Installerade Ubuntu men bootar bara Windows

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu men bootar bara Windows

Jag installerade nyss Ubuntu från hårddisken med hjälp av Unetbootin och allt gick väl bra tills jag avinstallerade Unetbootin och startade om datorn varpå den bara startade upp Windows 7 som ingenting hade hänt. Ser dock root- och swap-partitionerna i Computor managment i Windows.

Jag misstänker att det är GRUB som inte installerats. Jag hade fått för mig att man skulle bli frågad om man ville installera GRUB vid installation av Ubuntu. Nu satt jag i telefon under den senare delen av installationen och var inte så uppmärksam utan klickade mest ja och OK på de som dök upp, och jag kan inte komma ihåg ifall GRUB nämndes över huvud taget under installationen.

Går det att installera GRUB i efterhand eller måste jag försöka installera Ubuntu igen på något vis?
Eller är det något helt annat fel som jag inte tänkt på?

För övrigt kan jag nämna att jag valde alternativet ''Use largest continuous free space'' vid partitioneringen då jag installerade på en ny hårddisk som jag bara delvis partitionerat med Windows innan och det fanns fritt utrymme över. Vet inte om detta påverkar installationen men jag kan nämna det.

Permalänk
Medlem

Är windows systempartition på en annan hårddisk än ubuntu? Om så är fallet se till så att datorn bootar med den hårddisken först. Ubuntu installerar grub utan att fråga (i alla fall senare versioner).

Permalänk
Medlem

Exakt. Windows sytempartition ligger på disk 0 och Ubuntu's på disk 1.

Tänkte att man kanske kunde göra något sådant men i BIOS kan man bara välja att boota från Hard disk och inte specificera vilken disk.

Om GRUB har installerats har jag ingen aning om vad som kan ha gått fel så alla idéer uppskattas.

Permalänk
Medlem

Då är det det som bör fixas i första hand, för där ligger antagligen felet. Har du kollat runt mellan alla alternativen i BIOS? normalt går det att ändra prioritetsordningen men kanske inte under samma meny som du väljer HDD/CDROM etc.

Edit: Nu vet jag inte vilket bios du har på ditt moderkort, men så här kan menyn se ut: http://images.planetamd64.com/pyr0/DFI_SLI-D/BIOS/Large/Advan...

Vilket finns under "Advanced BIOS Features".

Permalänk
Medlem

Ser man på. Jag grävde runt lite mer i menyerna och hittade prioriteringen av hårddiskarna, ställde om detta och nu kommer GRUB upp.

Lite konstigt att första gången jag bootade Ubuntu fick jag bara en svart skärm men efter att ha tryckt av datorn och startat den igen tycks allt fungera bra.

Tackar så mycket för hjälpen.