Permalänk
Medlem

Lite frågor ang min hårdvara!

Hejsan! Först lite setup!

Moderkort Asus m3a78-eh

Processor Amd

Minne Crosair 2x1024 Mb

Frågor!

När jag kör Everest Lavalys står det PC6400 800Mhz (400Mhz)

Vilket jag tror betyder att ramminnena bara kör på 400 Mhz! Rätt eller fel? Om det är rätt undrar jag självklart varför?

Även under Processor info så hoppar Multiplier upp och ner hela tiden så att det aldrig är konstant 12.5 X 200 Mhz. Normalt? Jag provade även ändra om i bios från auto (200 Mhz) till manuellt värde men värdet gick ej att ändra.

Funderingar på att köpa mer ram och nytt grafikkort krestar i mina tankar.
Om jag köper ram minnen! Kan jag köpa 1066 Mhz och köra i datorn även då 1066 bara fungerar med AM2+ prolle? (Går dom ner och lägger sig på 800Mhz?) Eller fungerar dom inte alls?

Grafikkort är jag medveten om går att flytta till nyare hårdvara om det blir aktuellt men minnen är ju värre med.

Är det någon ide att försöka uppgradera en så pass gammal burk med minne och prolle eller bör man satsa på nytt moderkort och liknande. Begränsad ekonomi bör tilläggas!

Sista frågan dock om mjukavara! Installerade Windows 7 PRO på min C: disk, hade dock licens till Ultimate samt ville ha en annan disk som main.

Det jag gjorde det var en ny installation av Windows 7 Ultimate på en E: disk jag har och sedan kopplade ur C: disken.

Min fråga! Blir det problem med en E: disk som systemdisk? Går det ändra enehetsbeteckningen utan att behöva formatera om den?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Antielefant

1. DDR står för Double Data Rate. 400 MHz busshastighet = 800 MHz DDR.

2. Normalt, processorn klockar ner sig om den inte har nåt att göra för att spara energi och inte bli onödigt varm.

3. Fungerar, men du måste ställa minnena på 1066 manuellt i BIOS.

4. Moderkortet stöder inte de Phenom II / Athlon II-processorer som säljs idag (AM2+ gör det, men ditt är ett äldre AM2). Alltså har du bara begagnatmarknaden för orginal Phenom eller Athlon att tillgå. Det är inte värt det jämfört med att köpa nytt. Minnena går att behålla (finns gott om moderkort för Phenom II med DDR2), men inte processor och moderkort.

5. Disken Windows installeras på blir normalt per definition C-disk, såvida man inte forcerar annat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Rätt mig om jag har fel!

Supports AMD® Socket AM2+ Phenom™ / Athlon™ / Sempron™!

Skulle inte denna fungera om den gick att få tag på?Prolle

Om det inte går! Skall man leta efter ett moderkort med AM3 socket och DDR2 portar eller AM2+ och DDR2? Hur mycket "smartare" och hur stor skillnad i pris är det på delar i dom olika setupsen? Ge gärna exempel på prisvärd utrustning som skulle kunna fungera!

Och angående FSB, Min står ju på auto 200 Mhz. Måste man göra något speciellt för att kunna ställa om den? På min gammla P4 var det bara ange det värde man ville ha :S

När jag installerade Win 7 Ultimate gjorde jag det när datorn var inloggad på windows 7 Pro. Jag trodde att Win 7 Ultimate disken automatiskt skulle bli C disk när jag tog ut den C disken med win 7 pro på.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |