XFX Radeon HD 4890 1GB XXX - värme/fläkt/ljud-fråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bagarmossen, Stockholm
Registrerad
Sep 2009

XFX Radeon HD 4890 1GB XXX - värme/fläkt/ljud-fråga

Halloj där.

Sitter på ett XFX Radeon HD4890 1GB XXX i burken och hade problem med slumpmässiga CTDs när jag spelade. En driveruppdatering hjälpte föga. När jag däremot slog av "Auto" på fläktkontrollen på kortet och drog upp en bit (50%) fick jag dels ner tempraturerna och problemen försvann.

Logiskt sett var de alltså värme-relaterade. (låg oftast på ~70 grader direkt efter CTD och nån timmes spelande.) Det är bara det att fläkten är väldans högljud av sig på över 30% och blir störande (brukar inte klaga över ljudnivån vanligtvis, men det blir lite jobbigt nu när den ligger på 50%)

Finns det några bra lösningar (såsom t.ex. byta fläkten i GPUn mot nått tystare, men lika effektivt)?

Övriga fläktar i systemet är inte direkt tysta, men låter ungefär lika mycket som GPU-fläkten runt 25%, och är inget jag stör mig särskilt mycket på, men lär byta ut dem förr eller senare. I övrigt ligger system-tempraturen på ~30 grader i idle, medans grafikkortet ligger på ~50. Det med en frontfläkt på 120mm som inte fungerar.

Skulle ett byte till en fungerande frontfläkt få ner tempraturen på GPUn så pass mycket att jag kan slå på auto igen/sänka till behagligare ljudnivå på den?

Sitter på ett Zegamax Unicorn-chassi med stock-fläktar och en extra, 80mm-fläkt i det från början tomma utrymmet, men med en frontfläkt som som sagt inte fungerar (och har aldrig gjort. Trasig kontakt.)

Eller för den delen, skulle ett generellt byte av alla chassi-fläktarna till tystare (eller samma ljudnivå) och effektivare fläktar göra sänka GPU-tempen tillräckligt?

Spekulationer är minst lika välkomna som säkra svar.

Tack på förhand