HJÄLP grafikkortsproblem!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Dec 2009

HJÄLP grafikkortsproblem!!

gjorde en tråd tidigare om att mitt 4850 inte gick att överklocka..
en kille tipsade mig om att flasha grafikkortets bios.
följde några guider och tillslut så flashade jag till ett bios som skulle ge 650 på gpuclock och 1000 på memory..
bootar datorn, men den ger inte någon bild!

sparade den gamla bios inställningen på ett usb minne, men vet inte hur jag ska få in den vanliga inställningen på kortet igen, har startat datorn med ett gammalt 7900gt som jag har, men ska jag sätta in 4850it i den andra pci express platsen och sen gå in i bios?

hjälp uppskattas verkligen!!!

I7 7700K@5.0Ghz|Asus Prime Z270-A|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Zotac GTX 1080Ti AMP Extreme|Corsair Vengeance LPX 3000mhz 16GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008

Re: HJÄLP grafikkortsproblem!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggaaaa
gjorde en tråd tidigare om att mitt 4850 inte gick att överklocka..
en kille tipsade mig om att flasha grafikkortets bios.
följde några guider och tillslut så flashade jag till ett bios som skulle ge 650 på gpuclock och 1000 på memory..
bootar datorn, men den ger inte någon bild!

sparade den gamla bios inställningen på ett usb minne, men vet inte hur jag ska få in den vanliga inställningen på kortet igen, har startat datorn med ett gammalt 7900gt som jag har, men ska jag sätta in 4850it i den andra pci express platsen och sen gå in i bios?

hjälp uppskattas verkligen!!!

Har haft samma problem med mitt 5850.

Sätt in 7900gt i den första PCI-E platsen och ditt 4850 i den andra.

Antar att det är atiflash du använder?

Starta upp det programmet igen som du gjorde första gången.

Skriv: Atiflash -i

för att kolla vilket index nummer grafikkortet har (alltså det du vill flasha)

Kommer jag ihåg rätt så ska ditt 4850 ha index 0 nu. Du kan säkert se på information vilket nummer den har.

sen flashar du det med ditt original bios. Vänta tills den är klar. (vänta 10-20 sek extra bara för att vara helt säker) Starta om datorn.

Detta tror jag ska fungera. Var noga med att flasha rätt kort!

Ryzen 1600 | MSI B350M Mortar | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Dec 2009

Jag har startat datorn med 7900gt i första pci-e platsen och 4850it i andra.
i början så installerade den drivrutiner till båda grafikkorten, så den måste ju känna att 4850it sitter i.

startade radeon bios editor v 1.25 och laddade standard bios inställningen som jag hade.
Sedan tryckte jag på acquire/flash och fick upp en ruta där man kan flasha bioset. Men för att kunna göra de måste man ha en fungerande genväg till ATIwinflash.exe.

När jag fixat genvägen så står det "No ati video card could be found, try winflash directly. In winflash can´t find your card, try atiflash.

Winflash kan jag ej starta vilket jag kunde tidigare, och atiflash har jag aldrig kunnat starta någon gång, "failed to execute"

någon idé?

I7 7700K@5.0Ghz|Asus Prime Z270-A|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Zotac GTX 1080Ti AMP Extreme|Corsair Vengeance LPX 3000mhz 16GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008
Citat:

i början så installerade den drivrutiner till båda grafikkorten, så den måste ju känna att 4850it sitter i.

startade radeon bios editor v 1.25 och laddade standard bios inställningen som jag hade.
Sedan tryckte jag på acquire/flash och fick upp en ruta där man kan flasha bioset. Men för att kunna göra de måste man ha en fungerande genväg till ATIwinflash.exe.

När jag fixat genvägen så står det "No ati video card could be found, try winflash directly. In winflash can´t find your card, try atiflash.

Winflash kan jag ej starta vilket jag kunde tidigare, och atiflash har jag aldrig kunnat starta någon gång, "failed to execute"

någon idé?

Testa Atiflash.

Finns bra guider här på Swec om du söker lite.

Ryzen 1600 | MSI B350M Mortar | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Dec 2007
Citat:

någon idé?

Ja där ATIwinflash som jag har gjort allt fungerar . måste install den .

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB XFX R9 390DD XXX OC 8GB Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36. nästa år ny grafikkort geforce GTX
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.