NTune fungerar inte! m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

NTune fungerar inte! m.m.

Verkar inte gå att ändra rubriken. Innehållet är ändrat så det handlar mer om att nTune "inte duger". =0)

Jag vet att de flesta som läser min rubrik redan har fattat tangenterna och börjat skriva "kör RivaTuner ditt nöt....." eller ngt dylikt. =0)

Men jag skall ändå beskriva mitt problem och mina behov.
(Jag har ett 8800 gts 512 och core 2 duo med Win XP service pack3)

BEHOV 1: Att kunna följa grafikkortstemp samtidigt som programmet har ställbar maxtemp med tillhörande varningsignal. Ngt jag endast (trots att jag letat mig less på google) hittills kan göra med NVIDIA monitor.
PROBLEM: NVIDIA monitorn är är extremt störande eftersom man inte kan köra den utan att ha den aktiv nere i aktivitetsfältet. Går detta att ändra eller tips på annat program som har dessa funktioner? Inte hittat ngt annat simpelt program som enkelt håller reda på detta än. Prövat Speedfan och Rivatuner, men gav inte detta lika enkelt och bra.

BEHOV 2: Att kunna ställa in fläkthastigheter manuellt (eller automatiskt) på grafikkortet. Ngt som gått utmärkt med nTune för mig i ett par år (kört 5.05.54.00_ntune).
PROBLEM: NTune känns inte helt stabilt, men däremot tillräckligt simpelt för mig.
Tips på ngt annat ENKELT program för det lilla jag behöver?
Rivatuner tycker jag verkar för bökigt att sätta sig in i. Och den har så vitt jag sett ändå ingen passiv graf (som varnar vid för hög temp) som man enkelt klickar upp från "längst till höger på verktygsfältet"... Utan bara en som måste klickas fram genom Rivatuner menyerna varje gång. Hrm... Ja jag kanske inte har koll på allt. =0)

Bäst (när det gäller mina behov och användarvänlighet) av alla program jag kört är gamla Asus Probe, men det funkar ju bara till Asus moderkort.

PS. Jag kör av olika anledningar (inga särskilt bra sådana) ett gammalt forceware: 169.21_forceware_winxp_32bit_english_whql.exe. Det är detta som jag haft när det fungerade och nu också. DS

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

EVGA Precision kanske?

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Tack! Kollar upp den.

Har den btw ngn varningsfunktion? Står inget om det på deras första info-sida iaf, men kollar vidare.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

RivaTuner kanske? www.guru3d.com

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud