Muskampen 2025: Segraren korad!

Geforce GTX 470 och 480 billigare än väntat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
AMD rekommenderar 650W för 5970.
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd...

Det går oftast att köra med ett specat lägre effektmässigt om det är ett bra nätagg som klarar att leverera ordentligt med ström.

Ok, tack!

Kanske blir att chansa på att Corsair HX520 levererar kvalitetsström då

Annars blir det ett väldigt dyrt grafikkort...

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Bar skrivet Söderbäck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vem skulle vilja förhandsboka något innan man vet vad man får? Finns ju inte några riktiga tester ute. Men men, är man så dum så man är en riktig fanboy ska man väl få lida nån gång...

En tanke kan ju vara att man är ute efter ett kort att köra CUDA med, något 3D program eller kanske för kommande Adobe Premiere och After Effects etc. Annars kanske människan i fråga skiter i Ati/Amd då de saknar stöd för PhysX m.m. Det kan finnas många anledningar utan att man för den delen är en s.k. fanboy, eller för den delen fangirl. Jag skulle dock inte förhandsboka jag heller då jag gärna vill se tester för nämnda program lika mycket som jag skulle vilja se för spel om det var målet etc. Skit samma, väx upp och sträva efter att hålla den retoriska nivån så högt som ni förmår vilket vill säga undvik barnsliga påhopp och löjliga uttryck utan faktisk substans.
Tack för mig, hej.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD sänker priset på 5870 nu!

Visa signatur

Dell XPS 8100, i7 860, GTX 260 1,8gb 648/1476/1113
Macbook 2010 2,4GHz, 2GB ram, 250GB HHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
400kr extra o du får dual GPU från ATi (Y), Nvidias priser är juh inte roliga för 5 öre , jag har varit nvidia fanboy men jag säger upp mig nu -.-

Haha du får det att låta som att dual gpu är något bra. Du kanske missat att allt för många spel inte stödjer eller har problem med crossfire när de precis släpps. Tror dom flesta föredrar ett grafikkort så länge man kan.

Sen att det blir trångt och mer kabeldragning och värme är ju inget direkt plus.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Av vilken anledning skulle man vilja ha GTX470 i ett Linux-baserat system? Folda?

Personligen ser jag prissättningen högst intressant, så länge som korten presterar som lovat Bådar väldigt gott i så fall för oss konsumenter.

Det går ju faktiskt att spela de flesta spel i linux via wine eller liknande program, och det fungerar i många fall väldigt bra.

Så nytta av ett 470 kort i linux kan man allt ha om man vill.

Sen anser jag också prissättningen som väldigt intressant då Nvidia har vart duktiga på att ligga väldigt långt över ATi's priser. (y)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka16605
Haha, för alla er som har tjatat om att Fermi skulle vara det dyraste kortet någonsin kan ju förklara vad ni fick det ifrån. Det visade sig vara vara billigare än någonsin vilket är vad man ska förvänta sig av en ny generation grafikkort. Det är fortfarande mycket pengar men det är en annan sak.

Man borde nog kunna tänka:

Högre pris = bättre prestanda
Lägre pris = sämre prestanda

Väldigt enkelt.

Så förmodligen är inte GF100 så jättesupersnabbt som många önskar, absolut inte ens i närheten av ett 5970 förmodligen.

Nä jag håller nog med de som tippar på ca: 15-20% snabbare än 5870. I spel alltså, inte i syntetiska tester. Jag tycker det harmonerar bra med den här prissättningen. Vi får väl se.

Sen vet jag inte vem/vilka som sagt att de tror att "Fermi" kommer att vara de dyraste kortet någonsin, det har du nog drömt i sånt fall. Men att det skulle kosta många slantar trodde nog de flesta och så blev det också. Inget konstigt med det.

Så jag vet inte vilka du säger haha till. Det kanske du kav svara på lite mer konkret?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

470 blev plötsligt väldigt intressant undrar vad ATI kommer göra nu med priserna på trotjänaren 5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eliaz
Ok, tack!

Jag editerade mitt inlägg till att inkludera en bild som avslöjade rekommendationerna för nätagg. Även lideri tog upp det i ett senare inlägg.

Det är alltså 600W och 42A (ampere) på 12V som är minimum enligt deras rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Det skall bli väldigt kul att se opartiska tester på samtilga kort sedan.
Ett 470 till ett pris av 250kr billigare än ett 5870 låter som en otroligt dålig deal.
Jag har väldigt svårt att tro att 470 kan konkurera med 5870. Men som sagt, skall bli kul å se dom slutliga testerna sedan.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra priser

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Haha du får det att låta som att dual gpu är något bra. Du kanske missat att allt för många spel inte stödjer eller har problem med crossfire när de precis släpps. Tror dom flesta föredrar ett grafikkort så länge man kan.

Sen att det blir trångt och mer kabeldragning och värme är ju inget direkt plus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Casemod-mästare

kommer dom höja priset på 480 i början (första 2veckorna/månaden) eller kommer det vara ungefär lika dyrt? med andra ord... är det värt att vänta en månad till så priset sänks? jag vet att ingen kan veta men vad tror ni?

btw det blev helt plötsligt ovärt att köpa 5870 (baserat på nuvarande benchmarks) beroende på om ATI sänker priset på 5870

Permalänk
Avstängd

Köper 3 st 470 direkt.

