Nybörjarfrågor - ändra frekvenser

Permalänk
Medlem

Nybörjarfrågor - ändra frekvenser

Hej

har kört ett Gainward GTX 260 Golden Sample på 100 % nu i ett par dagar (folding@home). Ljudnivån är ok, men aningen hög då datorn står i sovrummet. Kollade lite snabbt i EVGA Precision och testade att dra ner fläkten från 42 % till 38% - gjorde faktiskt en del skillnad i ljud och vad gäller temp gick den från 73-75 grader.

Om jag vill dra ner fläkten men utan att temperaturen går upp (känns som det kanske är bra att ligga under 70 då kortet kommer gå på 100% 24/7), hur gör jag då med shader och minnes frekvenserna? Går det att dra ner dessa lite och prova eller måste jag följa ett visst mönster?

Går det tex att dra ner shaders med, tex 50 mhz, trycka på apply och sen se hur temeraturen blir eller måste jag samtidigt dra ner minnesfrekvensen?

Tacksam på tips för att hantera temp/ljud lite.

/Rickard

Permalänk
Medlem

De är inget mönster du ska följa men gå ner stegvis och prova dig fram

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Är det shaderclock eller minnesclock jag skall testa med tanke på temperatur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guarana
Tack för svar. Är det shaderclock eller minnesclock jag skall testa med tanke på temperatur?

Shader!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]