Geforce GTX 470 och 480 billigare än väntat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Physx som används i 8 spel. Sedan ~2005.
3DVision som är en gimmick som kommer dö ut och vara en grej för Bio-salonger. (Folk vill inte köpa en 3D Skärm/TV liksom när dom redan har köpt en HD tv!) Tesselation lär knappt användas i några spel förräns ett bra tag. Bra Drivrutiner, kanske det. Mer VRAM som du inte har nån direkt nytta för.

förstår inte vad du pratar om, led var lika mkt gimmic med isåfall, och folk köpte direkt när led kom och fortsätter.

Och 3d tv kan jag säga kommer jag köpa direkt när det funkar bra. så det stämmer tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Minimum fps i spel är dock det viktigaste. Du kan ha 60fps average men ändå droppa till t.ex. <=30fps för varje rökgranat = inte spelbart och bara jobbigt. Ibland kanske du befinner dig i rök eller krävande områden en längre period då är det viktigt att man kan njuta av spelet. För 60fps när inte händer något är inte så viktigt och försvårar inte "gameplayen", men i hetsiga krävande områden är det viktigt att kunna sikta och ha flyt.

Självklart är det viktigt för upplevelsen. Dock brukar jag tolerera om det laggar till nån enstaka gång. Det är mycket värre om det laggar ofta.

I vilket fall som helst så är minimum-fps endast en datapunkt efter en testrunda. Om man verkligen vill mäta minimum-fps borde man nog köra samma test flera gånger, vilket jag är tveksam till att de gjorde.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det fanns inlagt i grafen på länken som gavs tidigare till Techpowerups mischmasch till forumpost.

http://i44.tinypic.com/23vf2vb.jpg

Dock kör 5970 med 1.0, och GTX kör 1.1.
Läste nånstans att i 1.1 så ska tesselation vara upp till 30% snabbare en tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeraphin
Dock kör 5970 med 1.0, och GTX kör 1.1.
Läste nånstans att i 1.1 så ska tesselation vara upp till 30% snabbare en tidigare.

Jag såg det i något tidigare inlägg, men det är vad som finns att tillgå i data nu innan 1.1 släpps. Man får anta att Nvida kört testet med 5870 och GTX 480 i v1.1 och inte tagit siffror för 5870 från 1.0. Om 1.1 är snabbare på tesselering blir väl siffrorna för 5970 något högre i de tunga partierna.

Permalänk

Det börjar sakta gå upp för mig vilket enormt fiasko Fermi är.
För ganska länge sen så läste jag nånting om att Nvidia partners väntar tålmodigt på Fermi istället för att gå helhjärtat till AMD, eftersom de trodde att Fermi skulle bli så bra, men nu presterar ju Fermi som det gör.. snacka om att Nvidia partnersena har förlorat mycket cash på att vänta på Fermi.

GTX480 presterar högst 5-10% bättre än HD5870, fast troligtvis presterar det lika som HD5870, Nvidias egna tester har ju visat det, och så kostar GTX480 1400 kr mer än 5870, slukar ström nästan i nivå med HD5970 och kommer sisådär ett halvår efter HD58xx.
Fermi måste vara tidernas största fiasko..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Du inser inte själv att det endast är ett rykte som florerar att GTX 480 har strippats? Nu vet vi iof inte någon av oss huruvida kortet kommer har 512 eller 480 "cuda cores", men det är rätt fail att du bara antar att ryktet stämmer. Du har som sagt ingen aning Innan nVidia har bekräftat det så är det endast ett rykte.

Förmodligen har du dock inget intresse av att hålla dig till sanningen iof Som vanligt med AMD/ATi-robotarna på forumet

Gtx 480 har 480 Cuda-kärnor. http://www.sweclockers.com/nyhet/10787-fullstandiga_specifika...

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Gtx 480 har 480 Cuda-kärnor. http://www.sweclockers.com/nyhet/10787-fullstandiga_specifika...

kan man möjligt vis aktivera alla cuda cores om man vill?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
kan man möjligt vis aktivera alla cuda cores om man vill?

Ehm nej.

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ehm nej.

damn, tänkte väl det

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ibland kanske du befinner dig i rök eller krävande områden en längre period då är det viktigt att man kan njuta av spelet.

Då kommer average fps'en också sjunka, så jag skulle också säga att man inte ska stirra sig blind på minimum fps'en.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det börjar sakta gå upp för mig vilket enormt fiasko Fermi är.
För ganska länge sen så läste jag nånting om att Nvidia partners väntar tålmodigt på Fermi istället för att gå helhjärtat till AMD, eftersom de trodde att Fermi skulle bli så bra, men nu presterar ju Fermi som det gör.. snacka om att Nvidia partnersena har förlorat mycket cash på att vänta på Fermi.

Jadu så desperat att du bara måste hitta nåt å så blir de fel Den enda exklusiva partnern för Nvidia är EVGA (dvs den enda som enbart gör till Nvidia). Du har nog missat att dom oxå gör andra saker än just grafikkort

Börjar de bli nervöst?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jadu så desperat att du bara måste hitta nåt å så blir de fel Den enda exklusiva partnern för Nvidia är EVGA (dvs den enda som enbart gör till Nvidia). Du har nog missat att dom oxå gör andra saker än just grafikkort

Börjar de bli nervöst?

Va? Jag är 100% säker på att jag läste nåt sånt.

Permalänk

Så...

Geforce GTX480 motsvarar HD5970?
Geforce GTX470 motsvarar HD5870?

Vilket Geforce kort motsvarar HD5850 då? Ingen motsvarighet?

Vilket Geforce kort motsvarar HD5770 och HD5750?

Av det jag förstått från den här nyheten så kommer de här nya Geforce korten att vara billigare än motsvarande Radeon kort. Hur är det möjligt? Är det verkligen sant? Geforce korten brukar ju alltid vara dyrare än Radeon trots att de många fall inte presterar lika mycket och ger därför mindre valuta för pengarna.

Jag är själv mest intresserad av HD5850 och HD5770. Det skulle därför vara intressant för mig att jämföra dessa med motsvarande Geforce kort. Så om någon kan ge mig en vink om vilka jag bör jämföra då så är jag tacksam.

Jag har dröjt med köpet av nytt grafikkort för att Sapphire ska släppa sina egendesignade Vapor-X varianter. Men då dessa är på gång men försenade först till februari, sedan till mars, sedan till 1 april och nu till 1 maj så kan det mycket väl bli ett Geforce istället. (HD5850 Toxic ska dock hålla datumet och komma till 1 april, men Vapor-X varianten är försenad till 1 maj.)

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Så...

Geforce GTX480 motsvarar HD5970?
Geforce GTX470 motsvarar HD5870?

Vilket Geforce kort motsvarar HD5850 då? Ingen motsvarighet?

Vilket Geforce kort motsvarar HD5770 och HD5750?

Av det jag förstått från den här nyheten så kommer de här nya Geforce korten att vara billigare än motsvarande Radeon kort. Hur är det möjligt? Är det verkligen sant? Geforce korten brukar ju alltid vara dyrare än Radeon trots att de många fall inte presterar lika mycket och ger därför mindre valuta för pengarna.

Jag är själv mest intresserad av HD5850 och HD5770. Det skulle därför vara intressant för mig att jämföra dessa med motsvarande Geforce kort. Så om någon kan ge mig en vink om vilka jag bör jämföra då så är jag tacksam.

Jag har dröjt med köpet av nytt grafikkort för att Sapphire ska släppa sina egendesignade Vapor-X varianter. Men då dessa är på gång men försenade först till februari, sedan till mars, sedan till 1 april och nu till 1 maj så kan det mycket väl bli ett Geforce istället.

Va?
Nej 470 konkurrerar med 5850, 480 konkurrerar med 5870.
Och nej korten kommer inte bli billiga, de kommer kosta skjortan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Va?
Nej 470 konkurrerar med 5850, 480 konkurrerar med 5870.
Och nej korten kommer inte bli billiga, de kommer kosta skjortan.

Kan det vara så att redaktören har skrivit fel då? Det står ju i nyheten att GTX480 konkurrerar med HD5970.

