Kalle Anka-inspirerad väckarklocka!

Permalänk
Medlem

Kalle Anka-inspirerad väckarklocka!

Har jobbat på ett projekt i cirka två månader och är äntligen färdig!
Slutresultatet blev såhär: http://www.youtube.com/watch?v=TxMwdXeXHlM

Det började med att en kompis tyckte det skulle vara skönt att ha en sån väckarklocka som Kalle har i det där klippet som visas på julafton, vilket jag lite skämtsamt svarade "jag kan bygga nåt!" på. Jag kunde dock inte riktigt släppa det här och började räkna på lite vad man skulle behöva, och kollade hur tillgängliga elmotorer var på blocket.

Jag kom över en motor med växellåda för sammanlagt 400 (inklusive frakt!) och fick hjälp av en kompis hur man skulle koppla ihop alla sladdar för att få den att snurra. Jag frågade en annan kunnig kompis hur man bäst skulle koppla väckarklockan till det hela, om man borde göra som jag hade tänkt och skicka signalen som går till högtalaren till en port i en mikroprocessor, han hade av en händelse tidigare modifierat en väckarklocka och tipsade om en på biltema som hade ett vanligt alarmchip som det till och med fanns datablad till på nätet. Hela projektet hade blivit färdigt mycket snabbare om jag löst problemet med vad jag skulle använda som axel lite tidigare. Det blev till slut en gängstång med muttrar på varje sida om växellådan som jag drog åt så hårt jag kunde.

För de som är intresserade finns byggbilder från både sängen och elektroniken i väckarklockan här: http://erikhk.net/bilder.self/sängrotor/

Permalänk
Testpilot

Häftigt bygge, skulle jag behöva på mornarna. Verkar ju funka utan problem

Akta så att inte kabeln skadas av att repet går emot den bara, ser ut som att det finns risk för det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

tänkte direkt på den där i husvagnen när jag lästa trådnamnet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Musikälskare

10p !

Riktigt ballt den skulle dock slå med täcket på slutet som i filmen med :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ta bort växellådan på motorn och förläng motoraxeln bara

Permalänk
Medlem

Nice, saknar dock smisk-effekten. ^^

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Haha, känner att motorn skulle bli läskigt nära mina fötter om jag skulle fixa smiskeffekt, det är inte direkt en motor man vill råka dras in i (cirka 250 Watt, rejält stark).

hunden: jo, jag hade faktiskt inte ens kollat på hur repet betedde sig där nere förrän jag la mig bredvid o filmade det där klippet, får hålla lite koll på det.

Permalänk
Medlem

Haha, GRYMT bygge!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Hur lärde du dig det där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Hur lärde du dig det där?

Det mesta har jag väl lärt mig genom Internet antar jag, och en massa experiment
Vissa saker har jag fått fråga kompisar om, som till exempel hur man skulle koppla motorn för att få den att snurra. Inget av det är egentligen speciellt avancerat.

Permalänk

Sätt nån skiva eller nåt på axeln så att inte repet går emot kabeln så blir det nog bra

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″