Geforce GTX 470 och 480 billigare än väntat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extreme clocker
http://img28.imageshack.us/img28/4710/2zyaddv.jpg

Ajdå om Nvidia har lägre priser för att konkurrera med Amd eller för att faktiskt har bättre yields är en fråga.
Men vi vet säkert att Jen-Hsun Huang fortfarande kommer vara cool

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Inte nödvändigtvis. Nu är det Nvidia som kommer efter AMD och måste då anpassa priserna. Jag tror inte det skulle vara så populärt om Nvidia skulle lansera GTX 470 för typ 5000kr och GTX 480 för 7000kr eller något i den stilen.

Om korten vore bättre än konkurrentens så skulle prisbilden sett ut därefter. Att GTX480 inte kostar mer än HD5970 är ett tecken på att det är sämre. Nvidia håller redan marknaden i ett rätt stadigt grepp, de behövde inte - som AMD med RV770 - köra med chockpriser för att ta sig tillbaka in i värmen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Stämmer det här så lär dom väl spara kärnorna med fungerande 512 cores till att bli någon form av 485 gtx el liknade när AMD lanserar 5990 kortet.
Finns ju även spekulationer på 5890 också kan bli en riktigt intressant grafikkortssommar dethär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Han skriver ju om Nvidia och deras serier. Ta av dig solglasögonen!

Dom är av, å va menat som sarkasm spela på teamt "som man känner sej själv känner man andra", ATI's 5xxx har ju inte varit helt problem fri

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Stämmer det här så lär dom väl spara kärnorna med fungerande 512 cores till att bli någon form av 485 gtx el liknade när AMD lanserar 5990 kortet.
Finns ju även spekulationer på 5890 också kan bli en riktigt intressant grafikkortssommar dethär

Glöm inte Quadro och Tesla. Det är de korten som subventionerar GTX470/480.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Om korten vore bättre än konkurrentens så skulle prisbilden sett ut därefter. Att GTX480 inte kostar mer än HD5970 är ett tecken på att det är sämre. Nvidia håller redan marknaden i ett rätt stadigt grepp, de behövde inte - som AMD med RV770 - köra med chockpriser för att ta sig tillbaka in i värmen.

Möjligt. Vi vet snart nog hur det är iallafall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Dom är av, å va menat som sarkasm spela på teamt "som man känner sej själv känner man andra", ATI's 5xxx har ju inte varit helt problem fri


Nu är ju inte alla HD5800-kort drabbade. Som alltid så finns det alltid problematiska ex i varje serie.

Till skillnad från personen du från början besvarade så tror jag inte att GTX400-serien kommer vara mer problematisk än vanligt. Finns inget som tyder på att de ex som faktiskt kommer ut i början skulle vara undermåliga.

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Så GTX480 presterar identiskt som HD5870 men GTX480 kostar 1400 kr mer.
Undrar vem som kommer köpa dessa kort... just ja, bara fanboys kommer köpa dem.

480 lär ANTAGLIGEN prestera ca 10% bättre än 5870 (baserat på "läckta" benchmarks)

jag köper häldre 480 än 5870 för alla xtra funktioner så som ray-tracing rendering (jag håller på med 3d och renderingar) ca 50% bättre tesslerering än 5870 och cuda m.m. så jag tror ganska många kommer att köpa 480/470 för deras funktioner även om dom är lite dyrare :P

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Nu är ju inte alla HD5800-kort drabbade. Som alltid så finns det alltid problematiska ex i varje serie.

Till skillnad från personen du från början besvarade så tror jag inte att GTX400-serien kommer vara mer problematisk än vanligt. Finns inget som tyder på att de ex som faktiskt kommer ut i början skulle vara undermåliga.