Citat:

"Det innebär att att Geforce GTX 480 hamnar cirka 700 kronor lägre än konkurrenten Radeon HD 5970 och att GTX 470 blir ungefär 250 kronor billigare än Radeon HD 5870."

Det du säger är i alla fall att...

GTX480 står mot HD5870
GTX470 står mot HD5850

Är det så du menar?

Vilket Geforce kort konkurrerar med HD5970 i så fall?

Sedan undrar jag, är de här nya Geforce korten de första som klarar av DX11? Finns det alltså inget Geforce kort i mellanklassen som klarar av DX11?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Kan det vara så att redaktören har skrivit fel då? Det står ju i nyheten att GTX480 konkurrerar med HD5970.

Det är för att korten är så dyra helt enkelt, man får lite prestanda för mycket pengar så att säga.
De säger inte att 480 konkurrerar med 5970, de säger bara kortens prisskillnad..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är för att korten är så dyra helt enkelt, man får lite prestanda för mycket pengar så att säga.
De säger inte att 480 konkurrerar med 5970, de säger bara kortens prisskillnad..

Så förenklat kan man säga att man betalar för ett GTX480 lika mycket som för ett HD5970 till prestandan av HD5850?... jag tänkte inte på det så.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Det du säger är i alla fall att...

GTX480 står mot HD5870
GTX470 står mot HD5850

Är det så du menar?

Vilket Geforce kort konkurrerar med HD5970 i så fall?

Sedan undrar jag, är de här nya Geforce korten de första som klarar av DX11? Finns det alltså inget Geforce kort i mellanklassen som klarar av DX11?

ja det är så jag menar.

Inget GeForce kort konkurrerar med HD5970.

Ja det är de första Geforce korten som klarar DX11. Nej det finns inget geforce kort i mellanklassen som har DX11 ;P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Så förenklat kan man säga att man betalar för ett GTX480 lika mycket som för ett HD5970 till prestandan av HD5850?... jag tänkte inte på det så.

aa typ, eller till prestandan av HD5870.

Permalänk
Avstängd

Ingen av er som säger att ni som ska köpa fermi kortena som vill se hur dom presterar först... ????.... innan ni säger FERMIIIIIIIIIIIIIII FTW till nästa bygge ni har ju inte en aning om hur dom presterar än ju...

bara en tanke i från min sida...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
ja det är så jag menar.

Inget GeForce kort konkurrerar med HD5970.

Ja det är de första Geforce korten som klarar DX11. Nej det finns inget geforce kort i mellanklassen som har DX11 ;P

aa typ, eller till prestandan av HD5870.

Okej. Då tackar jag dig för svaren!

Jag förstår mig inte helt på Nvidias modellbeteckningar, men jag vet att t.ex. GTX har högre specifikationer än GT modeller. Sedan ställer jag mig helt frågande till varför Nvidia använder samma eller nästan identiska modellbeteckningar på uppgraderade versioner av gamla kort. Rätta mig om jag har fel, men de enda Geforce kort i mellanklassen som säljs idag är de i GT200 serien och GTX200. Men de är alla gamla generationens grafikkort.

Om jag ska välja ett Geforce kort i mellanklassen så vill jag ha stöd för DX11 och Displayport. Det kommer man ha i GT300 och GTX300, men som kommer i slutet på året (!!!).

Så de alternativ jag har om jag väljer ett grafikkort i det högre segmentet är HD5850, HD5870, GTX470, GTX480. De enda som är intressanta här för min del är HD5850 och GTX470. Då GTX470 är så mycket dyrare så är det helt uträknat för min del. Så det blir till slut HD5850 i det högre prissegmentet.

I mellanklassen anser jag att Nvidia saknar kandidater helt då deras nuvarande mellanklass-modeller saknar helt DX11 och Displayport. Deras GT300 och GTX300 är långt bortom horisonten. Varför skulle jag betala lika mycket för ett grafikkort från gamla generationen som för ett från senaste generationen?... jag spolar det bara ner i toaletten!

