Letar efter trevlig linux dist.

Permalänk

Letar efter trevlig linux dist.

Hello.

Letar just nu efter en trevlig linux dist som jag kommer dualboota med vista
Har lite "krav" eller vad man ska säga :
Gärna trevlig skrivbordsmiljö typ i stil med Fluxbox vill absolut inte använda gnome stil då jag tycker det är förbannat jobbigt.
Gärna apt-get grejerna istället för sudo då jag inte gillar att hålla på med att ändra i olika sys filer för att saker att fungera
Grafik drivrutiner för mitt HD3870 Vet inte vad man ska använda ?
Flash spelare (vet inte vilket man ska använda?)

Så vet ni någon trevlig linux dist jag ska testa med?

Tänkte också berätta att jag just nu sitter i vmware med Debian och debian är inget val jag har just nu, ubuntu och debian är helt uteslutna då jag vill testa något nytt!

Mvh.

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk

Fedora kanske?
Eller kanske Suse?

Om du vill få mycket möjligheter och val, ArchLinux kanske? Det är dock rätt pilligt att få att fungera som man vill om man inte är van iom att det i princip bara är Linux kärna, pakethanterare och lite annat nödvändigt tjaffs för att kunna starta och använda datorn i terminal enbart

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

ja, Arch Linux har väl en av de trevligaste pakethanterarna så har du viss vana av Linux skall du nog få det att fungera fint!

Permalänk

Re: Letar efter trevlig linux dist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrill_Nora
Gärna apt-get grejerna istället för sudo då jag inte gillar att hålla på med att ändra i olika sys filer för att saker att fungera

Detta hänger inte ihop alls. 'sudo' är ett kommando som ger användare tillfälliga privilegier (och vanligtvis när man kör vanlig desktop, root-privilegier). Kort sagt har det inte så mycket med pakethanterare att göra.

Jag tänker rekommendera gentoo till dig.
När jag först prövade det hade jag tidigare suttit med ubuntu och gnome. Jag skaffade gentoo och fluxbox vilket faktiskt ledde till att jag uteslutande började använda linux.
Problemet är dock det här med systemfilerna, i gentoo behöver man hålla på med dessa ganska frekvent, enligt mig lönar det sig dock (när man väl påtat i filerna behöver man oftast inte göra något extra senare, det blir mindre fel helt enkelt).
Archlinux funker väl också, dock så har jag haft dåliga erfarenheter med detta (systemet brakade ihop totalt efter uppdatering).
Annars kan du ju alltid skaffa fluxbox eller liknande till ett ubuntu system.

När det gäller grafikkort kan det bli rätt jobbigt. Jag har själv ati och vet vilket helvete det kan vara.
Det finns 2 sorters drivers du kan välja mellan:

1. Fglrx, ATIs officiella drivers. Dessa är otroligt buggiga men är tyvärr just nu vad man får köra ifall man vill kunna spela 3d-spel.

2. Radeon, opensource drivers som är bättre än fglrx för 2d-applikationer men inte fungerar så bra för 3d. Tidigare hade drivern inte något stöd alls för 3d, det har dock nyligen kommit men är fortfarande relativt experimentellt.

Flash spelare? Adobes egna fungerar bra (och finns sedan länge till amd64, dock så var det inget större problem innan det heller).

Gentoo:
http://www.gentoo.org/
http://www.gentoo.org/doc/en/ati-faq.xml
http://en.gentoo-wiki.com/wiki/Flash_player

Permalänk

Re: Re: Letar efter trevlig linux dist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av odyssomay
Detta hänger inte ihop alls. 'sudo' är ett kommando som ger användare tillfälliga privilegier (och vanligtvis när man kör vanlig desktop, root-privilegier). Kort sagt har det inte så mycket med pakethanterare att göra.

Jag tänker rekommendera gentoo till dig.
När jag först prövade det hade jag tidigare suttit med ubuntu och gnome. Jag skaffade gentoo och fluxbox vilket faktiskt ledde till att jag uteslutande började använda linux.
Problemet är dock det här med systemfilerna, i gentoo behöver man hålla på med dessa ganska frekvent, enligt mig lönar det sig dock (när man väl påtat i filerna behöver man oftast inte göra något extra senare, det blir mindre fel helt enkelt).
Archlinux funker väl också, dock så har jag haft dåliga erfarenheter med detta (systemet brakade ihop totalt efter uppdatering).
Annars kan du ju alltid skaffa fluxbox eller liknande till ett ubuntu system.

När det gäller grafikkort kan det bli rätt jobbigt. Jag har själv ati och vet vilket helvete det kan vara.
Det finns 2 sorters drivers du kan välja mellan:

1. Fglrx, ATIs officiella drivers. Dessa är otroligt buggiga men är tyvärr just nu vad man får köra ifall man vill kunna spela 3d-spel.

2. Radeon, opensource drivers som är bättre än fglrx för 2d-applikationer men inte fungerar så bra för 3d. Tidigare hade drivern inte något stöd alls för 3d, det har dock nyligen kommit men är fortfarande relativt experimentellt.

Flash spelare? Adobes egna fungerar bra (och finns sedan länge till amd64, dock så var det inget större problem innan det heller).

Gentoo:
http://www.gentoo.org/
http://www.gentoo.org/doc/en/ati-faq.xml
http://en.gentoo-wiki.com/wiki/Flash_player

Tack så mycket men nu kör jag debian, du är möjligtvis inte lite "high" på att fixa ljud drivare?... har fått ett galet strul du kan gärna gå in i min andra tråd en liiiten bit ner om du känner att du kan hjälpa. Vore guld!

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem

Som en liten parentes så kan jag ju tillägga att du kan ha Fluxbox oavsett vilken distribution du väljer, jag använder tex fluxbox med xubuntu just nu.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
Som en liten parentes så kan jag ju tillägga att du kan ha Fluxbox oavsett vilken distribution du väljer, jag använder tex fluxbox med xubuntu just nu.

Vet det, men tänkte om det fanns från början i någon trevlig dist.

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56