Ett för att ha som ded grafikkort
Ett för PhysX
Ett ska ligga bredvid skärmen för det gör min E-penis längre.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
kommer dom höja priset på 480 i början (första 2veckorna/månaden) eller kommer det vara ungefär lika dyrt? med andra ord... är det värt att vänta en månad till så priset sänks? jag vet att ingen kan veta men vad tror ni?

Svårt att säga, för att göra ditt beslut tuffare visar jag prisstatistik på 5870

Kommer se annorlunda ut nu dock, nvidia är inte ensamma med DX11 som ATI var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D

btw det blev helt plötsligt ovärt att köpa 5870 (baserat på nuvarande benchmarks) beroende på om ATI sänker priset på 5870

Vilka benchmarks? Är det nvidias egna diagram du menar så är det lite fattigt att dömma efter några icke oberoende tester. Mig veterligen finns det inga officiella tester än så du kan nog vänta med säga något om dessa kort dom definitivt.

Vänta en vecka eller två...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
GTX480 behöver ett 600W med 42A kapacitet på 12V linan.
http://www.legitreviews.com/news/7489/
kommer inte ihåg om jag sett något mer officiellt uttalande angående PSU.

Kolla på 600W texten så ser du att det är fejk, saknar mellanrummet som den andra texten har och ser helt fel ut

Permalänk
Medlem

Detta var ju bra nyheter. Ger mig gott hopp om att få se mer favorabel prissättning på AMDs motsvarigheter inom kort, då jag knappast tror AMD låter priserna ligga uppe allt för länge om nu inte Nvidiapersonalen suttit och druckit alkoholhaltiga drycker i stora lass under arbetstid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Hur blir det "mer kabeldragning" med ett HD4970 över ett, låt säga, GTX280?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Kolla på 600W texten så ser du att det är fejk, saknar mellanrummet som den andra texten har och ser helt fel ut

Finns betydligt större bild här:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2054845

Där ser man att 600 och 42 antagligen är stämplat efteråt.

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vilka benchmarks? Är det nvidias egna diagram du menar så är det lite fattigt att dömma efter några icke oberoende tester. Mig veterligen finns det inga officiella tester än så du kan nog vänta med säga något om dessa kort dom definitivt.

Vänta en vecka eller två...

jag menade dom "läkta" benchens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eliaz
Ok, tack!

bör funka, ligger lite under Nvidias rekommendationer (om nu 600W & 42A på 12V stämmer), men de måste ju räkna med att folk har halvkassa nätagg också. HX520 ger väl 40A på 12V. Vet att HX620 kan ge 750W ( http://www.hardwaresecrets.com/article/371/11 ), så HX520 ger säkert minst 600W innan det kroknar. Din dator med GTX480 kommer nog inte gå över 400W (dvs ca 470W om du mäter vid vägguttaget) i praktiken när du spelar.

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

lol det stämmer xD

Permalänk
Medlem

Priserna verkar stämma ganska bra in med dom läckta benchmarksen, mao GTX470 lite sämre (~5%) än 5870 och GTX480 typ 15-20% bättre.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
bör funka, ligger lite under Nvidias rekommendationer (om nu 600W & 42A på 12V stämmer), men de måste ju räkna med att folk har halvkassa nätagg också. HX520 ger väl 40A på 12V. Vet att HX620 kan ge 750W ( http://www.hardwaresecrets.com/article/371/11 ), så HX520 ger säkert minst 600W innan det kroknar. Din dator med GTX480 kommer nog inte gå över 400W (dvs ca 470W om du mäter vid vägguttaget) i praktiken när du spelar.

Vad skulle man göra utan Sweclockers-medlemmar?

*hugs*

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem
Citat:

"Ultra-much silver plating technology" - ROFL

Men ett 470 kommer det nog bli, riktigt sugen på att byta ut mitt 8800GTX :/

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd

Otroligt trevlig prissättning men..
Nvidia har aldrig varit spec prisvärda sett till ati´s alternaiv men kanske det ändras med denna generation(Alternativet är att de tyvär ligger kvar på samma prestanda/krona).

Korten släpps den 26:e på en fredag men prestanda testerna kommer inte släppas förns det 29:e.
Detta känns väldig skummt och kanske finns det en prestanda anledning eller kanske inte, har ingen anning alls faktiskt.

Men det blir en väldigt intressant måndag då testerna väller fram och man ser vad det ska bli för nytt kort!

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Då är frågan GTX470 eller Radeon 4870 :/

Permalänk
Hjälpsam

Presterar GTX470 mellan HD5850 och HD5870, med dom priserna kommer det att sälja bra.
Många här som är sugna på Fermi (inte jag) och då slår dom nog gärna till på ett GTX470, för något mindre pengar än HD5870.
ATI har haft ett härligt halvår och lär få någon månad till, innan Fermi finns i volym, men sen hoppas jag på lite mer prispress.
Finns inte bara nackdelar med det något klenare GTX470 jämfört med GTX480, det tar mindre ström, under 225 Watt ryktas det om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

nice luktar priskrig redan från start. undra hur mkt billigare 5870 blir nu, de lär ju ha bra mkt bättre marginaler på sina kort än nvidia...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Blir nog ett GTX 470 för mig! Hoppas det klockar riktigt bra. Så man kan närma sig GTX 480 i prestanda.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Då är frågan GTX470 eller Radeon 4870 :/

va...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB