Webbläsarväljare får Internet Explorer att tappa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Paranoid mera? Kanske ska gömma dig under en låda

Du kanske borde vara mer kritisk mot storföretagen? Information är makt, fortsätter google blir resten av oss snart maktlösa

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Väldigt glad att jag gick från IE till Firefox!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
...
Om inte, vad är skillnaden mot Google bortsett från att FRA och datalagringsdirektiv har du iallafall en teoretisk chans att kunna påverka, något du inte har med Google.
...

Snarare tvärtom? Det är ingen som tvingar dig att använda Googles tjänster medans med FRA så kommer du inte undan lika lätt.
Med de menar jag dock inte att jag tycker Google gör rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Vad är det här för jävla lagstiftning? Mozilla kan la göra sitt eget OS om de vill ha firefox som defaultbrowser. Uppgivet att vara MS i det här läget.

Det har med konkurrenslagarna att göra. Är de för svåra att förstå, tycker du?

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det där var inte så långtänkt. Reklamen i sej bryr jag mej inte om, det är bara bra om den träffar lite rätt så jag slipper få upp tampongreklam på skärmen.
Det är informationen dom samlar in om mej som oroar mej. Eller egentligen inte information om exklusivt mej utan mer när man ser det i ett större perspektiv. Dom har väldigt mycket information om väldigt mycket människor och det i sin tur ger makt vilken bara är en tidsfråga innan den missbrukas på något sätt.

En liten tankelek, jag har Gmail, jag har Chrome. Google vet vilka jag mejlar och vad jag surfar på. Jag har en Androidtelefon, Google vet inte bara vilka jag pratar med på telefon och sms:ar, man får anta att dom vet vad jag pratar och vad jag skriver. Dom vet även var jag befinner mej på meternivå, mina rörelsemönster. Dom har koll på alla mina sociala medier och allt jag företar mej där.
Hur dom kan använda Google Docs mot mej kommer jag inte pånu riktigt.

Det jag menar med det här är inte att Google sitter där som en djävul och sätter klorna i alla människor utan mer att man ska vara lite försiktig med att lägga alla ägg i samma korg. Framförallt ska man inte se Google som någon frälsare, dom är ett vinstdrivande företag som vill maximera sin vinst så mycket det bara går. Ett jobb dom är mycket effektiva på med tanke på hur stora dom är idag.

Du tror på allvar att de har tillräckligt med folk anställda för att holla koll på exakt allt du gör?? Sen det där med att din mobil skulle skicka alla sms du skickar och tar emot ill en googleserver är också bara bullshit vem ska läsa de och alla andra miljoner sms de måste få in? Det samma med dina email och google docs.

Att du dessutom säger att du har gmail, chrome osv gör det ju bara ännu värre för om du tror de samlar in datan får du väl byta browser och email tjänst och gömma dig bakom en VPN.

Som ett exempel finns det 1,5 miljoner övervakningskameror i London. Vem övervakar de och följer folks minsta steg? Ingen! Dock så spelar de väl in så man kan kolla i efterhand om det har hänt något t.ex. en olika bankrån stöld mm.

Herregud vart är världen påväg.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durza007
Snarare tvärtom? Det är ingen som tvingar dig att använda Googles tjänster medans med FRA så kommer du inte undan lika lätt.
Med de menar jag dock inte att jag tycker Google gör rätt

Exkluderar man allt som har med Google att göra från sitt internetanvändande minskar upplevelsen drastiskt så jag anser att man har inte har så mycket val. FRA och datalagringsdirektivet kommer jag undan mycket lätt bara genom att ansluta till en VPN utanför Europa. Det enda som loggas då är krypterad mumbojumbo.

Det har dessutom inte med om Google gör rätt eller fel att göra, det är deras skyldighet till aktieägare att tjäna så mycket pengar som möjligt så egentligen gör dom rätt.

Det jag menar är att många människor inte ser bortom alla dessa bra gratistjänster, antingen verkar folk inte bry sej om sin integritet eller så är dom helt enkelt puckade som tror att Google har hittat en outsinlig brunn med guldmynt och nu vill ge tillbaka till samhället i form av en massa gratissaker. I själva verket är den där outsinliga brunnen Du och Jag, eller vår integritet.

Permalänk
Medlem

Kör med Internet Explorer för det mesta, men valde även att installera FireFox.
Jag surfar inte överdrivet mycket och det är inga avancerad sidor så Internet Explorer räcker för mig.. räcker och blir över.

Jag har inga problem med Firefox absolut inte, men om nu Internet Explorer ger mig precis det jag behöver så ser jag ingen anledning till att byta.

Men den dagen kommer väl också... jaja

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Som ett exempel finns det 1,5 miljoner övervakningskameror i London. Vem övervakar de och följer folks minsta steg? Ingen! Dock så spelar de väl in så man kan kolla i efterhand om det har hänt något t.ex. en olika bankrån stöld mm.

Herregud vart är världen påväg.

Kul att du nämner just London. Studier (se exempelvis button 2005) visar att den privata säkerhetsbranschen mer eller mindre har tagit över den statliga bevakningen av det offentliga rummet. Samma studier visar även att kompetensen hos de anställda, som ska hjälpa allmänheten, har minskat ju mer det privata har fått ta över. Det privata säkerhetsväsendet är alltså inte speciellt lämpligt för allmänheten då den även måste bejaka ägarens intresse (läs; rå vinst).
Så herregud vart är världen på väg

Tillbaka till webläsaren bite

Edit: Opera kärlek
http://www.youtube.com/watch?v=OpTCS3g-cBY&feature=player_emb...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag kör Opera för snabbheten, Firefox för användarvänligheten och MS IE för kompatibiliteten på vissa bank sidor.. Det är f-n att man inte kan klara sig på en enda webb-läsare..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Vad är det för ihärdigt klagande om IE egentligen? Har de som klagar ens testat det i mer än fem minuter?

Jag använder det inte själv, använder inget av de program som nämnts här, men jag kommer då inte på något som är så dåligt med det. Det är otroligt snabbt (vem behöver lägre hastigheter att ladda hemsidor nu för tiden egentligen? Det är millisekunder som skiljer i stort sett) och det kan göra det mesta. Startar direkt man klickar i stort sett.

Dagarna är över då det var coolt att använda annat än Netscape och IE, det vet till och med en 16åring som jag. Det är inte namnet som spelar någon roll längre utan snarare funktioner och, framför allt, layout. IE får inte låga poäng på något av det.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1guy
rättså säker på att flertalet av dom baseras på webkit.

hehe låter lite "fanboy" nu.
smaken är som baken?
om man ska kolla på faktan så är väl safari och chrome "bäst", däremot föredrar jag firefox, mycket för vana, men även för att det finns mycket "customization" alternativ.

Vilket fakta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Jag kör Opera för snabbheten, Firefox för användarvänligheten och MS IE för kompatibiliteten på vissa bank sidor.. Det är f-n att man inte kan klara sig på en enda webb-läsare..

Opera funkar då på handelsbanken och sidor där man behöver e-leg för mig.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Allt det här är lite konstigt, om nu microsoft tvingas göra detta bör även övriga OS bli tvingade att använda denna minst sagt underliga funktion.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Exkluderar man allt som har med Google att göra från sitt internetanvändande minskar upplevelsen drastiskt så jag anser att man har inte har så mycket val.

vad har google som ingen annan har?
webbläsare finns det hundratals.
söktjänster råder det inte heller någon brist på.
gmail är inte de enda mailservrarna på planeten.
du kör inte crome-os idag va?
android är ju knappast de enda smartphoneoset.

[foliehatt:on]
alla vet ju att microsoft och google styrs av iluminati och att vårat sammhälle bara existerar som ett tidsfördriv för rika utomjordingar, de styr alla större företag och regeringar...

PS. om jag försvinner för att jag har skrivit det här så vet ni vems fel det är.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Procent eller procentenheter?

Undrar detsamma. Bör ju vara med procentenheter de räknar, men står dock procent i artikeln. ...

Men det är inte så konstigt att IE minskat, då de som inte kör IE redan har valt bort det en gång.

Permalänk
Medlem

Hur kan Chrome vara större/populärare än Opera?

Själv så föredrar jag i förstahand att använda Firefox och i andrahand Opera.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Säger samma som i en annan tråd för ett tag sedan:
Undrar när EU kommer att tvinga apple att införa webbläsar-väljare.
För än så länge har jag inte hört en enda protest mot att OS X kommer med safari förinstallerat...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Gick från Chrome till Opera pga. för mycket problem med plug-ins.

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Det är lite kul att 8% använder explorer av sweclockers användare.
(enl. omröstningen vid tidpunkten för min post).

Skulle jag ställa samma fråga på t.ex. jobbet skulle den siffran lätt bli över 90%.
Många tror typ att explorer ÄR internet och jag är övertygade om att 50% inte har en aning om vad ff, chrome etc är..

haha påminner mig om när min mamma låna datorn och skulle gå ut på internet och jag har tagit bort ie och kör bara chrome och hon hittade inte internet, sen ropa hon var fan e internet ?! och jag bara skrattade

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
haha påminner mig om när min mamma låna datorn och skulle gå ut på internet och jag har tagit bort ie och kör bara chrome och hon hittade inte internet, sen ropa hon var fan e internet ?! och jag bara skrattade

Det påminner mig om när min morsa skulle gå ut på internet och frågade hur man gjorde, när jag kollade på på skärmen var hon redan inne på internet och hade en sida uppe med en guide om hur man öppnar internet

Permalänk
Medlem

Skall MS ha detta så skall Apple också ha de. Även chrome os när de kommer!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Tycker också det hela är lite löjligt. Nästa steg blir kanske mediaspelaren.

