2 x GeForce 7950 GX2 jämfört med nytt kort?

Permalänk
Medlem

2 x GeForce 7950 GX2 jämfört med nytt kort?

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att hitta en BÄTTRE kort än dessa 2 till en rimlig summa.

Jag kör fn. 2 st GeForce 7950 GX2 med SLI aktiverat, dock laggar ett spel för mig och jag har uppgraderat minnena till snabbare samt från 2 Gb till 3 Gb. Jag har en Dual Core 2,13 GHz men jag tror att mina 2 graffekort är för dåliga.

Jag har INGEN koll på hur "dåliga" dessa 2 kort är med SLI aktiverat jämfört med dagens kort!?!?!
Jag förstår att dessa kort är inte är så bra idag nu när de är 3 år gamla men jag vill helst inte lägga mer än ~ 1500 kr på ett grafikkort som skall ersätta dessa och då MÅSTE det vara MKT bättre än dessa 2 är tillsammans.

Moderkortet är ett Intel D975XBX, Jag kör 2x2 Gb Corsair PC5300/667 Mhz, dock kan jag bara nyttja 3 Gb då jag kör 32-bit win XP.
Jag kör även NVidias drivisar 197.13 som jag lade in igår, spelet laggar fortfarande, dock lite mindre efter minnesuppgraderingen. Det laggar som mest i BÖRJAN av spelet då ALL grafik kommer på en gng! Sen fryser det då o då in game i närstrider när det väldigt intensivt.

Jag hoppas det är grafikkortet nu som är flaskhalsen och inte att jag måste ha en QUAD-prolle, för då msåte jag byta moderkort med mera....

Jag är väldigt tacksam för era åsikter och tips

/R

Permalänk
Medlem

Iom att du har 975 chipset så gissar jag på Socket 775. Iom att din dator har några år på nacken så när 7950 var coolt var Processorn Core 2 Duo E6400 2,13ghz. Så låt oss säga du har en E6400. Du kan byta grafikkort hur du vill. Men din dator är för slö. Så ja

Du måste ha en Quad-Prolle.

Hällre en Quad-Prolle med 7950GX2 än E6400 med 5870.....

Men vad vet jag? Du berättar inte vad din CPU heter...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen inte med ovanstående talare, det är klart och tydligt ditt ->grafikkort<- som sätter stopp i spelen, jovisst det blir ett mindre flaskhals NÄR du VÄL har uppgraderat grafikkortet, men verkligen inte nu.
Jag gick själv från ett E6850 till ett i5 750 @ 4.2GHz och jag kan lugnt säga att ett grafikkort kommer att ge dig en större prestandaökning.
Sen kan du uppgradera processorn/minnen/moderkortet en annan gång men om du vill ha spelprestanda så är det inget snack om saken att ett grafikkort är det du är ute efter.
Jag rekommenderar att du siktar dig in på ett 5770 eller möjligtvis sparar lite pengar och 5850.
7950GX2 är extremt gamla kort och de enda test jag hittar är till exempel då när kortet får 30-50 FPS i Oblivion, vilket i sig är ett gammalt spel, men med vilket man kan anta prestandan på 7950.

Så kort och gott: Uppgradera grafikkortet, sen när du har råd kan du uppgradera det andra, som kommer att kosta mer.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Oavsett hur många 7950GX2 du trycker ihop får du aldrig lika bra prestanda i spel som ett nytt kort runt 2000+ idag.

Jag kommer ihåg att ett 8800GTX (som för övrigt är betydligt mycket sämre än något kort idag över 2000kr, säkert mindre) presterade rätt mycket bättre än två 7950GX2.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

1500kr = 5770
https://www.inet.se/artikel/5408660/powercolor-radeon-hd5770-...

EDIT: eller vänta lite, sli med 7950 GX2 är quad-sli då det är dubbelkort, det borde prestera väldigt bra(iaf i spel som kan utnyttja det)?
Kollade ett test lite snabbt och singel 7950 GX2 fick ~75FPS i Half-Life 2 Lost Coast, 1920x1080 HDR 4xAA.
Oblivion i 1920x1080 4xAA snittade 40FPS.

Okej att 256MB grafikminne är lite idag och quad-sli utnyttjar inte alla kärnorna till fullo, men det borde fungera rätt bra i de flesta moderna spel kan jag tycka.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

7950 GX2 är ändå rätt coola kort fortfarande.

jag menar minns ni hur HYPADE dom va när dom lanserades?

De va ju mer eller mindre OMG WTF?!?!?!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Oj, glömde säga att det är en CPU E6400 jag har.

Tack så mycket för era grymt snabba svar, detta bekräftar lite av mina egna teorier och förhoppningar. Jag har varit inne på ett 5770 med förhoppningen att det skall "lösa" mina problem, iaf temporärt tills jag byter ut allt. 5770 verkar trots allt vara prisvärt, byter jag ut hela burken om 1 år så är säkert 5770 även det omodernt, fast då har jag inte lagt mer än 1500:- så det känns ok.

Permalänk
Medlem

8800GTS eller GTX har ungifär 2x prestandan av ett 7900GTX så ett 7900GX2 bör vara som nåt 8800GT eller så i bästa fall men SLI skalar alldrig 100% och inte quade. Brukar sluta skala nåt efter 3 GPU:er

Och jag håller heller inte med om att Quade löser problemet.
Fisn ju färre spel än jag har fingrar som nyttjar quade cores.
När ska folk fatta hur det fungerar.

hellre HD5850 med en gammal dualcore än en quade med ett par gammalt 7900GX2.

Farsan kör HD5850 med Athlon64 X2 6400+ 3.2Ghz dualcore och 4Gb PC6400 DDR2 på AM2 och det fungerar mycket bra. Uppgraderade nyligen och slängde till en 24" skärm också. Kör senaste spelen och även Crysis i 1920x1080 med 4x AA. Flyter på som bara den.

Kör själv E8400@ 3.8Ghz med GTX260 och det fungerar bra det med. Inte lika snabbt som HD5850 dock men inte lika nytt heller så ska man inte räkna med. Fick ett bra lyft över 9800GTX i det fallet. Farsan gick från 9800GTX också på sin rigg så på garantiärende.

Kanske dumt att slå på så stort på en 2Ghz+ prolle men du kan ju säkert skaffa dig HD5750, 5770, 5830 eller GTS250 eller GTX260 eller något sådant.

Tyvär är det ofta så att dual GPU kort snabbt börjar skala dåligt när dom bli omodärna för varken ATI eller nvidia eller nån spelutvecklare är speciellt intresserad av att optimera för 2-3 generationer gamla Dual GPU kort.

Ne jag hade sattsat på något av korten jag nämde. Alla fungerar bra i spel.

Sedan fins det IGEN vitts att köra 32bit XP på en sådan maskin. Skaffa Vista eller windows 7 nu!
Vad hade du tänkt att vinna på ett gammalt föråldrat OS? Visst beprövat men nu är det ju inte nåt kritiskt vi ska köra utan spel. Fins även 64bit XP för dom som vill ha det.

Stoppar du i ett nytt grafikkort med mer minne totalt sett än du har nu så kommer du få än mindre ledigt. Även grafikminnet inkluderas i 4Gb gränsen. Så det är definitivt dags för nytt 64bit OS med om du ska köpa nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Men mitt moderkort stöder ju inte 64-bitars Vista eller Windows 7, det känns väl så där att uppgradera 32-bitar XP till 64-bit XP? Fast prestandamässigt tjänar jag säkert på det men låter ju så där skoj att lägga 500 kr? på ett 64-bit XP elelr vad det nu kostar? Många bäckar små...

Eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrovveN
Men mitt moderkort stöder ju inte 64-bitars Vista eller Windows 7, det känns väl så där att uppgradera 32-bitar XP till 64-bit XP? Fast prestandamässigt tjänar jag säkert på det men låter ju så där skoj att lägga 500 kr? på ett 64-bit XP elelr vad det nu kostar? Många bäckar små...

Eller?

Varför skulle inte ditt moderkort stödja 64-bitars? Vart har du fått det ifrån?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrovveN
Men mitt moderkort stöder ju inte 64-bitars Vista eller Windows 7, det känns väl så där att uppgradera 32-bitar XP till 64-bit XP? Fast prestandamässigt tjänar jag säkert på det men låter ju så där skoj att lägga 500 kr? på ett 64-bit XP elelr vad det nu kostar? Många bäckar små...

Eller?

Okej nu summerar vi: Du ska köpa ett 5770 eller ett 5850 (då får du spara lite mer), och sedan ska du även installera Windows 7 64bitars.
That's it!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Varför stödjer inte dit moderkort 64bit Vista eller Windows 7? Löjligaste jag hört. Vad på det är icke windows 7 kompatibelt menar du? Intel chipset till att börja med bör väl fungera om nåt. Processorn är 64bit kompatibel.

