Permalänk
Medlem

Löda förbi volympot

Tjena! jag misstänker att den kassa volympoten i min förstärkare har gått sönder. Hur gör jag för att "löda förbi" den? här är schemat: http://www.pmillett.com/images/starvi1.gif

Är det så enkelt som att bara koppla IN till UT och skita i jorden? (eller måste jag dra motstånd till jorden också...)

//Petter

Permalänk
Rekordmedlem

2-4 st motstånd för att ersätta potten beroende på vilket "läge" du vill ha den i, men varför inte sätta dit en ny pot ? Att bara bygla påverkar ju inimpedansen och kan leda till brus eller filterverkan, jag är dålig på rörteori så jag kan inte bedöma vad som händer , men påverkar gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Jag tänkte bara om det gick att fixa den snabbt så att man kunde använda den tills man orkar köpa en ny pot Några tips på var man kan köpa en volympot av lite bättre kvalité? (typ Alps)

Permalänk
Medlem

electrokit kan ha, t.ex. har en kompis som beställde en alps-pot därifrån.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju plocka signalen i "fullt på änden" av poten, alltså bygla signalen som om poten är vriden helt i ändläget men du kan inte ta bort poten helt,då ändrar du inimpedansen, potar kan du köpa på många ställen typ jec, elfa, conrad, kjell&co.
elfa art 64-145-28 kanske är nått som passar, du kan ju även gå till en lokal elektronikverkstad och fråga dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag leter helt enkelt reda på en ny