Energisnål, men ändå duglig server.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Energisnål, men ändå duglig server.

Sitter just nu på datorn i min signatur. Har börjat växa ifrån den mycket p.g.a. enbart 6x s-ata platser, samt även den äldre socket 775 cpu'n som jag har. Den agerar just nu workstation/filserver och känns "hyffsat" snabb. Känns dock ändå som att den är "gammal" och en ny burk inte vore helt fel. Speciellt med att jag går i tankarna att köra den enbart som server och byta upp mig till en itx dator/laptop som workstation och sen köra denna med som server med whs.

Går därför i tankarna att skaffa detta:
*Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
*AMD Athlon2 X4 605e 2,3Ghz, AM3 (har en tdp på 45w)
Detta går på ca: 2670kr

ett motsvarande Core-i5 bygge:
*Gigabyte GA-P55-UD6, P55, Socket-1156
*Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750
Detta landar på ca: 4140kr

I mina ögon så ser en cpu med en tdp bättre ut ur energi och kylnings synpunkt. På pappret så vet jag att en core i5 är bättre, men frågan är hur mycket och om det motiverar den ökade energi åtgången samt även att den är lättare att kyla och hålla tyst. Har inge intresse av att kunna köra sli eller cf i framtiden. När jag ändå nämner energi och kylning, så byts givetvis 8800gts ut mot ett billigt enkelt grafikkort.

Om nu planerna med att köra den som server går åt pipan så får den leva kvar som workstation/server och köra win7. Skulle jag då sakna prestanda så kan jag ju alltid skaffa en AMD Phenom2 X4 955 i fall jag skulle sakna prestanda. Frågan är ju bara om den kommer att prestera sämre med en 605e jämfört med min nuvarande c2d cpu?

Det enklaste för mig att expandera antalet s-ata platser med vore ett kontrollerkort. Det alternativt hägrar alltid, nackdelen är ju att efter som jag planerar att köra whs så har jag ingen nytta av raid, vilket gör att jag får betala för en massa i onödan. Samt att jag vill hålla nere antalet i/o kort och köra med moderkortets integrerade kretsar så långt som det går. Mest p.g.a. enkelheten och att jag aldrig har haft problem med dem, jämfört med antalet kontrollerkort som strulat för mig...

Är ingen fanboy av märken utan komponenter efter behov och krav. Har ni andra tips på energisnåla men ändå väl presterande delar så tipsa på.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Tja, varför inte köra ett mini ITX moderkort med intergerad Atom CPU och ett kontrollerkort på det?

Själv tänkte jag införskaffa mig något i stil med:
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=799498

MAIN: i7 6700k | 16gb DDR4 | Asus Z170-A | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | 1,5tb HDD | 256gb M.2 SSD
SERVER: i7 3930k | Asus P9X79-Pro | 16GB PC12800 | 10TB (RAID5) | 2TB VirtOS | 256GB SSD