De va ungefär dit ja ville komma. Självklart kommer de va problem, de är de alltid de första veckorna, detta är inget unikt för just Nvidia, de va de ja ville påvisa eftersom de lät som ATI's serie har varit helt problem fri

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd

mx 440 duger bra

Permalänk
Medlem

måste säga att ja diggar översta bilden . http://www.sweclockers.com/nyhet/10783-lackta_bilder_pa_gefor...

när dem fullkomligt ljuger om ati.. ati har opencl tex. ati har eyefinity det har ej nvidia. ati har 3D lika mkt som nvidia vilken bullshit... ati har physic snart med.. borde stå ati stream , där d står cuda på nvidia me.. stör mig på dessa falska bilder..

dessutom står det runt 300w till ett 480 . = 2st 5870. = fermi lost the game. me tanke på 2 5870 spöar skiten ur fermi

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necry
måste säga att ja diggar översta bilden . http://www.sweclockers.com/nyhet/10783-lackta_bilder_pa_gefor...

när dem fullkomligt ljuger om ati.. ati har opencl tex. ati har eyefinity det har ej nvidia. ati har 3D lika mkt som nvidia vilken bullshit... ati har physic snart med.. borde stå ati stream , där d står cuda på nvidia me.. stör mig på dessa falska bilder..

dessutom står det runt 300w till ett 480 . = 2st 5870. = fermi lost the game. me tanke på 2 5870 spöar skiten ur fermi

Sicket skit

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag tycker du missar kärnan i frågan lite - det som spelar roll i slutändan är inte hur tekniskt avancerad hårdvaran är, utan hur den presterar i praktiken, vilket du säkerligen håller med om.

Det intressanta är exempelvis hur 480 står sig mot 5970, eftersom de ligger i samma prisklass.

De nya GTX-korten är uppenbarligen riktigt snabba på tesselering, och då alltså specifikt tesselering, i syntetiska test. Detta är inte mycket mer värt än dasspapper i praktiken, men det ska bli intressant att se hur bra det verkligen fungerar i praktiken.

Jag håller med vad gäller Nvidias samarbete med utvecklare, så det är helt enkelt upp till AMD att göra likadant, eller bättre, så vida det inte är så att Nvidia mutar utvecklare för att ignorera AMD, men det hoppas och tror jag inte.

Sådär ja, äntligen lite vettigheter ventilerade såhär många sidor in i, tja, diskussionen.

Ett praktexempel på ett kort som gjorde fantastiskt bra för sig under väldigt lång tid i syntetiska test men mindre bra i 'verkligheten'; HD2900XT. Men jag antar att den liknelsen inte går att koppla idag då många användare här är för nya, trots att detta bara var något enstaka år sedan.

Sedan har AMD blivit fantastiskt mycket mer aggressiva med sitt varumärke senaste tiden, vilket är en fröjd. Om inte för att slippa Nvidia's logotyper då i så fall för att se att AMD faktiskt går ut och investerar mer pengar och tid där dom syns. Bland annat blev jag positivt överraskad av att mötas av AMD-logotypen i Dawn of War II Chaos Rising med Eyefinity-stöd ur kartongen samt att man ser AMD tillsammans med allt fler större program, bland annat Bad Company 2. Så sakterligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Ibland så undrar man...Tycker folk verkligen att drygt 5 tusen för ett single GPU kort är billigt?

8800 ultra kostade 7-8000?

tkr att de låter som jättebra priser ibörjan och det kmr självklart sjunka eftersom att ati kmr sänka sina priser : )

Permalänk
Medlem

När det gäller priser så är väl 5000:- rimligt. Tittar man på CPU så säljer Intel sina dyraste modeller för uppåt 10 000:-. Skulle Nvidia inte ha någon konkurrens skulle GTX 480 säkert också kosta så mycket. Hmm, nu sa jag visst indirekt att Intel inte har någon konkurrens, det har de förstås. Men Intels toppmodeller är väl några steg över AMDs snabbaste idag i alla fall. I andra klasser har AMD bra alternativ.

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117000
Har legat uppe ett tag nu btw

Lite early bechmarks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117000
Har legat uppe ett tag nu btw

Lite early bechmarks

Om du har läst tråden så ser du att den redan är omnämnd btw

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Bara jag som lagt märke till att de flesta benchmarks som lagts upp (än så länge bara inofficiella) i princip alltid har högre minimum-fps med Fermi än med 5000-serien? Om man t ex tittar på länken som Cwittler postade här ovan mig, så ser man att i Crysis: Warhead skulle ett Fermi-kort få 10fps som lägst, medans ett 5000-kort skulle åka hela vägen ner till 3fps som lägst. Trots detta så har Atis kort högre average och max, vilket jag tycker är märkligt. Någon som har någon teori varför det blir så?

