Grafikkort extremt varmt!

Permalänk

Grafikkort extremt varmt!

Tja jag har ett ATI Radeon x1800.
Det står att grafikkortet ligger på 73 grader C i Everest.

Enligt mig så är det ganska högt men är det något som är riskabelt för kortet?

Jag har hört att X1800 serierna blir riktigt varma, har jag rätt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är detta i idle eller load? 73C är inget att oroa sig över, men +80 skulle jag inte gå över.

Permalänk
Medlem

Mitt gtx285 ligger i max 85 grader som de gjort sen de va nytt och inte förens uppe vi 100 ska du börja oroa dig

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Du bör inte oroa dig förrän det börjar lukta bränt.

Permalänk
Medlem

är det idle ska du oroa dig... dock om det är i load så har du inget att oroa dig för,

men om det mot förmodan skulle vara så att det ligger så varmt i idle så testa att göra rent kylaren ordentligt från damm, applicera ny kylpasta för gpu'n då ja antar att du aldrig lyft på kylaren sen kortet var nytt..

MVH

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
är det idle ska du oroa dig... dock om det är i load så har du inget att oroa dig för,

men om det mot förmodan skulle vara så att det ligger så varmt i idle så testa att göra rent kylaren ordentligt från damm, applicera ny kylpasta för gpu'n då ja antar att du aldrig lyft på kylaren sen kortet var nytt..

MVH

vad är skillnad på idle och load?

Permalänk
Avstängd

Idle= utan belastning
Load= Med belastning med spel eller program tex furmark.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcdposter1337
Idle= utan belastning
Load= Med belastning med spel eller program tex furmark.

vad använder man furmark till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bokemon90
vad använder man furmark till?

Belastar grafikkortet så att man kan få en uppfattning om vilka temperaturer grafikkortet håller under "load". Spel ger i allmänhet inte i närheten så kraftig belastning som en syntetisk dito, som t.ex. furmark.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Belastar grafikkortet så att man kan få en uppfattning om vilka temperaturer grafikkortet håller under "load". Spel ger i allmänhet inte i närheten så kraftig belastning som en syntetisk dito, som t.ex. furmark.

Ska furmark belasta grafikkortet 100%? Mitt kort går bara upp i 90-95%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcdposter1337
Ska furmark belasta grafikkortet 100%? Mitt kort går bara upp i 90-95%

Tillräckligt hög belastning, för som sagt:

Citat:

Spel ger i allmänhet inte i närheten så kraftig belastning som en syntetisk dito, som t.ex. furmark.

Permalänk

TS: Google is your friend!!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte svarat på frågan om temperaturen på ditt grafikkort är i idle ( ingen belastning ) eller load ( belastning ) ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk

min polares 8800gt gick upp i 110c efter någon timmes spelande så

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya