Ubuntu verkar låsa sig vid XFS_REPAIR och XFS_CHECK

Permalänk
Medlem

Ubuntu verkar låsa sig vid XFS_REPAIR och XFS_CHECK

Hallå!

Min Ubuntu-utdelade hårddisk krashade strax efter installation av win7 på klientdatorn.

Nu låser sig ubuntu när jag försöker mounta disken.
Kör Ubuntu Linux 9.04.
Använder HW raid5 (ej på systemdisken)

Vid XFS_CHECK och XFS_REPAIR händer _ingenting_. CPU usage och real memory usage ligger väldigt lågt. Ubuntu svarar inte på shutdown eller reboot.

Någon som tror sig kunna hjälpa mig? 2TB semesterbilder på väg att gå förlorade...

/M

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Medlem

Gör en avbild av disken med ddrescue till en annan disk. Använd t.ex. foremost ( http://foremost.sourceforge.net ) för att återskapa datat.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Kan man göra detta utan att mounta disken?

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Avstängd

Aj då, du har inte raid på viktiga data?

Permalänk
Medlem

ddrescue går bra att använda utan att mounta om jag minns rätt, tar en direkt kopia av blockenheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Aj då, du har inte raid på viktiga data?

Jo, men nu verkar det vara filsystemet jag inte kommer åt. Enligt raid-kortets console så är själva raid'en felfri och "normal".

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Avstängd

Du kommer inte åt filsystemet men alla data är intakta? Det är ju tur i oturen. Förhoppningsvis får du tillbaka allting. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Du kommer inte åt filsystemet men alla data är intakta? Det är ju tur i oturen. Förhoppningsvis får du tillbaka allting. Håller tummarna!

Skulle gissa att det är något sånt ja, för Ubuntu ser att det ligger data på disken, men låser sig så fort jag försöker mounta, checka eller repair'a.

Visa signatur

Klart o betalt