Det enda som talar för de nya Geforce korten tycker jag är OpenGL 4.0. Men att betala så mycket mer bara för att få OpenGL 4.0 och få så mycket sämre prestanda än motsvarande Radeon utan OpenGL 4.0... nej, jag tror inte det väger upp faktiskt. Dessutom är det långt ifrån alla spel och grafikprogram som kommer att dra nytta av var det sig DX11 eller OpenGL 4.0 inte ännu i alla fall.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jadu så desperat att du bara måste hitta nåt å så blir de fel Den enda exklusiva partnern för Nvidia är EVGA (dvs den enda som enbart gör till Nvidia). Du har nog missat att dom oxå gör andra saker än just grafikkort

Börjar de bli nervöst?

Zotac och PNY NVIDIA exklusiva också.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Ingen av er som säger att ni som ska köpa fermi kortena som vill se hur dom presterar först... ????.... innan ni säger FERMIIIIIIIIIIIIIII FTW till nästa bygge ni har ju inte en aning om hur dom presterar än ju...

bara en tanke i från min sida...

En aning har de nog, annars skulle de nog inte vara så förväntansfulla. Men jag ger dig rätt i att det är en sak att förvänta sig en viss prestanda och en helt annan sak för produkten att verkligen leva upp till förväntningarna. Så de som vill ha eller tänker ha de här nya korten gör en chansning kan man väl säga. Men jag håller med dig i att det är bättre att vänta och se hur det presterar först innan man köper så slipper man bli besviken senare.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Så GTX480 presterar identiskt som HD5870 men GTX480 kostar 1400 kr mer.
Undrar vem som kommer köpa dessa kort... just ja, bara fanboys kommer köpa dem.

Du har ingen aning om hur GTX 480/470 kommer prestera, så plz put a sock in it.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
På vilket sätt är du kvalificerad att bedöma huruvida en respinn och ytterligare förseningar skulle förbättra produktens kvalitet?

Var det inte uppenbart så får jag väl säga det: Han tycker/tror inte på vad han själv säger, han är endast en AMD/ATi-robot som slänger ur sig vad som helst för att försöka förvränga allt till företagets fördel - ett företag som skiter totalt i honom, bortsett från hans pengar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Plötsligt ändras GTX480 till 480 CC, effekten sticker upp till 295W.

Ryktena som du åberopar berättar om hur effekten på 480CC versionen av GTX 480 gått ner till 250W, inte upp till 295W. 295W är för det överclockade GTX 480 (485?) kortet som enligt ryktena släpps en tid efter GTX 480/470.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Stämmer det sen att de modellerna skall prestera 5-10% bättre än motsvarande ATI kort (5840-GTX470 och 5870-GTX480) så blir iallafall inte jag imponerad med tanke på den massiva skillanden det är i kretsstorlek/transistormängd.

+1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Gtx 480 har 480 Cuda-kärnor. http://www.sweclockers.com/nyhet/10787-fullstandiga_specifika...

Bara för att sweclockers/vr-zone rapporterar om det så betyder det inte att det är så. Det är inte bekräftat förrens nVidia bekräftat det. Så enkelt är det. Därmed inte sagt att kortet inte kommer ha 480CC, utan endast att varken du eller jag vet vad det kommer att ha, och vi har ingen aning om vart VR-zone fått sin info eller huruvida den stämmer eller inte. Det har vart, och är alltid vid alla lanseringar av nya grafikkort och liknande hårdvara, otaligt antal turer mellan specifikationer och datum etc. Detta är endast ett rykte, inget annat. Dagen nVidia bekräftar det så är det bekräftat, innan dess är det inte det. Punkt. Om jag ska strunta i objektiviteten för ett ögon blick så skulle jag dock säga att 480CC vid release istället för 512CC verkar rätt smart och nästan lite troligt med. Om man kan få ett 480CC kort med 250W effektförbrukning istället för 295W så lämnar man utrymme för överclockning, man får även en större yield användbara chip, och man kan även hålla tillbaka AMD-botarna en aning genom att inte bre på med 295W effektförbrukning.

Läxan är emellertid inte att kortet kommer ha det ena eller det andra, utan att du måste inse att det inte är bekräftat för att swec/vr-zone skriver att det är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det börjar sakta gå upp för mig vilket enormt fiasko Fermi är.
För ganska länge sen så läste jag nånting om att Nvidia partners väntar tålmodigt på Fermi istället för att gå helhjärtat till AMD, eftersom de trodde att Fermi skulle bli så bra, men nu presterar ju Fermi som det gör.. snacka om att Nvidia partnersena har förlorat mycket cash på att vänta på Fermi.

GTX480 presterar högst 5-10% bättre än HD5870, fast troligtvis presterar det lika som HD5870, Nvidias egna tester har ju visat det, och så kostar GTX480 1400 kr mer än 5870, slukar ström nästan i nivå med HD5970 och kommer sisådär ett halvår efter HD58xx.
Fermi måste vara tidernas största fiasko..

Varför måste folk hitta på saker? Varför måste dom läsa rykten på nätet och forma sina åsikter efter det? Varför måste folk vara så ignoranta?

För typ hundrade gången: det är rykten! Fatta det nån gång! Fermi kanske är 50% bättre än 5870 eller kanske 50% SÄMRE än 5870 - du, eller någon annan för den delen, har ingen aning om det förrens korten är släppta. Varför är no så oerhört trångsynta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Va? Jag är 100% säker på att jag läste nåt sånt.

Trist att du inte är 100% säker på att det du läste stämde

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jadu så desperat att du bara måste hitta nåt å så blir de fel Den enda exklusiva partnern för Nvidia är EVGA (dvs den enda som enbart gör till Nvidia). Du har nog missat att dom oxå gör andra saker än just grafikkort

Börjar de bli nervöst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Mjo Blackbird_CaD_ snackar lite för mycket för sitt eget bästa.

Sen så är Zotac och PNY NVIDIA exklusiva också.

Förresten, snozan, varför tror du att jag är desperat och försöker hitta på något? Jag förstår inte.
Vafan okej jag ska försöka hitta artikeln då, det kommer dock inte bli lätt.

Kanske det inte var Nvidia partners utan Nvidia investerare eller nåt sånt. Gör det mig mer trovärdig..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Ingen av er som säger att ni som ska köpa fermi kortena som vill se hur dom presterar först... ????.... innan ni säger FERMIIIIIIIIIIIIIII FTW till nästa bygge ni har ju inte en aning om hur dom presterar än ju...

bara en tanke i från min sida...

Ne intelligent inte, då jag behöver bla. CUDA till 3d rendering och är ute efter lite andra funktioner som tyvärr inte ATI har på sina kort så finns det inte så mycket man kan göra åt saken...
Du vet väl att spel är inte det enda man kan använda grafikkort till va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
kan man möjligt vis aktivera alla cuda cores om man vill?

Ehm nej.

Hur kan du veta det så säkert?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Så...

Geforce GTX480 motsvarar HD5970?
Geforce GTX470 motsvarar HD5870?

Vilket Geforce kort motsvarar HD5850 då? Ingen motsvarighet?

Vilket Geforce kort motsvarar HD5770 och HD5750?

Motsvarar?

Först och främst antar jag att du syftar på motsvarar sett till hur korten presterar mot varandra? Isåfall har vi ingen aning om vilket GTX 4x0-kort som motsvarar vilket Radeon 5xx0-kort eftersom att vi inte har en blekaste aning om hur GTX 4x0 presterar.

I övrigt är det väl endast nVidia som vet vilket kort exempelvis GTX 470 är ett motsvar på. Skulle jag gissa själv så är det nog inte svårare/djupare än att GTX 4x0-serien är ett motsvar på Radeon 5xx0-serien, där man hoppas kunna nå samma kundsegment som AMD/ATi är ute efter med sin 5xx0-serie.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vilket Geforce kort motsvarar HD5770 och HD5750?

Mellansegments-DX11-kort från nVidia dröjer på sig och kommer inte finnas tillgängliga vid release av GTX 4x0. En gissning är på att korten släpps senare i år, t.ex. i höst eller till i vinter. Det är bara en gissning dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Kan det vara så att redaktören har skrivit fel då? Det står ju i nyheten att GTX480 konkurrerar med HD5970.

Kan det vara så att redaktören inte vet mer än nästa nisse här på forumet och, även han, går på de rykten som finns ute nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Det du säger är i alla fall att...

GTX480 står mot HD5870
GTX470 står mot HD5850

Är det så du menar?

Med tanke på att GTX480 är det bästa single-gpu kortet ur nVidias nya highend-serie så verkar det ju rätt rimligt att det ställs mot det bästa single-gpu kortet från samma generation ur AMD/ATi's highend-serie, ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vilket Geforce kort konkurrerar med HD5970 i så fall?

AMD/ATi's dual-gpu kort bör ju jämföras mot nVidias dual-gpu kort ur samma generation. Eftersom att ett sådant inte finns vid release utan dröjer på sig så går den jämförelsen inte att göras inom överskådlig framtid och HD5970 på en egen plan för stunden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Sedan undrar jag, är de här nya Geforce korten de första som klarar av DX11? Finns det alltså inget Geforce kort i mellanklassen som klarar av DX11?

Korrekt. nVidias DX11-mellansegmentskort dröjer på sig till ett senare tillfälle.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Så förenklat kan man säga att man betalar för ett GTX480 lika mycket som för ett HD5970 till prestandan av HD5850?... jag tänkte inte på det så.

Riktigt så fungerar det inte, nej. Ska vi sänka oss till samma gemensamma nämnare och titta på ryktena i fråga som skapat förvirringen för dig så fungerar det sär:

1. Enligt ryktena, och enligt sweclockers rapportering (som baseras på samma rykten), så betalar du 700:- mindre för ett GTX 480 än ett HD5970. Däremot finns det inga officiella källor för prestandan i kortet än, så för tillfället vet du inte riktigt vad du får när du lägger 5100:- på GTX 480. Den vetskapen dröjer på sig en vecka drygt.

Så, nu vet du hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Ingen av er som säger att ni som ska köpa fermi kortena som vill se hur dom presterar först... ????.... innan ni säger FERMIIIIIIIIIIIIIII FTW till nästa bygge ni har ju inte en aning om hur dom presterar än ju...

bara en tanke i från min sida...

Visdomsord från biffen. Jag skriver under på detta, herr biff

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag förstår mig inte helt på Nvidias modellbeteckningar, men jag vet att t.ex. GTX har högre specifikationer än GT modeller.

Ja, det kan vara lite knivigt det där. Det verkar dock som att både nVidia och AMD/ATi har lämnat det bakom sig, vilket är skönt enligt mig. Den sista rundan med dessa beteckningar (sett till highend-kort) var GeForce 9-seerien samt HD2900-serien. Det verkar dock som att dessa nya beteckningar håller i sig, vilket är skönt. Det är nog lättare att förstå skillnaden mellan ett GTX 480 och ett GTX 470 än ett 8800 GTX och ett 8800 GTS, på samma sett som att det nog är lättare att förstå skillnaden mellan ett HD5870 och ett HD5850 än t.ex. HD2900XTX och HD2900XT (eller GT för den delen). AMD/ATi ska även ha cred för att dom övergav X2-beteckningen för sina dual-gpu kort i och med HD5970. Riktigt bra gjort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Sedan ställer jag mig helt frågande till varför Nvidia använder samma eller nästan identiska modellbeteckningar på uppgraderade versioner av gamla kort.

Det är en riktigt ful vana nVidia och AMD/ATi har. nVidia döpte tex om GeForce 8800 till GeForce 9800 när man gick från 90nm till 65nm tillverkning (efter att ha släppt 8800GT samt ett nytt 8800GTS-kort) medans AMD/ATi döpte om HD2900-serien till HD3800-serien efter att ha krympt från 80nm till 55nm. Det är ett riktigt fult trick företagen håller på med. Men det är ju företag, så vad ska man förvänta sig. Allt för PR och att sälja mer kort. Trist för de stackare som köpte något de trodde var något helt annat nVidia har även gjort detta med andra kort, t.ex. GTS 250. Riktigt oschysst betéende

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Om jag ska välja ett Geforce kort i mellanklassen så vill jag ha stöd för DX11 och Displayport. Det kommer man ha i GT300 och GTX300, men som kommer i slutet på året (!!!).

