Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Här är en snubbe som kör ZFS och VirtualBox och VB har underligheter för sig. ZFS blir lurad utav VB och därför blir han av med 10TB data.
http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=108213&t...

Som sagt, jag skulle aldrig våga köra filserver virtuellt. Men VMware kanske är säkrare än VirtualBox.

Den tråden fick mig att tänka om angående det IMO "hyllade" ZFS på min framtida lagringsserver.
Specielt med tanke på att det står i tråden att VirtualBox struntar i Cache skrivningar vilket enligt tråden ZFS är beroende av. och många vanliga billiga icke server hårddiskar struntar också i Cache skrivningar (inte varje gång som VBox då) för att öka prestandan i tester och därmed sälja mer hårddiskar för att inte gå i konkurs. Med andra ord tycker jag att ZFS inte är pålitligt att köra på vanliga diskar.. specielt inte om man riskerar att förlora hela ZFS poolen. Visst en RAID kan oxo krasha o dö men vad jag läst nu efter jag såg den tråden så värkar det vara betydligt mycket lättare att få tillbaka all data.

Visst man ska inte ha en lagringsserver som backup.. men vad är då poängen med RAID/ZFS säkra lagringar om man ändå har allt på backup? om nått går åt skogen är de ju bara att byta den/dom trasiga diskarna och skapa ny RAID/ZFS pool och återställa backup:en...

"ZFS loves cheap disks."
från: http://hub.opensolaris.org/bin/view/Community+Group+zfs/whati...
om det är som det står i tråden att många billiga hårddiskar skippar Chache write saker (som ZFS litar blint på att dom sker) för att få lite ökad prestanda så ser inte ZFS specielt säkert ut på billig hårdvara som dom får det att värka på den där sidan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Visst man ska inte ha en lagringsserver som backup.. men vad är då poängen med RAID/ZFS säkra lagringar om man ändå har allt på backup? om nått går åt skogen är de ju bara att byta den/dom trasiga diskarna och skapa ny RAID/ZFS pool och återställa backup:en...

Det ligger väl i ordet egentligen, Redundant. Fördelen är att man minimerar (eller helt slipper) nedetid vid evnt. crash. Det hjälper ju f.ex. inte alls om du råkar radera fel fil eller trycker "Save" istället för "Save As..." efter att ha redigerat ett dokument i flera timmar som du behövde båda revisioner av.

Visst kan man använda RAID istället för backup, men då ska man vara medveten om att olyckan kan fortfarande vara ute och man sitter kvar med 10TB av oanvändbar data. Med andra ord, lagring av semesterbilder kanske inte är så smart... lagring av "semesterbilder" går egentligen hur bra som helst

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det ligger väl i ordet egentligen, Redundant. Fördelen är att man minimerar (eller helt slipper) nedetid vid evnt. crash. Det hjälper ju f.ex. inte alls om du råkar radera fel fil eller trycker "Save" istället för "Save As..." efter att ha redigerat ett dokument i flera timmar som du behövde båda revisioner av.

Visst kan man använda RAID istället för backup, men då ska man vara medveten om att olyckan kan fortfarande vara ute och man sitter kvar med 10TB av oanvändbar data. Med andra ord, lagring av semesterbilder kanske inte är så smart... lagring av "semesterbilder" går egentligen hur bra som helst

dom antydningarna man fick utifrån den där tråden angående ZFS så värkar det som att om ZFS krashar så dör hela ZFS poolen och allt e borta.. känns inte som nån minskad nertid då

Fast å andra sidan värkar ZFS grymt intressant och ja kan fortfarande inte släppa tanken på att bygga nått i stil med denna DIY server
http://blogs.sun.com/mebius/entry/diy_home_nas_box_with2

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
dom antydningarna man fick utifrån den där tråden angående ZFS så värkar det som att om ZFS krashar så dör hela ZFS poolen och allt e borta.. känns inte som nån minskad nertid då

Jodå, krashar själva arrayen/poolen får man ju räkna med problem, men krashar en disk eller två kan man fortsätta att använda lagringsutrymmet som vanligt (dock något nedsatt hastighet under återuppbyggnaden).

Det som också är värt att nämna är att skulle en RAID5/6 array krasha medans [majoriteten av] de individuella diskarna fortfarande fungerar fullt ut är det [oftast] en relativt enkel sak att återställa det som fanns - antingen genom att sätta upp arrayen igen, eller mha software (gärna då med klonade diskimages för att vara på den säkra sidan). Händer samma sak med ZFS har man mycket större problem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det som också är värt att nämna är att skulle en RAID5/6 array krasha medans [majoriteten av] de individuella diskarna fortfarande fungerar fullt ut är det [oftast] en relativt enkel sak att återställa det som fanns - antingen genom att sätta upp arrayen igen, eller mha software (gärna då med klonade diskimages för att vara på den säkra sidan). Händer samma sak med ZFS har man mycket större problem.