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ska väl sägas också att även om 480 bara presterar 10% bättre än 5870 i dagens spel får man ju även tänka på att framtida spel kommer att prestera ännu bättre på 480 gentemot 5780 eftersom GT100 är mycket stark de "nya" DX11-funktionerna såsom geometri (tesselering). Jag vet inte hur det är med er men jag köper dator för att behålla den åtminstone några år.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Pixel
Bara jag som lagt märke till att de flesta benchmarks som lagts upp (än så länge bara inofficiella) i princip alltid har högre minimum-fps med Fermi än med 5000-serien? Om man t ex tittar på länken som Cwittler postade här ovan mig, så ser man att i Crysis: Warhead skulle ett Fermi-kort få 10fps som lägst, medans ett 5000-kort skulle åka hela vägen ner till 3fps som lägst. Trots detta så har Atis kort högre average och max, vilket jag tycker är märkligt. Någon som har någon teori varför det blir så?

Stirra dig inte blind på minimum-fps för det säger i princip ingenting. Minsta lilla slumpmässiga lagg (som kanske bara inträffar vissa gånger man kör benchmarken) kommer ju snedvrida resultatet. Maxmimum-fps säger inte så mycket det heller. Det är average-fps som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Pixel
Bara jag som lagt märke till att de flesta benchmarks som lagts upp (än så länge bara inofficiella) i princip alltid har högre minimum-fps med Fermi än med 5000-serien? Om man t ex tittar på länken som Cwittler postade här ovan mig, så ser man att i Crysis: Warhead skulle ett Fermi-kort få 10fps som lägst, medans ett 5000-kort skulle åka hela vägen ner till 3fps som lägst. Trots detta så har Atis kort högre average och max, vilket jag tycker är märkligt. Någon som har någon teori varför det blir så?

Om testet är kört korrekt flera ggr och samma resultat fås varje gång är det oftast på två saker som det beror på, antingen bandbreddsbegränsning eller slut på minne. Men även andra saker som drivrutiner etc kan spela in.

Som jag såg när jag kollade var de testerna körda i väldigt höga upplösningar med hög AA. Det gör att bandbredden kan vara en faktor, speciellt med Crysis, och eftersom GTX 480 har högre sådan klarar den sig bättre i dessa extrema fall.

Det är dock en gissning, väntar på officiella tester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Om testet är kört korrekt flera ggr och samma resultat fås varje gång är det oftast på två saker som det beror på, antingen bandbreddsbegränsning eller slut på minne. Men även andra saker som drivrutiner etc kan spela in.

Som jag såg när jag kollade var de testerna körda i väldigt höga upplösningar med hög AA. Det gör att bandbredden kan vara en faktor, speciellt med Crysis, och eftersom GTX 480 har högre sådan klarar den sig bättre i dessa extrema fall.

Det är dock en gissning, väntar på officiella tester.

Nja, minnesbandbredden är inte. Då skulle det vara dålig framerate under längre perioder. Dessutom lider inte 5870 av dålig bandbredd enligt de som testat. Dessutom har GTX470 mindre minnesbandbredd enligt rykten.

För lite minne kan dock sänka frameraten markant och 5870 har ju en gnutta mindre grafikminne än GTX470.

Annars händer det ju att det råkar lagga till nån enstaka gång i spel ju.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117000
Har legat uppe ett tag nu btw

Lite early bechmarks

Jag skulle inte tro allt för mycket på det där. Inte för resultatens skull utan för hur fantastiskt oproffsigt upplagt allting är. Men så länge vi får trimmade priser från båda parter så struntar jag faktiskt i resten.

Det är först när man får tester i volym och från trovärdiga källor den 26:e som jag personligen tar några test med annat än salt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Stirra dig inte blind på minimum-fps för det säger i princip ingenting. Minsta lilla slumpmässiga lagg (som kanske bara inträffar vissa gånger man kör benchmarken) kommer ju snedvrida resultatet. Maxmimum-fps säger inte så mycket det heller. Det är average-fps som gäller.

Minimum fps i spel är dock det viktigaste. Du kan ha 60fps average men ändå droppa till t.ex. <=30fps för varje rökgranat = inte spelbart och bara jobbigt. Ibland kanske du befinner dig i rök eller krävande områden en längre period då är det viktigt att man kan njuta av spelet. För 60fps när inte händer något är inte så viktigt och försvårar inte "gameplayen", men i hetsiga krävande områden är det viktigt att kunna sikta och ha flyt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Minimum fps i spel är dock det viktigaste. Du kan ha 60fps average men ändå droppa till t.ex. <=30fps för varje rökgranat = inte spelbart och bara jobbigt. Ibland kanske du befinner dig i rök eller krävande områden en längre period då är det viktigt att man kan njuta av spelet. För 60fps när inte händer något är inte så viktigt och försvårar inte "gameplayen", men i hetsiga krävande områden är det viktigt att kunna sikta och ha flyt.

Jo, helt klart är minimum fps intressant, men i det här fallet tror jag det snarare beror på att 5870 får slut på minnet på grund av den absurt höga upplösningen i benchmarken. 470 har ju ~200Mb mer i minne och klarar sig därför bättre. Det ska bli intressant att se hur en 2Gb version av 5870 klarar sig i samma benchmarks.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Pixel
Bara jag som lagt märke till att de flesta benchmarks som lagts upp (än så länge bara inofficiella) i princip alltid har högre minimum-fps med Fermi än med 5000-serien? Om man t ex tittar på länken som Cwittler postade här ovan mig, så ser man att i Crysis: Warhead skulle ett Fermi-kort få 10fps som lägst, medans ett 5000-kort skulle åka hela vägen ner till 3fps som lägst. Trots detta så har Atis kort högre average och max, vilket jag tycker är märkligt. Någon som har någon teori varför det blir så?

Benchmarks körda i höga upplösningar och hög AA. 1GB minne räcker inte till, och då blir det djupa dippar när information måste färdas över PCIe-bussen. nVidia har en fördel då GTX400 har minst 25% mer grafikminne.
Du kan vara säker på att nVidia beordrar skribenter att testa korten i extrema upplösningar för att påvisa skillnaden gentemot Radeon.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
GTX480 har alldeles nyligen förlorat 32 cuda cores, 1/16 av beräkningsenheterna, och de benchmark som cirkulerar - falska eller ej - är förmodligen från 512 cores GTX480. Klockfrekvenserna kan ha justerats både upp eller ner efter kastreringen.

Du inser inte själv att det endast är ett rykte som florerar att GTX 480 har strippats? Nu vet vi iof inte någon av oss huruvida kortet kommer har 512 eller 480 "cuda cores", men det är rätt fail att du bara antar att ryktet stämmer. Du har som sagt ingen aning Innan nVidia har bekräftat det så är det endast ett rykte.

Förmodligen har du dock inget intresse av att hålla dig till sanningen iof Som vanligt med AMD/ATi-robotarna på forumet

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se vad ett lagom klockat 5970 fixar I unigine.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Skulle vilja se vad ett lagom klockat 5970 fixar I unigine.

Det kvittar, Nvidia har kört Unigine Heaven Benchmark 1.1 som inte är åtkomlig för oss vanliga.

Jag har dragit iväg ett mail till Unigine så får se vad/om de svarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Skulle vilja se vad ett lagom klockat 5970 fixar I unigine.

Det fanns inlagt i grafen på länken som gavs tidigare till Techpowerups mischmasch till forumpost.

http://i44.tinypic.com/23vf2vb.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparvone
Blir nog ett 480 sen ett till om det presterar bra.

Skulle gärna vilja veta vad Radeon 5970 presterar i Bad Company 2 samt GTX 480.

jag kan fan maxa bad company 2 utan aa i 1080p med ett 8800gtx iofs går den ner till 15 fps ibland men det är acceptabelt för det är inte ofta.

Så jag tror att du lär bli nöjd med ett 480, och absolut med ett 5970;)

inget crysis vi snackar här direkt