Tjänar jag något på att kompilera linuxkärnan?

Permalänk
Medlem

Tjänar jag något på att kompilera linuxkärnan?

Funderade på om det skulle ge mig något att kompilera linuxkärnan? Har läst att det kan vara bra om man exempelvis har jätteny hårdvara, behöver ett program som endast stöds av den senaste uppdateringen osv.

Finns det inga andra vinningar att göra på att kompilera kärnan?

mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem

Tror ej du kommer märka någon skillnad om du kompilerar den nyaste själv jämfört med om du installerar senaste som ett paket. Kör du Ubuntu kan du använda dessa:

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

Permalänk
Medlem

finns INGEN anledning att kompilera egen, om du inte saknar något specifikt...

förra året byggde jag egen kernel för ubuntu skeppade en gammal som inte hade fått ath9k (trådlöst nätverkskort) modulen ännu. Endast i sånna situationer behöver du kompilera egen.

Permalänk
Medlem

Får hålla med föregående talare (båda två). Om du inte vet varför du vill kompilera kärnan så behöver du inte det heller.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, om du vet exakt varför du vill kompilera egen så visst, men annars så är det bara komplicerat och skapar problem.

Om du behöver senaste kärnan i t.ex. ubuntu rekommenderas istället att du kör testversionen av nästa ubuntu eller installerar nyare kärna via t.ex. en PPA-repo från t.ex. launchpad.

Permalänk
Medlem

På en laptop kan det vara ganska stor idé att kompilera sin egna kärna OM, och jag måste understryka OM, du vet vad du inte behöver och vad som är säkert att ta bort då detta kan, i vissa fall, resultera i minskad energiåtgång.

Detta då onödiga saker som initialiseras tar kraft då de måste laddas in i minnet och sen används de inte mer, men de tar fortfarande upp det där minnet och därmed den kraften också.
(Ni som förmodligen kommer börja gappa och skrika på att detta är en myt så kan jag be er att installera powertop och börja mäta vad er dator drar för ström och sen kompilerar ni en minimalistisk kernel till den och märk vad det blir för skillnad)

Sen har du sällan mycket, ifall någon, prestanda att vinna på det igentligen och då det inte handlar om några jättestora energivinster (kanske nån W eller 3 som mest) så är detta onödigt för de allra flesta, även de som skulle behöva ha grejer i de nyare kernel men använder en binär distro.
För dessa är det oftast, som föreslagits ovan, att bara tanka ner någon nyare kernel ifrån någon repo någonstans.

Sen så kan det alltid vara roligt att grotta runt i menuconfig och se vad man har för möjligheter med en linux kärna (finns t.ex 10Gbit stöd och USB 3.0 sen .33)