Intel stödjer inte offecielt chipset/moderkortet lägre nej. Fungerar windows 7. Googla fins folk som kör med ditt moderkort och windows 7. Nätverkskort mm är ju inte intel ändå bara ta från rätt tillverkare men mäst troligen så fins alla drivisar ditt moderkort behöver med i windows ändå. Sällan man behöver installera några sepparata chipset drivers med intel moderkort.

vad du betalar för windows kan ju inte jag rå på. Men då kanske det är bättre att vänta tilsl du bygger helt ny dator. Känns ju lite strypt att sitta på DX9 och 3Gb ram med relativt nytt kort.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...
http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&Pr...

lite driver länkar.
Finns ju tydligen Stöd för Matrix Storage devices för ditt mobo/chipset till Windows 7.

Permalänk
Medlem

Kör du med moddade drivrutiner? i975-chipsetet stöder endast crossfire och inte SLi. Annars använder du bara ett grafikkort?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-00832...

Scrolla ner till D975XBX, som jag fattar det under den tabellen så uppfattar jag det som att det bara är WIn XP 64-bit som stöjds och inte VIsta eller Win 7. Har jag fattat det fel alltså?

Men men, jag litar på er. Får ta ställlning till WIN 7 efter jag skaffat mig ett HD5770 då. Bra info, tack tack.

Permalänk
Antielefant

Antingen stöder systemet x64 eller så stöder det inte x64. Finns ingen halvmesys som att det bara funkar i ett. Allt eller inget.

Och alla Core2 stöder x64.

Quad 7950GX2 presterar ungefär likvärdigt med ett 9800 GTX+ / GTS 250, så ett 5770 blir (sett till ren GPU-kraft) en liten uppgradering, men speciellt i nyare spel då 7950GX2 är lidande av avsaknad av DirectX 10 (kräver dock Vista/Win7) och för lite minne per core.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Tycker faktiskt du ska spara till en helt ny dator med Core i5 750 och Fermi när det kommer. Det är värt att lida lite tills du har råd med helt ny dator för både din processor och dina grafikkort är gamla å sega.

Alternativt, köp GTX 260

Permalänk
Medlem

http://forums.legitreviews.com/about25337.html
Ända jag hittar är att det verkar vara lite Mic strul alternativt att Intel matrix raid storage inte fugenrar om man vill köra deras mjukvis raid. men kan ju vara user problem också.

Annars som sagt verkar det ju fungera.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kör XP tycker jag du ska satsa på ny CPU istället för nytt grafikkort, det kommer ge dig mer. Ett eventuellt byte till Windows 7 så blir det roligare med ett nytt grafikkort istället.

Off topic måste jag säga att jag blev väldigt positivt överraskad när jag själv uppgraderade från min Pentium D805 till en Phenom2 550 x2 , istället för att uppgradera mitt x1950gt, tex Company of heroes kunde jag höja grafikinställningarna flera steg utan att spelet börja klaga,

CPU uppgradering gör betydligt mer än vad man kan tro!. och med tanke på att du har 2st 7950 GX2 tror jag du får mycket roligare med en Quad än ett litet fjuttigt 5770,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pentium D805? C2D E6400 2.16Ghz äter ju den till fruckost. Inte konstigt du fick en boost av en NY cpu.

Ungifär 2x prestandavinsten vid samma frekvens med en C2D VS en dualcore Prescott.

Prescott är den slöaste x86 processorn släppt i modärn tid. Slöaste pär Mhz intel släppt sedan Pentium 3.
Fins inget motstycke till den usla processorn.

Phenom2 är ju lätt 3x prestandan vid samma frekvens gämfört med Pentium D805.
Phenom 2 är dessutom lite vassare än C2D så som sagt inte ens rättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Pentium D805? C2D E6400 2.16Ghz äter ju den till fruckost. Inte konstigt du fick en boost av en NY cpu.

Ungifär 2x prestandavinsten vid samma frekvens med en C2D VS en dualcore Prescott.

Prescott är den slöaste x86 processorn släppt i modärn tid. Slöaste pär Mhz intel släppt sedan Pentium 3.
Fins inget motstycke till den usla processorn.

Phenom2 är ju lätt 3x prestandan vid samma frekvens gämfört med Pentium D805.
Phenom 2 är dessutom lite vassare än C2D så som sagt inte ens rättvis jämförelse.

