Tänkt byte av processor, lite sockel hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tänkt byte av processor, lite sockel hjälp.

Goddagens!

Jag har en relativt gammal dator, som jag har hållit i någorlunda trim då jag byter 1-2 delar i datorn per år eller så, men nu så är det dags att byta ut min gamla processor.

Jag skriver lite datorspeccs så ni kan kolla lite;
Moderkort; MSI K9N Ultra (MS-7250 V2.0)
Processor; AMD Athlon 64 x2 4800+ 2,5ghz
Minnen; 4GB RAM PC6400 DDR2 800mhz
Grafikkort; HIS Radeon HD 4670 512MB GDDR3

Visst, det är ingen monsterdator inte, men jag har börjat känt nu den senaste tiden att den inte hänger med alls, och just därför så har jag tänkt att byta processorn eftersom den verkar vara det största problemet i dagsläget, eller vad tycker ni?

Jag har läst någonstans att det går att köra AM2+ och ett par AM3 processorer i moderkort med AM2 sockel, stämmer det, och blir det någon större prestandaförlust om man skulle tänkas göra det?
Jag har dock ingen aning om det funkar på just mitt moderkort då det är ganska gammalt.

Då jag för närvarande inte har råd att köpa nytt moderkort + processor, så har jag tänkt att köpa ett i taget.

Hoppas att jag har gett er nog med information, annars så är det bara att fråga så ska vi se om jag kan hjälpa er att hjälpa mig.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Ett bra ställe att börja leta på skulle ju kunna vara till exempel www.msi.com istället för att fråga här och låta någon annan göra jobbet åt dig.. Då hade du dessutom haft svaret inom en till tre minuter.

Men dum som jag är så gick jag på det och kollade åt dig - nej, du kan inte stoppa en Phenom eller nyare Athlon på det moderkortet. Det snabbaste som stödjs är Athlon X2 6400+, men det känns knappt som det är lönt att uppgradera till en sådan (om du ens lyckas få tag på en, de slutade ju tillverkas för ganska så länge sedan)

Börja med att byta moderkort och kör med din gamla processor så länge (då kan du inte ha ett AM3 utan du måste köra AM2+ för att detta ska funka). Sen kan du byta CPUn när du har samlat ihop lite pengar.
Eller, alternativ 2, så försöker du överleva med den datorn du har och sparar ihop tillräckligt för ett AM3-kit.

Länk till CPU support för ditt moderkort:
http://eu.msi.com/index.php?func=prodcpu2&prod_no=253&maincat...

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944