Permalänk
Medlem

starta datorn utan cpu fläkt

Jag vill testa alla fläktar i datorn och se vilka som låter mest.

Undrar ifall cpun samt annan komponent tar skada ifall man startar datorn med cpu fläkten av?

Det är främs socket A cpu jag tänkte testa med.

edit---> följd fråga, ifall man kan köra datorn utan cpu fläkt, hur länge då? rör det sig om sekunder eller minuter?

Permalänk
Medlem

du kan koppla loss nätaggaet från ditt moderkort och starta de med en liten kabel mellan två poler på 20+4 pin kontakten,, så kan du koppla på vilka fläktar du vill.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

ska jag koppla chassi power switch till 20+4 pin kabeln?

Permalänk
Medlem

http://www.dvhardware.net/articles5.html här är lite bilder som visar:P

Jag har gjort så flera gånger när jag ska läcktesta min vatten kylning:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

det där artikeln, finns det nämnvärda risker jämfört med att starta aggregatet via moderkortet?

följdfråga:

1. det där fungerar på alla vanliga nätaggregat oavsett hur gammla nya de är?

2. det måste vara grön och svart? tänk om någon tillverkare använder andra färger?

Permalänk
Medlem

färgerna är samma på alla agg, kan inte tänka mig att de finns några risker med de så länge du kopplar rätt, agget ligger ju istoradrag bara och idlar.

de funkar NOG på alla agg oavsett ålder.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Det går annars bra att starta datorn med alla fläktar på, sedan stoppa fläktarna en efter en (eller flera i taget) genom att trycka in på mitten av fläkten (och därmed stoppa den).

Om du vill veta hur mycket ditt nätagg låter kan du leta efter det här:
http://silentpcreview.com/

Permalänk
Rekordmedlem

Socket A !! för guds skull kör inte utan kylning ! De gamlingarna har inget inbyggt temperaturskydd, och brinner inom nån sekund utan kylning, du kan ha tempskydd på moderkortet men ta det försiktigt med dem, att hålla fast fläkten nån sekund funkar , men inte nån lång tid på dem.
Byt till nått värre system, atom 330 är snabbare o tyst. 10 år är gammalt.........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara ett tillägg..
Min gissning är att det är nätagget som låter mest

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N