Eller hur, prova byt RAID kontroller i en server utan att flytta mer än diskarna till den nya så märker du hur lätt det är en med RAID5a =P

Själv hade jag nyligen nöjet att sabba ett raidkort samt att bägge diskarna i RAID1an kukade ur. Strålande kul, hände precis medans jag ominstallerade min arbetsstation så mina 37k bilder låg enbart på servern vid det tillfället. Annars har jag dom alltid på två ställen. Skönt att skiten brände under den timmen det tog att uppgradera arbetsstationen =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Eller hur, prova byt RAID kontroller i en server utan att flytta mer än diskarna till den nya så märker du hur lätt det är en med RAID5a =P

Nu pratade jag visserligen om att arrayen skulle fallera, inte kontrollerkortet Men, har man ett okay kontrollerkort tar det en minut att återskapa arrayen från existerande diskar till ny kontroller - både mina LSI, 3Ware och Adaptec kort har stöd för detta - så länge man inte byter mellan tillverkare såklart då de använder olika algorithmer för lagring.

Visst kan man få stora problem med HW RAID också, men i det stora hela funkar det finfint och även större problem går att lösa relativt smärtfritt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Har dom fixat den där "buggen" med VirtualBox och ZFS eller kan man kringgå problemet numera? Har för mig det bara var någon inställning typ stäng av skrivcache i gästoperativet eller något sådant. Om det nu är så att ZFS är lurigt med billig hårdvara så kanske lösningen är att inaktivera skrivcachen i operativsystemet om man är osäker på hårdvaran...

Alterntivet verkar vara att släppa igenom skrivcachningen i virtualbox enligt länken saddam postade:
VBoxManage setextradata VMNAME "VBoxInternal/Devices/piix3ide/0/LUN#[x]/Config/IgnoreFlush" 0

Men hur gör man om man vill stänga av skrivcachen i opensolaris? Eller är det i värdoperativet man bör disabla skrivcachen? Eller både och? Eller är det själva hårddisken som man ställer om?

På min dekstopdator så kör jag multiboot opensolaris och windows 7. I opensolaris har jag fixat en raidz1 array på partitioner på de tre hårddiskarna. Det funkar bra när jag bootar opensolaris. Nu skulle jag vilja komma åt min zpool när jag kör windows och tänkte testa direkt diskåtkomst med opensolarisgäst i virtualbox och dela ut dem med CIFS på nätverket. Med andra ord en virtuell filserver som jag ansluter till med värddatorn. Jag struntar i om prestandan blir dålig utan detta är mer ett sätt att bara kunna komma åt filerna på ZFS-partitionerna när jag kör windows på maskinen.

Detta har jag tänkt fixa när OpenSolaris 2010.03 har släppts (uppgraderar från 2009.06 på den riktiga installationen och lägger in 2010.03 direkt i VB).

Hittade något intressant:
http://opensolaris.org/jive/message.jspa?messageID=449209
Så kör man intel SSD med ZFS så kan man få problem, särskilt vid strömvbrott, eller hur ska man tolka det?

Permalänk
Avstängd

Lite mer CERN studier:
http://indico.cern.ch/getFile.py/access?contribId=3&sessionId...
"The RAID controllers don’t check the ‘parity’ when reading data from RAID 5
file systems. In principle the RAID controller should report problems on the disk
level to the OS, but this seems not always to be the case."

Permalänk
Medlem

Glider ni inte ifrån trådens ämne litegrann nu grabbar?
Känns som min tidigare post i tråden blev ignorerad, men den försvann nog i mängden.

Jag är nyfiken på sakfrågan, hur det funkar i praktiken med virtuell filserver.
Alltså med virtualbox kan man ge direkt åtkomst till hårddiskarna.
Är detta någorlunda tillförlitligt om man fixar problemet med skrivcachningen?
Vad tror ni?

Jag antar att virtuella filservrar inte är helt ovanligt.
Hur gör proffsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag är nyfiken på sakfrågan, hur det funkar i praktiken med virtuell filserver.
Alltså med virtualbox kan man ge direkt åtkomst till hårddiskarna.
Är detta någorlunda tillförlitligt om man fixar problemet med skrivcachningen?
Vad tror ni?

Jag antar att virtuella filservrar inte är helt ovanligt.
Hur gör proffsen?

Jag skulle vilja köra min filserver virtuellt. Det skulle vara praktiskt att kunna köra flera operativsystem samtidigt på min hemmaserver hårdvara. Jag tänker mig en "bare metal" virtualisering tex vmware esxi. Varför har du fastnat för Virtualbox?

Men jag saknar en tillräckligt kraftfull testburk och framför allt det fysiska utrymmet. Sedan är min nuvarande hemmaserver faktiskt tillräckligt bra. Men fundera och drömma kan man ju alltid...

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon saknar filsystemsdiskussionen finns den numera här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Permalänk
Medlem

Xen

Lånar tråden lite

Har en Xen 5.5 server som jag kör en virtuell "filserver" på och div andra virtuella hostar på.

Håller på och kopierar över all data från min gamla server som ska skrotas men nu har jag stött på problem då xen klagar på att jag har för många virtuella diskar kopplade till min VM.

Dock så har jag endast 3diskar kopplad + DVD och läser man i xen pdf filerna så ska man kunna ha 7st inkl dvd/cd så något är fel?

Någon annan som har haft samma problem ?

Har temporärt löst det genom att installera en till linux och koppla på diskarna på den för att nfs mounta in diskarna.