Är det CPUn eller kan det vara något annat?

Permalänk
Medlem

Är det CPUn eller kan det vara något annat?

Hej jag har nu börjat få random blue screens.
Jag körde Prime 65 och upptäckte att kärnorna 2 och 4 gav upp redan vid nivå 6 i testet.
Jag kör en Phenom II 940 BE.
Jag har tidigare haft en överklockning under en längre tid och den visade sig vara ostabil.
OCn är borta nu och jag kör med grundinställningarna.
Så är det fel på CPUn eller kan det vara något annat.
(antagligen inte troligt men vill bara kolla)

Permalänk
Hedersmedlem

Damm i burken? Värmeproblem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Har du ACC på och stängt av kärnor? Det heter väl Prime95 inte 65

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Samma fenomen hände mig, fast med min intel q9400 cpu.
Har inte hittat någon lösning, och inte heller orkat forska i det.
Skulle för skojs skull testa datorn i stock inställningar (allt på auto som är default) och fick bluescreens och annat konstigt väldigt mycket, men när jag höjde upp cpun till den stabila överklocken på 3.5ghz (2.66 är default) då försvann helt plötsligt alla problem och cpun går som en raket...
Mycket märkligt att du fått samma, fast på en AMD cpu med AMD moderkort o allt... hm
Kan det vara windows kanske? enda jag kan tänka mig att vi har gemensamt.
Jag kör windows7 pro x64

Permalänk
Medlem

svar

Damm är inget problem inte heller värmen den går aldrig över 50 C.
jag upptäckte i slutet av förra sommaren att min OC var ostabil.
detta efter att jag kört den i 3 månader och började få blue screens. sen bytte jag till W7 pro nu i november och har ingen överklocknin på längre. från det att jag började få blue screens till nu så har jag inte lyckats hitta någon stabil klockning.
Sen när jag upptäckte att core 2 och 4 fick error väldigt tidigt i testet men dom andra jobbade på så kom jag fram till att processorn måste ha blivit sliten av den ostabila OCn och är nu trasig. Men vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

Re: svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nygge
Damm är inget problem inte heller värmen den går aldrig över 50 C.
jag upptäckte i slutet av förra sommaren att min OC var ostabil.
detta efter att jag kört den i 3 månader och började få blue screens. sen bytte jag till W7 pro nu i november och har ingen överklocknin på längre. från det att jag började få blue screens till nu så har jag inte lyckats hitta någon stabil klockning.
Sen när jag upptäckte att core 2 och 4 fick error väldigt tidigt i testet men dom andra jobbade på så kom jag fram till att processorn måste ha blivit sliten av den ostabila OCn och är nu trasig. Men vad tror ni?

Väldigt otänkbart... Det som kan ha hänt är att du kanske måste höja volten, cpu's har en tendens att bli mer ström hungriga efter ett tag (ibland ett halvår, ibland flera år) så , jag skulle nog testa höja volten ett snäpp och testa mig fram.
Auto funkar inte alltid som det ska.
Dessutom skulle jag testa uppdatera bios till senaste versionen

Permalänk
Medlem

Mycket intressant har nu uppgraderat bios och har överklockar den lite(bara börjat mycket kvar men ändå) och kör nu Prime95. Än så länge så verkar den stabil mycket bättre än innan men jag återkommer med mer infomation så fort jag vet.

Tack så mycket så länge. det verkar som om jag just sparade 1700:-.

Permalänk
Medlem

ok nu har jag kört Prime95 och core 2 och 4 dog efter 1 timme och 8 minuter
Worker #2 FATAL ERROR: Rounding was 0.498046875, expected less than 0.4

Worker #4 FATAL ERROR: Rounding was 128, expected less than 0.4

hmm ja det är nog bara att gå tillbaka till bios och ändra lite. men det konstiga är att den borde klara detta med råge.
kör CV 1.5v.
och multipliern enbart på x17.

tempen gick aldrig över 54C..

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara i samband med minnet också så testa att höja lite där med.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Efter att jag uppdaterat bios första gången (genom asus uppdate) så blev det fel i Windows och den körde en återställning. då återställdes även bios versionen (ja jag vet det är sjukt.. har ingen aning om hur det gick till...) Men då gjorde jag en uppdatering via Bios och har ställt allt på auto utom Core v som jag satte på 1.45 tror jag det va och allt är väldigt stabilt körde prime65 i 12 timmar och nu ska jag fixa lite med OCn bara, men tack så mycket för hjälpen jag sparade just 1600:- :D.

Permalänk

*Rensad*

Permalänk

can someone explain it to me?

Visa signatur