Är ni nöjda med era Fractal-aggregat?

Permalänk
Medlem

Kul att tråden uppmärksammats lite igen. Ju fler som röstar desto bättre

Skrivet av ph33r:

Använder ett gammal Cooltek 600w agg(det som fick bäst i test) i min p4 som fortfarande efter 4 år rullar på utan några problem. Röstade inte då det är TS begäran.

Hehe, förlåt. Jag hörde att de tidigare aggregaten var lite sämre och eftersom de både gjort en ny verision samt bytt namn. Så tyckte jag att det var intressantare att veta vad folk tycker om de nya aggregaten. Men jag säger som jag sa tidigare. Vill ni har med Cooltek i omröstningen så vill jag gärna veta varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Kul att tråden uppmärksammats lite igen. Ju fler som röstar desto bättre

Hehe, förlåt. Jag hörde att de tidigare aggregaten var lite sämre och eftersom de både gjort en ny verision samt bytt namn. Så tyckte jag att det var intressantare att veta vad folk tycker om de nya aggregaten. Men jag säger som jag sa tidigare. Vill ni har med Cooltek i omröstningen så vill jag gärna veta varför.

Cooltek var kanske inte lika bra men de fick en gång utmärkelse i swecs test så de var definitivt inga dåliga nätagg, kanske därför folk vill ha med dem.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ska köpa Fractal Design Newton R2 800Watt så fort skattepengarna kommer, helt underbart tyst och effektiv ca 85% iofs så har corsair ca 90% och lite stabilare vid 100% belastning på 3.3V linan men kostar mer och blir olidigt högljuda vid 65-70% belastning.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Kör med ett Tesla 650W, haft det sen i tisdags bara men det är tyst, svalt, och klarar C2Q @ 3.6GHZ, GTX470 @ 813/1625/3700, 4GB RAM, två hårddiskar, ljudkort, brännare och tre fläktar utan att svikta vid 100% cpu/gpu belastning under benchande. Antagligen klarar agget betydligt mer, men det klarar det jag behöver utan krångel(spel är mindre krävande än bench) = nöjd

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt Newton R2 650W, det första jag fick när jag byggde datorn led dock av coil whine. Knaster vid skrollande i browsers, tjut och skrik i spel. Fick det utbytt och det jag har nu fungerar prickfritt.

Permalänk
Medlem

OT men, jag köpte ett par Fractal Designs 120mm 1000rpm till chassiet, mycket glatt överraskad. De är sjukt tysta, och billiga, samt snygga med vit fläkt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Tycker dessa aggen ser ordentliga ut. Har inte kollat in om de är billigare än Corsairs motsvarigheter? Verkar ju stabila enligt omröstningen iallafall. Funderar själv på att byta agg och graffe till höst/vintern om plånkan tillåter det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tycker dessa aggen ser ordentliga ut. Har inte kollat in om de är billigare än Corsairs motsvarigheter? Verkar ju stabila enligt omröstningen iallafall. Funderar själv på att byta agg och graffe till höst/vintern om plånkan tillåter det.

Tog en liten snabbtitt på prisjakt och alla modulära FD's nätagg 650,800 och 1000w är billigare än motsvarighet hos corsair.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Corsiar har betydligt mer på kostade komponenter så kanske inte så konstigt fractal är billiga. Får ju vad man betalar för.
Kul hur folk är överlyckliga för deras agg levet i ett par månader. Kom tillbaks om 3-4 så får vi se hur statistiken ser ut.

Permalänk
Medlem

Även om det bara håller i 3 år så är Tesla ett bra köp, det är billigt, har mycket kraft som orkar driva en hel del och är 80 Plus men framför allt är det mycket tystare än mina två Corsair-agg så de tre åren blir trevligare. Det är ändå hemdatorer vi pratar om och inte mission-critical servrar, annars tycker jag att jag har sett en hel del trådar här om failande Corsair-agg ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vill bara påminna om tråden då det kanske är några som inte röstat. Tycker statistiken är ganska fin än så länge. Men som påpekats tidigare så är det först efter 3-4 år som man kan veta om aggregatet håller måttet eller inte. Mitt aggregat tuggar på ljudlöst än så länge

Permalänk
Medlem

efter många om o men så har man lagt en beställning på ett newton 650w som förhoppningsvis kommer hem idag:) dock lite overkill i kraft men men då finns det så man klarar sig

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Har även jag ett cooltek som fungerar bra, ett med 500w. Dock fick det bli ett 400w Corsair till nästa bygge(enbart surfdator).

