Nvidia GeForce 7800 GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2010

Nvidia GeForce 7800 GTX

har lite problem med grafikkortet, allt flyter på bra när jag lirar det lite mindre krävande spelen som bf2/cs etc. och nu till problemet när jag lirar crysis eller bc2 så flyter det på hyffsat till en början (små laggar lite) men när grafikkortet kommer upp i cirka 70-77 grader så degar det ihop sig och grafiken går trögt och det laggar nästan sönder och samman, detta gäller speciellt bc2 (battlefield bad company 2). har uppgraderat alla drivrutiner o.s.v.

datorn är en Simens spel dator som är cirka 3-4 år gammal

processor-AMD Athlon 64x2 Dual Core 2,0 GHz
ram-DDR2 2048 MB, 2 GB
grafikkort- Nividia 7800 gtx
oprativsystem-windows xp
kan nämna att jag har en annan bildskärm en vad som följde med (samsung 930bf)

min fråga är nu om det är värt att skaffa ett annat grafikkort för att få det att gå runt? isf vilket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Med så gammalt kort bör du kolla om kylare när full med dam och även kolla om fläkten är frisk. Så gamla kort brukar fläktarnas lager sjunga på sissta refrängen med.

I princip villket vettigt kort i dag är bättre. Bör väl vara PCi-E tror inte nvidia släppte några 7800GTX som AGP i alla fall inte primärt.

Villket nvidia aller at i kort som helst.

Nvidia GTS250
ATI HD5750 eller 5770.

Några alternativ. Vågar inte reckomendera för kraftiga kort då det är svårt att säga vad agget klara och hur mycket plats det fins i burken. 7800GTX är nog ungifär lika lågt som ett midend kort är i dag eller som ett 8800GT/GTS var.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2010
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Med så gammalt kort bör du kolla om kylare när full med dam och även kolla om fläkten är frisk...

fläktarna i rengjorda från allt dam o.s.v. kanske skulle skaffa en ny processor isf + ett lite vassare grafikkort?

mvh

edit.
ang. platsen i burken så ser det ut så här just nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Inte sålts processorer tilll Socket 939 som detta är på många år. Begagnat i så fall som gäller. Fins väll upp till 2.8Ghz dualcore till 939 tror jag sedan är det stopp.

Annars åker du på nytt moderkort och minne med om du ska byta processor.

Så det beror ju helt på budget. Om lagget beror på grafikkortet eller helt enkelt på för lite ram eller spywares eller vad det nu är vet jag inte. Inte kört lite nyare spel så gammal hårdvara.

har dock mycket erfarenhet av K8 processorer så inte för den delen. Kört 2st Opteron 265 1.8Ghz och sedan 2st 280 på 2.4Ghz och använt 7900GTX, sedan 8800GTS i SLI för att sedan gå till GTX260 i SLI.

på vettig upplösning så kan du deffenetivt nyttja ett bättre grafikkort. Nvidia väg så är ett GST250 väl fungerande men lite gammmalt. GTX260 fungerar med men kommer hållas tillbaks av processorn i lägre upplösningar och utan AA.

ATI HD5750 är är ju ett prisvärt alternativ kanske HD5770 dom kräver ju bara en PCI-E kontackt med.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vansbro
Registrerad
Jan 2010

kanske du har för lite ram minne?..

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lule
Registrerad
Mar 2002

Än win ominstallerat någon gång på dessa 3-4år?
om inte så pröva det, även om man försöker hålla efter är det nog troligt att man missar lite skit då och då och att registret har mer skit än det skulle behöva.
Att det fungerar till en börjat tycker iaf jag pekar på att själva hårdvaran verkar klara av det, kan det vara dålig luftgenomströmning i chassit?
Vet inte riktigt vad det är för minnesbuffert på 7800GTX, men gissar på 256 eller 512mb, är det 256 kan det vara idé att sänka ner texturkvalitén lite kanske.

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W