Jag känner mig relativt säker på att nVidia inte har bekräftat nära deras DX11 mellansegments-kort beräknas släppas, men rätta mig gärna om jag har fel där. Men det är korrekt att korten inte kommer att finnas ute inom överskådlig framtid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
I mellanklassen anser jag att Nvidia saknar kandidater helt då deras nuvarande mellanklass-modeller saknar helt DX11 och Displayport. Deras GT300 och GTX300 är långt bortom horisonten. Varför skulle jag betala lika mycket för ett grafikkort från gamla generationen som för ett från senaste generationen?... jag spolar det bara ner i toaletten!

Där får du min röst! nVidia får bakläxa på den punkten. De är alldeles för passiva när det gäller mellansegmentet. Förvisso ingår det i deras strategi att ha de bästa korten (oavsett pris) för att sedan kunna sälja fler mellansegmentskort, eftersom att det finns en dokumenterad effekt av att ha de bästa grafikkorten (oavsett pris igen) gör att många konsumenter helt enkelt attraheras till att handla mellansegmentskorten ifrån detta företag med, oavsett hur dessa kort presterar i verkligheten. Inom politik/ekonomi kallas detta för trickle-down economics.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Du inser inte själv att det endast är ett rykte som florerar att GTX 480 har strippats? Nu vet vi iof inte någon av oss huruvida kortet kommer har 512 eller 480 "cuda cores", men det är rätt fail att du bara antar att ryktet stämmer. Du har som sagt ingen aning Innan nVidia har bekräftat det så är det endast ett rykte.

Förmodligen har du dock inget intresse av att hålla dig till sanningen iof Som vanligt med AMD/ATi-robotarna på forumet

Det finns tillförlitliga källor och det finns JHH

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det finns tillförlitliga källor och det finns JHH

De enda tillförlitliga källorna är företagen själva, så enkelt är det. JHH har för övrigt aldrig sagt att GTX 480 kommer ha 512CC vid release. Han, och nVidia, har endast sagt att GF100 har 512CC, vilket stämmer. Och om det nu blir så att GTX 480 får 480CC så borgar inte det för att det inte kommer komma kort med 512CC (vilket ryktena som du åberopad även förutspår).

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
De enda tillförlitliga källorna är företagen själva, så enkelt är det.

Detta påståendet måste jag nog bestrida lite. Vi kan kanske räkna med att det företagen säger stämmer (Eller borde i alla fall, historien har väl visat att JHH inte alltid är så aktsam med sanningen).
Däremot kan vi kallt räkna med att de aldrig kommer visa hela sanningen utan bara de delar av den som talar till dess fördel.
De enda tillförlitliga källorna är oberoende testsiter. Nu finns det ganska ont om sådana eftersom de flesta har böjelser antingen mot grönt eller rött, så vi får alltså nöja oss med det näst bästa vilket blir att antingen försöka extrapolera sanningen från vad alla dessa testsiter skriver eller testa korten själva. Just nu under NDA är det helt meningslöst att försöka gissa eftersom vi inte har några tillförlitliga uppgifter alls.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Detta påståendet måste jag nog bestrida lite. Vi kan kanske räkna med att det företagen säger stämmer (Eller borde i alla fall, historien har väl visat att JHH inte alltid är så aktsam med sanningen).
Däremot kan vi kallt räkna med att de aldrig kommer visa hela sanningen utan bara de delar av den som talar till dess fördel.
De enda tillförlitliga källorna är oberoende testsiter. Nu finns det ganska ont om sådana eftersom de flesta har böjelser antingen mot grönt eller rött, så vi får alltså nöja oss med det näst bästa vilket blir att antingen försöka extrapolera sanningen från vad alla dessa testsiter skriver eller testa korten själva. Just nu under NDA är det helt meningslöst att försöka gissa eftersom vi inte har några tillförlitliga uppgifter alls.

Du missade min poäng där lite. Jag menade inte att företag oftast är sanningsenliga; jag menade att obekräftade rykten helt saknar tillförlitelse.

För övrigt gällde det jag skrev om produkter som ännu inte är släppta. Jag kanske borde ha lagt till det. Klantigt av mig.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640