Permalänk
Medlem

Fulare nätagg än fractal har jag nog inte sätt, iallafall i den prisklassen de ligger i. Men utsidan är inte allt som sagt

Permalänk
Medlem

nu satt nätagget i datorn. fult? det är vanligt svart som corsair mfl?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt FD 650 w i 10 månader ungefär. Datorn började random starta om sej för ca 4 månader sen. inte så ofta i början.Kunde gå ett par veckor mellan gångerna. Det blev oftare och oftare ju längre tiden gick.På slutet hände det varje dag efter allt från någon minuts användning till ett par timmar.
När den började starta om sej så rebootade den i ett hela tiden tills man stängde av agget på baksidan. Den startade om, började ladda ett par sekunder sen reboot igen, började ladda i ett par,tre sekunder, reboot osv tills man stängde av den på knappen.
Fick nog och började felsöka.Testade datorn med ett antec-agg från andra datorn.Då fungerade den bra och stabilt.Körde en vecka utan problem.Testade då att slänga in fractal-agget i den andra datorn som jag lånat antec-agget ifrån. Då började den också starta om sej.

Skickade in det till firman jag köpte det ifrån.Fick tillbaka det efter en vecka.Dom hittade inget fel på det.Under tiden hade jag kört min dator med antec-agget utan problem.Testade att slänga in fractal-agget igen.Samma visa igen.omstart på omstart.Testade då agget i en tredje dator som som jag lånade just för att testa. Även den startade om sej efter ca 2 timmar.

Skickade in agget igen till firman som jag handlat ifrån för ca en månad sedan,dom hittade inget fel denna gången heller.Dom har skickat vidare agget till Fractal Design för ett par veckor sedan.
Har inte hört något sedan dess.

Återkommer när/om jag får något svar på vad som är fel.

Permalänk
Medlem

jag är inte helt hundra på att det är mitt nätagg det är fel på, men problemet är att datorn inte startar upp som den ska ibland, fläktarna börjar att snurra och lampor på moderkortet lyser, men sen händer det inget mer, skärmen får ingen kontakt med datorn och mus/tangentbord börjar heller inte lysa. ibland går även grafikkortsfläkten igång som aldrig förr, den varvar upp enormt. för att få igång datorn behöver jag starta om den på knappen ett par gånger, men när den väl är igång fungerar den utmärkt. någon som har en förklaring på detta beteendet?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem

funderade på R2 1000w, men det var ju mycket bättre statistik på Corsair tråden.

Vem tillverkar R2 1000w åt Fractal?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joioi50:

funderade på R2 1000w, men det var ju mycket bättre statistik på Corsair tråden.

Vem tillverkar R2 1000w åt Fractal?

Det är ATNG som är OEMtillverkare av FD's Newton R2. Om du är ute efter ett 1000W så skulle jag rekommendera NZXT hale90 1kW istället.

hej
Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Det är ATNG som är OEMtillverkare av FD's Newton. Om du är ute efter ett 1000W så skulle jag rekommendera NZXT hale90 1kW istället.

betala nästan 2k för ett psu är inte aktuellt flr mig.

under 1300 från Inet är på gränsen för fractal, dock så är ju TX950 lite billigare.
Fast tycker båda 2 är lite för "dåliga" 1000wattare.

Egentligen känns ju fractal R2 1000w som bra val, synd att jonnyguru inte testat den så man vet med säkerhet.

Permalänk
Medlem

senast jag skrev här var 2010-10-19. den dagen man plockade i newton 650w. har rullat på utan problem sen dess..nu ska man byta ut lite 775 mot 1155 prylar istället då bf3 hägrar mm:)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Mycket nöjd!

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,5GHz | Corsair H100 | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) CL8
MSI Radeon HD6950 Twin Frozr III 2GB | 2TB Hitachi 7K3000 | Fractal Design Newton R2, 1000W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Skulle säga att FD:s agg fungerar väldigt bra. Har provat allt från Integra 400w till Newton R2 1000w, och de fungerar klockrent. Inte lika hög effektivitet som Corsair AX, men för det priset finns det inte mycket att säga. Ett 1KW-agg för under 1500:-, ja det är bara att tacka och ta emot

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Skulle säga att FD:s agg fungerar väldigt bra. Har provat allt från Integra 400w till Newton R2 1000w, och de fungerar klockrent. Inte lika hög effektivitet som Corsair AX, men för det priset finns det inte mycket att säga. Ett 1KW-agg för under 1500:-, ja det är bara att tacka och ta emot

Kör du själv på R2 1000w?

Har du testat belasta den, att en 1000w klarar driva 4-600w utan problem ska vara en självklarhet.

Frågan är ifall den mår bra av att köra 850-950w......

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Kör du själv på R2 1000w?

Har du testat belasta den, att en 1000w klarar driva 4-600w utan problem ska vara en självklarhet.

Frågan är ifall den mår bra av att köra 850-950w......

Jag har det inte just nu Sitter för tillfället på ett HX750 men när jag körde dubbla 4870x2 + OCad 9550 räckte den gott och väl Gissar att det blir runt 900-950w

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.