Det var ju ett exempel, men tack för predikan som var ganska så uppenbar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En snabbare CPu hade klart hjälpt iget snack om saken men att folk recomenderar en quade core CPU som bästa sättet att få mer fps i spel så är det ganska missvisande. Ett GFX kort bör ge mer prestana för mindre pengar. Självklart ska man inte slänga i ett HD5870 eller liknande och tro det är lönsamt.

men ett 5750 kan fås rätt billigt.

Permalänk
Medlem

En E8xxx hade nog varit något, men om man vill vara framtidssäker så är en quad bättre, självklart är 775 inte så framtidssäkert, men tex en E8400 som man kan få för 1500kr

Eller som någon annan har nämnt så spara pengarna tills man kan köpa en helt ny dator.

Visa signatur
Permalänk

Jao. Min gamla maskin hade ett Asus 7950 GX2 och en E6600. Fick tag i ett till kort för 990 spänn. Fick aldrig till SLi då moderkortet inte officiellt stödde SLi samt att min klena PSU på 520W inte verkade palla driva datorn.
Frågan är vad man får för maskinen på blocket nu?

Jag har satt över ett av 7950 GX2 till nya maskinen med dubbla xeon och funkar ju bra att driva dubbla högupplösta skärmar med.

Planen är att sälja gamla maskinen och skjuta till lite pengar för ett GTX 480 till den nya. Är väl helbyte som rekommenderas. en i7 930, 6Gb DDR3 och ett GTX 470 ifall prissättningen blir bra.

Visa signatur

Corsair CMPSU-1000HX 1000W | Cooler Master ATCS 840 | Asus Z8PE-D18 | 2 x Intel Xeon E5520 2,26GHz Box | 2 x Cooler Master V8 CPU Cooler | 6 x Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2GB | Pike RAID Card 1078E (8-Port SATA) | 4 x Intel X25-M G2 80GB | 5 x Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB | LG BH08LS20 BlueRay | Asus Xonar D2 PCI 7.1 Channel AudioCard Internal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
En E8xxx hade nog varit något, men om man vill vara framtidssäker så är en quad bättre, självklart är 775 inte så framtidssäkert, men tex en E8400 som man kan få för 1500kr

Eller som någon annan har nämnt så spara pengarna tills man kan köpa en helt ny dator.

Inte kollat men jag tror inte hans moderkort tar 45nm processorer.

Som sagt intel har fuckat 775 folket i butten flera gånger om.

Permalänk
Medlem

Kan man köra SLI på ett intel chip? Måste man inte ha ett nvidia chip? Det är väll bara dom nya kretsarna som funkar med SLI/CF?
Kan dock ha fel!

Permalänk
Antielefant

Krävs NVidia-chip till 775, ja. Det är bara 1156/1366 som har båda, och då enbart vissa modeller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nyare chip går, nåt för X58 mins jag inte facktiskt. Fans ju kort för intel dock nforce baserade men som sagt vet inte hur han fåt SLi att fungerar med 2st 7900GX2 på detta. Misstänker som nån säger att han bara nyttjar det ena.

kan ju köra båda med sli p vardera antar jag och säg en skärm på vardera kort bör gå men 4 vägs SLI borde inte gå. Men har ju funnits hack för oliak mobos osv så möjligt men käns osanolikt. GPU-Z borde väl kunna bekräfta om han kör med 2 eller 4 GPU:er. Dock kör jag bar SLI i linux och där är det enkelt. Står villken GPU eller GPU:er som går till en viss skärm och om GPU:n körs I SLI. Så körs Alla i SLI och använder samma skärm så vet man att dom fungerar. Windows vet e attan men GPU-Z borde fungera där.

Permalänk
Medlem

Om jag aktiverar SLI så går den över från 2 skärmar till 1 skärm i NVidias kontrollpanel under MULTI-GPU enable. Det borde väl räcka som bekräftelse att båda CPU går på 1 skärm?

Hur ser man annars att SLI VERKLIGEN är aktiverat????

Mitt mobo tar nog bara nm 65-prollar har jag hört.

Permalänk
Antielefant

Grejen med Quad är att du inte lätt kan se skillnad mellan 2-way SLI (alltså bara ett kort) eller 4-way SLI (2 kort).

Kör GPU-Z, i botten där kommer det att så antingen;

NVIDIA SLI: Disabled (1 GPU)
NVIDIA SLI: Enabled (2 GPUs)
NVIDIA SLI: Enabled (4 GPUs)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant

Så ser det ut för mig..

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync