GTX280 + AC Accelero Xtreme, bra förutom..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

GTX280 + AC Accelero Xtreme, bra förutom..

Voltregulatorerna. (tror jag)
Köpte Accelero Xtreme för att få ner ljudnivå och temps.
Sagt och gjort, kortet drog från idle 55-60 neråt 35 i bästa fall.
Även i LOAD så var tempen betydligt lägre, samt ljudnivå.

Drar jag igång lite värre saker dock, tex Bad Company 2 så håller sig allt inom ramarna förutom vad jag kan utläsa, voltregulatorerna.
Lånar en bild, under det blåa sitter dessa voltregulatorer.

Tempen på dessa flyger upp i 90+ och ännu mer efter en stund.
Efter 15-20 min BC2 får jag fina artefakter, blinkande texturer mm.
Vid snabb avläsning är PWM (tror jag det står i Everest, ska kolla GPU-Z när jag kommer hem) 90-100 grader, allt annat inom ramarna.

Den blåa kylningen gör inte sitt jobb helt enkelt.
Den sitter med "kuddar" av kylpasta skulle jag tro, och dessa är 1+mm tjocka.
Har testat med värmeledande lim, men kylningen når inte ner utan dessa kuddar.

Även satt en extra fläkt som blåser lite extra.

Vad göra?
Köpa andra lösa kylflänsar och limma dit?

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2006

Det blåa är ett skyddslager av plast som har suttit på materialet innan det skurit och bockats ut. Om dom är uppe i 90+c är jag säker på att den smält, du får kolla upp det.
Jag har själv GTX280 till min Nvidia 275 XFX som inte följer referensmodellen, ingen fläns som följde med passade alls så jag fick helt enkelt springa ut i garaget och hämta en plåtsax och klippa tills jag lyckades få allt på plats.
En efter en har dom börjat ramla av då kuddarna som följde med var helt värdelösa, jag har inte gjort något mot det än inte heller upplevt något problem med grafikkortet i spel.
Såg någon annan kille på Sweclockers som köpt och använt Zalman VGA RAM heatsinks för 79kr på maxfps, det hade jag tänkt köra på när ambitionen kommer.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Just GTX280 är det hittills mest effektkrävande single-core grafikkortet som släppts till konsument (innan GTX480 anländer ). Förlusterna som uppstår i regulatorerna efter en maxförbrukning någonstans runt 250W ska alltså den lilla flänsen du visar leda bort. Det krävs nog perfekt kontakt till flänsen om det ska fungera vettigt, så kolla upp detta först av allt.

GTX285 drog/drar betydligt mindre som jämförelse.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

@ fm_buli
Plasten har inte smält faktiskt.

@ MultiMan
Perfekt kontakt, tja, det enda man kan är att lägga dit kuddarna och trycka på plåten, inte mycket mer.

EDIT:
Tog av flänsen och limmade kuddarna på regulatorerna. Nu är dom "bara" uppe i 70 grader, och det fungerar.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z