Permalänk
Medlem

Noctua NH-DH14 vs Scythe Orochi Rev .B

Hej som topic lyder har jag fått en noja och kan inte riktiga bestämma mig vilken av dessa kylare jag ska införskaffa, det blir nästa vecka.

Det står mellan dessa 2 så kom inte med några andra förslag tack.

Orochi så blir det en 140mm Noctua fläkt ovanpå den så dom kommer kosta lika mycket ungefär.

Jag antar att noctuan är bäst eller? fast orochin är riktigt mycket fetare. det blir tufft att ha en så stor kylfläns

så vad tycker ni jag ska välja ? har ni några syn punkter osv? jag kommer köra cpun i fläktkontroll btw.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Orochin brukar väl vara mest omtyckt för dom som vill ha minimal ljudnivå om jag förstått det rätt.
Så frågan du bör ställa dig är vilken du föredrar mest, låg ljudnivå eller prestanda.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Re: Noctua NH-DH14 vs Scythe Orochi Rev .B

Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Hej som topic lyder har jag fått en noja och kan inte riktiga bestämma mig vilken av dessa kylare jag ska införskaffa, det blir nästa vecka.

Det står mellan dessa 2 så kom inte med några andra förslag tack.

Orochi så blir det en 140mm Noctua fläkt ovanpå den så dom kommer kosta lika mycket ungefär.

Jag antar att noctuan är bäst eller? fast orochin är riktigt mycket fetare. det blir tufft att ha en så stor kylfläns

så vad tycker ni jag ska välja ? har ni några syn punkter osv? jag kommer köra cpun i fläktkontroll btw.

Jag fick hem min Noctua NH-D14 i onsdags, och jag är riktigt nöjd,
Håller mig runt 35 grader i Idle temp, då min i5 körs i 3.8ghz.

Kan inte annat än att rekommendera, sålänge du har plats i ditt chassi vill säga

Kör själv på ett Fractal Design Define R2.

/Alex

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Vet ju inte redigt vad för CPU du har heller. Jag har NH-D14 och som sagt kanonkylare. Har du dessutom en medelmåttligt varm CPU kan man ju säkerligen köra passivt med. Tror det finns några reviews där dom testar det på i5/i7.

Frågan är ju vad man vill uppnå och vad för grejor man har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vet ju inte redigt vad för CPU du har heller. Jag har NH-D14 oc hsom sagt kanonkylare. Har du desutom en medelmåttligt varm CPU kan man ju säkerligen köra passivt med. Tror det fins några reviews där dom testar det på i5/i7.

Frågan är j uvad man vill uppnå och vad för grejor man har.

i5 skrev jag iofs.. & jag antog att man tar det som Intel i5 750,
Kanske var jag lite otydlig

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 890611
i5 skrev jag iofs.. & jag antog att man tar det som Intel i5 750,
Kanske var jag lite otydlig

Tror trådskaparen är Centrum i denna diskussionen. Inte så intresserad av vad du har.
Men jag kanske var otydlig?

Permalänk
Medlem

Precis vaknat och nu ska ni få lite info, Jag har en 955 BE C3 och ett R2 chassi. så orochin får plats iaf. ja jag vill ha tyst, jag kommer inte käöra någon monster klock.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Orochi ser ju rätt intresant ut ur passiv kylnigs synpugt med gött om space mellan flänsarna. har dock inte prövat den så.

NH-d14 är tyst i alla fall. Bara köra med 140mm fläkten endast på så lågt varv man kan komma undan med.
800rpm på den räcker till det mesta faktiskt även vid en del OC utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis vaknat och nu ska ni få lite info, Jag har en 955 BE C3 och ett R2 chassi. så orochin får plats iaf. ja jag vill ha tyst, jag kommer inte käöra någon monster klock.

Tänk på att måtten på Orochin är exklusive fläkt. Du får inte plats med en fläkt på den i ett R2 chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Tänk på att måtten på Orochin är exklusive fläkt. Du får inte plats med en fläkt på den i ett R2 chassi.

Är du säker?jag ska nänligen sätta ett fönster i sidoplåten så då försvinner bitumen plattan och fönstret sitter på utsidan så det blir väll 1 cm till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du säker?jag ska nänligen sätta ett fönster i sidoplåten så då försvinner bitumen plattan och fönstret sitter på utsidan så det blir väll 1 cm till.

Edit: Skit det blir 18cm totalt. det får bli en annan kylare än Orochi iaf då. vad finns det mer för kylare än D14? jag vill inte vara så mainstream och köra H50 iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men har ni inte tänkt på att OROCHI ska ha fläkten under sig inte på utsidan?

Jag bor i Bohus utanför GBG så vill du kolla på den IRL och få svar på lite olika frågor om den så är du välkommen.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vad menar du med kylaren under sig? kan du förklara mer exakt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så vilken kylare tycker ni att jag ska införskaffa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker Orochi och sätta Noctua fläkten på undersidan så som jag har gjort.

http://www.sweclockers.com/album/?id=5107

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Scythe Orochi (höjd ca 155 mm), fungerar i Fractal Design Define R2 lådan, så länge du inte envisas med att ha fläkten på sidan om kylaren utan det räcker med att ha fläkten på undersidan kylaren, som de flesta användare gör med sina kylare - se t.ex. länken till Ant3:s datorsystem. Har man god luftgenomströmning i lådan kan man i en del fall använda kylaren utan fläkt d.v.s. semipassiv kylning.

Alternativ kylare kan t.ex. vara Scythe Ninja 2 kylaren (höjd ca 152 mm), om du tvekar på Orochi.
http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/ninja-2-rev-b...

http://www.youtube.com/watch?v=o8Y8rKu-Sl0

/Saint25

Permalänk
Avstängd

D 14! asbra kylare! kör min prolle passivt med sign klock!.

Load 50c

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<