Vilket linux till laptopen? Hjälp samt Diskussion

Permalänk
Medlem

Vilket linux till laptopen? Hjälp samt Diskussion

Hejsan allihopa!

Tror att jag blir galen nu... Jag vill verkligen ha linux på min laptop. Jag har testat både linux mint och opensuse men de krånglar bara. Ingen av de klarar av att sköta strömföbrukningen... Den ena kan inte gå i suspend och den andra förstår inte om jag drar ur laddaren så båda öser för fullt även när jag viker ihop datorn. Jag blir så trött, förstår inte varför man inte satsat på att fixa fullt stöd för sånt här? Det viktigaste är väl att saker ska funka innan man fixar massa coola GUIn osv.

Tänkte om någon kan föreslå en distro som fungerar till min laptop som är en "sony vaio vgn cr31".

Berätta gärna om era upplevelser vad gäller laptops och linux, vilken laptop distro osv.. Skulle verkligen vilja höra om det fungerar bra för er och vad ni gjort för att det ska fungera!

Permalänk
Medlem

Testa Ubuntu (LiveCD först och se om det funkar). Gör det inte det är det nog tyvärr pga avsaknad av drivrutiner för de funktionerna i Linux.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid testa Ubuntu Netbook Remix:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download-netbook

Specialgjord just för Netbooks/Notebooks.

Har kört vanliga Ubuntu (från version 8.04 till 9.10) på min HP D6510b och det har fungerat helt okej.

Nu har jag dock gått över till archlinux, vilket kräver mycket konfigurering, men när man är klar fungerar det riktigt bra. Rekommenderas inte om du är nybörjare dock, man bör ha endel förkunskaper om linux.

Fedora kan du ju alltid testa med, är lite mer uppdaterat än Ubuntu/openSUSE.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Slackware på alla mina datorer i typ 12-13år nu, men på min Fujitsu Lifebook S-series (14"/c2d 1.8ghz/1gb RAM/80gb HDD) bestämde jag mig för att prova med något annat för omväxlings skull och valet föll på Ubuntu 9.10 och jag ska nog ta och fortsätta med Ubuntu på min laptop, jag har haft det installerat i några månader och är nöjd med det mesta. Den tar inte allt för lång tid att boota och saknar jag något program så finns det mesta i repositoriet, och det är lättsamt att hålla på med VGA-ut porten om jag vill koppla den till TV'n i sovrummet där den ibland dubblar som mediacenter med XBMC. Det och att networkmanagern är lättarbetat är väl iof mer Gnome's förtjänst än just Ubuntu distributionen men det är ändå värt att nämna.

Som med det mesta så blir det vad man gör det till och jag hade lika gärna kunnat använda Slackware men man kan ju inte hålla på att installera om stup i kvarten heller så det får bli Ubuntu tills jag känner för att byta.

Permalänk
Medlem

Ubuntu ska testas! Fedora tänkte jag faktist på tidigare så kanske testa den med varför inte när man endå håller på?

Hur fungerar det för er med strömhantering? går eran i sleep/suspend osv?

Permalänk

Jag kör med Kubuntu på min hp och det funkar utmärkt, det enda problemet som jag ser är att datorn är lite för klen då jag inte kan se på youtube i helskärm.
När det gäller strömhantering så funkar det hur bra som helst, stänger locket och datorn går och lägger sig, öppnar och den vaknar. Fast ibland så vill inte musen eller tangetbordet fungera men det händer väldigt sällan.