänkt använda det till.

Japp för det är ju bara nvidias kort som är tysta...

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Intel vill ju att man ska kunna köra dubbla grafikkort på vilket moderkort som helst. Vilket man kan med ATI-kort om Nvidia inte låst SLI-standarden.

Så för en gångs skulle hejjar jag faktiskt på Intel och tycker Nvidia borde ha öppen källkod på SLI!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Ur en teknisk synvinkel känns det rätt löjligt det här. Antag att Intel hade tillverkat ett chip med processor i och styrkrets i ett. Då hade det inte funnits något sätt att stämma in sig i tekniken. Men när de gör en 2-delars komponent, då måste man ju öppna upp informationen om hur den andra delen i kedjan fungerar, eller?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Intel i hemlighet jobbar på att själva börja tillverka grafik-kort/kretsar som ska motsvara(!) deras största konkurrent AMD/ATi?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Inte mer än rätt av Intel.

Hade nVidia haft samma chans hade de gjort precis samma sak.

Man hade varit tvungen att köpa nforce för SLI, och de hade inte gått att köra Crossfire på dessa. Sen är nforce helt värdelöst också men det hör inte hit!

Tycker det är bra som det är nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
Att förhindra konkurrens inom marknader så som denna ger inte bara vissa företag monopol utan skadar konsumenterna med sämre teknologi för högre prislappar, ner med intel i denna fråga.

Säger du samma sak när nVidia har monopol på PhysX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Inte mer än rätt av Intel.

Hade nVidia haft samma chans hade de gjort precis samma sak.

Man hade varit tvungen att köpa nforce för SLI, och de hade inte gått att köra Crossfire på dessa. Sen är nforce helt värdelöst också men det hör inte hit!

Tycker det är bra som det är nu.

Vad jag vet HAR de redan gjort det. Inte samma sak, PhysX och QPI, men affärsmetoden är densamma?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Klart det kommer, eller i alla fall i alla konsument datorer. Ge utvecklingen lite tid, 10år kanske 5, så ska du se att CPU integrerade kretsar klarar av att driva alla nya spel. Då finns helt plötsligt bara en extremt lite nisch marknad kvar att sälja svindyra kort till.

Dedikerade grafikkort kommer alltid att vara snabbare pga av strömförbrukning och värmeutveckling. Pressar man in mer kretsar på samma yta blir det mycket varmare, vilket gör att man måste tra ner hastigheterna för att det fortfarande ska fungera. Spelutvecklare kommer alltid kunna utnyttja mer beräkningskraft, eller det är iaf vad de säger själva. Såvida man inte uppfinner en helt ny teknik som inte ger ifrån sig någon värme, men då snackar vi betydligt mer än 5-10. Med dagens kiselteknik, nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Tror att Nvidia egentligen är ute efter en x86 licens, eller motsvarande, och hoppas på att de ska kunna pressa Intel så mycket att de kan förhandla till sig en. Marknaden för chipset med integrerad grafik kommer ju vara död innan ens rättegången är avslutad. Den är ju nästan död redan nu då mitten/botten segmentet redan är upptaget av i3 och kommande AMD fusion. Till vem ska Nvidia sälja sina integrerade grafikkretsar till då? Nästan alla "intressanta" funktioner som legat i NB ligger ju nu mera inbakat i CPU:n, ska de sälja sydbryggor?

Verkar som att du koncentrerar dig på FTC-stämningen här, och i de fallen brukar det gå relativt snabbt att få ett domslut. I fallet med nVidias stämning vill de ha QPI så att de kan producera styrkretsar lika X58 som fortfarande bibehåller mycket funktionalitet på nordbryggan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Intel vill ju att man ska kunna köra dubbla grafikkort på vilket moderkort som helst. Vilket man kan med ATI-kort om Nvidia inte låst SLI-standarden.

Så för en gångs skulle hejjar jag faktiskt på Intel och tycker Nvidia borde ha öppen källkod på SLI!

SLI är först och främst ett hårdvarugränssnitt så öppen källkod passar inte riktigt in här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Inte mer än rätt av Intel.

Hade nVidia haft samma chans hade de gjort precis samma sak.

Man hade varit tvungen att köpa nforce för SLI, och de hade inte gått att köra Crossfire på dessa. Sen är nforce helt värdelöst också men det hör inte hit!

Tycker det är bra som det är nu.

Åter igen, SLI är inte samma sak eftersom det inte rådde någon monopolsituation. Som det är nu har Intel monopol på styrkretsar till både 1366 och 1156 genom att effektivt stänga ute en villig konkurrent från marknaden, och kan sätta priserna därefter. Det tycker du det är bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Vad jag vet HAR de redan gjort det. Inte samma sak, PhysX och QPI, men affärsmetoden är densamma?

Inte ens lika.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker

Inte ens lika.

Hur är det inte lika?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Dedikerade grafikkort kommer alltid att vara snabbare pga av strömförbrukning och värmeutveckling. Pressar man in mer kretsar på samma yta blir det mycket varmare, vilket gör att man måste tra ner hastigheterna för att det fortfarande ska fungera. Spelutvecklare kommer alltid kunna utnyttja mer beräkningskraft, eller det är iaf vad de säger själva. Såvida man inte uppfinner en helt ny teknik som inte ger ifrån sig någon värme, men då snackar vi betydligt mer än 5-10. Med dagens kiselteknik, nej.

Klart att separata kort kommer vara snabbare, men i något läge blir inbyggda GPU:n tillräckligt snabb för 95% av alla användare och helt plötsligt har nästan hela Nvidias marknad försvunnit. De enda som går att sälja i ett sådant scenario är motsvarande dagens Fermi och då blir det tungt att bära utvecklingskostnaderna på så få sålda enheter.

Kan ju vara värt att tänka på att Intel har ~50% av grafikortsmarknaden, med riktiga skit integrerade kretsar, det är en bit av den kakan som Nvidia är ute efter. Och som Intel effektivt har lyckats blåsa Nvidia på, och när Intels kretsar blir bättre och tätare integrerade med CPU:n är Nvidia helt stekta då en ännu större del av marknaden klarar sig med den Integrerade grafiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker

Åter igen, SLI är inte samma sak eftersom det inte rådde någon monopolsituation. Som det är nu har Intel monopol på styrkretsar till både 1366 och 1156 genom att effektivt stänga ute en villig konkurrent från marknaden, och kan sätta priserna därefter. Det tycker du det är bra?

Inte ens lika.

Vist är Intel den enda som kan tillverka styrkretsar till 1156/1366 men de har inte en monopol situation, utan Intel är kokurans satta av AMD som konkurrerar om samma kunder, i och för sig med en annan plattform men på samma marknad. Om Intel skulle börja ta 10.000:- för sina styrkretsar kan man helt enkelt gå och köpa ett AMD system i stället.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Hur är det inte lika?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=994...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Visst är Intel den enda som kan tillverka styrkretsar till 1156/1366 men de har inte en monopol situation, utan Intel är kokurans satta av AMD som konkurrerar om samma kunder, i och för sig med en annan plattform men på samma marknad. Om Intel skulle börja ta 10.000:- för sina styrkretsar kan man helt enkelt gå och köpa ett AMD system i stället.

Förvisso sant, men med AMD nuvarande utbud så har Intel en monopolliknande situation på high-end-marknaden. Dessutom har nVidia och Intel ett avtal som nVidia anser att Intel brutit mot, och det är väl det som stämningen grundas på.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

I see your point.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl nvidia behöva höja sina priser ännu mer för att ha råd med stämningen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Alltså, jag kanske har missuppfattat vad du menar, men detta vad nog det dummaste jag läst här på Sweclockers på mycket länge!
Du har en väldigt konstig inställning till lagar och regler. Att de är till för att tänjas och brytas lite grann? Får jag spraya lite på din bil då? Bara lite grann?
Det finns inga lagar mot att kladda på bord eller sparka bollar på tak. Däremot finns det det mot avtalsbrott, och företag ska fan i mig se till att följa dessa eller se till att vara tillgänglig när finansinspektionen knackar på dörren.

Du försöker likna multinationella företag med barn som kladdar på bordet?
Jag är böjd att hålla med i fallet Nvidia, men Intel och AMD är ändå professionella företag av mångmiljardmagnitud och skall drivas som sådana.

*LOL* Ja det visar sig ännu en gång en av våra lingonpoliser... som inte kan acceptera att människor revolutionerar mot lagar allmänheten inte tycker borde vara där , men som politiker har utnyttjat sin ställning för att åstadkomma. nu är det så att folket ska ha makten i ett demokratiskt samhälle och inget sätt att visa en lags oduglighet och att den inte är önskvärd är bättre än att allmännhetens massor skiter i den helt enkelt och ignorerar att den finns, om det inte vore för att det skulle bli för många att resa sak emot skulle man för länge sedan börjat plocka ut enkeltindivider i större mängd och straffat dom. Man går nu i stället på individernas försörjare av tillgång til nätet och försöker tvinga dem enkeltvis och det samma gör intel nvidia och amd och apple och ett gäng till ... fast inte tillgång til nätet, utam man lisensierar tillgången til hård och mjukvara som flera borde ha naturlig tillgång til för att förbättra även sin vara i förhållande till marknaden. Man utnyttjar att begränsningen av en enskild lisens ställer till att man måste förhålla sig til enbart deras produkt eller utbud med en för massorna oönskvärd tvång och hindrar därmed i viss mån utveckling man själv också kunde dra nytta av, men ignorerar det i förmån till sin egen profit, så är det bara i en öppen men reglerad marknad. Sen om vissa väljer att slaviskt följa varje lag som kan vara både föråldrad och idiotiskt är det idividuelt val och är massorna för en bestraffning så blir det ett ämne och man reagerar inte bara efteer lagstiftning utan tar hänsyn til den rådande oponionen även i domstolar, för även dom rättat sig inte alltid efter lagen ska du veta, utan man tolkar den och tänjer den efter bästa förmåga och ibland sträcks den til den ryker och då får man en prejuricerande dom som det kallas. Just denna saken mellan nvidia och intel kommer bli ett tillfälle av prejuricerande dom, därför är den viktig för den största användarmassan av datorer i världen, nämligen intel användare som står på trappan att få billigare och optimerad hårdvara från nvidia med hjälp av intels lisensierade teknik hoppas vi jag är säker på att nvidia redan har tillgång til färdig utvecklad hårdvara som står redo för massproduktion om man bara får en domstol som godkänner det...... för dom är inte så övermoraliska att dom låtit intel springa förbi sig utan har nog haft lite spioner springande runt i silokondalen, och har väl hela tiden.