Som att sälja en bil, då det måste finnas alternativ av däck, avgasrör, bilstereo, stjärtvärmare, vindrutetorkare, golvmatta, växelspak samt klocka från alla stora tillverkare. Alla saker följer med, är det något du inte är nöjd med så kan du byta det själv. Nu är det inte biltillverkarna som gör allt detta, men de följer fortfarande med bilen.

Permalänk

Har haft IE sen begynnelsens tid. Jag är och har varit intresserad att alltid testa nya program och diverse saker på datorn.

Som exempelvis nya webläsare. Jag har testat netscape, Safari, Opera, Firefox m.fl. men alltid gått tillbaka till IE för jag har helt enkelt gillat användarvänligheten bäst där.

Tills jag testa Chrome. Kommer nog stanna här ett bra tag till:)

Jag förstår inte hypen av FF. Jag förstår om man gillar en annan webläsare framför IE, för smaken är som baken men att man glorifierar den med nästan sitt liv på spel (lite överdrift) är lite väl extremt för så jäkla unik är väl inte FF?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
vad har google som ingen annan har?
webbläsare finns det hundratals.
söktjänster råder det inte heller någon brist på.
gmail är inte de enda mailservrarna på planeten.
du kör inte crome-os idag va?
android är ju knappast de enda smartphoneoset.

[foliehatt:on]
alla vet ju att microsoft och google styrs av iluminati och att vårat sammhälle bara existerar som ett tidsfördriv för rika utomjordingar, de styr alla större företag och regeringar...

PS. om jag försvinner för att jag har skrivit det här så vet ni vems fel det är.

Riktig idiotkommentar! Med andra ord har du inget eller lite emot statlig övervakning heller? Jag menar, du kan ju flytta till ett annat land med mindre övervakning om det blir för mycket av det i Sverige.
Precis på samma sätt som en stat ska förutsättas missbruka makt ska man förutsätta att ett ett företag kommer att göra det samma, bägge har nämligen egenskapen om att vilja ha mer, makt och pengar.
Skulle Google börja ta betalt i pengar för sina tjänster imorgon skulle dom snabbt gå i konkurs. Den enorma massan skulle söka andra tjänster. Idag får man istället betala i valutan integritet om man vill ta del av deras tjänster. Jag tror dessutom vi har väldigt liten insyn i vad för information som samlas och ur den används. Vi har dessutom ingen aning alls om hur den kan komma att användas.

Sen undrar jag varför man ska bli förlöjligad i såna här diskussioner. Det är som en del personers intelligens saknar gråzoner, jag har inte nämnt iluminati eller det du beskriver utan bara påpekat att det är förmodligen inte så bra att lägga hela ens liv i ett och samma multinationella bolags händer. Ur individsynpunkt kanske det spelar mindre roll men ska man se helhetsbilden blir det snabbt ganska läskigt hur mycket Google vet om oss. När Google sen köper in sina första kvantdatorer som kan processa all den här informationen på ett helt annat sätt än idag är inte SkyNet science fiction längre.

Men det är väl klart att det finns människor som inte förstår att Google gör det Google gör för att tjäna pengar. Som tror att Google tycker det är roligt att göra massa gratistjänster dom inte tjänar några pengar på. Att Google har hittat pojken med guldbyxorna och nu bara gör saker gratis åt allt och alla. Gissningsvis är det samma människor som skulle sälja sin ena njure för att få en Google-tröja med sitt namn på (läs:arbeta på Google) bara för att det är så så så hippt.

Att avstå från de tjänster Google förser oss med idag minskar upplevevlsen på internet. Jag vet då inget bättre alternativ till Gmail som är en av få Googletjänster jag numera använder. Jag har även en Android-mobil men då det finns få bättre alternativ får man leva med det. Man har just inget val just nu. Eller menar du att Symbian eller WinMo ens har en chans mot Android just nu?

Återigen, puckade kommentarer undanbedes, saknar du argument är det lika bra att knipa näbb. Google kommer inte ge dej en krona, ett tack eller ett jobb för att du försöker försvara dom. Förmodligen kommer du inte ens att få en Nexus One, däremot kommer dom "hjälpa" dej att hålla fullständig kontroll på ditt liv, förmodligen ner på en detaljnivå du inte ens själv har. Dom kommer att "hjälpa" dej att göra "rätt" val i många avseenden och dom kommer sannolikt att lagra all denna information lite längre än dom utger sej för att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman

Återigen, puckade kommentarer undanbedes, saknar du argument är det lika bra att knipa näbb. Google kommer inte ge dej en krona, ett tack eller ett jobb för att du försöker försvara dom. Förmodligen kommer du inte ens att få en Nexus One, däremot kommer dom "hjälpa" dej att hålla fullständig kontroll på ditt liv, förmodligen ner på en detaljnivå du inte ens själv har. Dom kommer att "hjälpa" dej att göra "rätt" val i många avseenden och dom kommer sannolikt att lagra all denna information lite längre än dom utger sej för att göra.

Måste bara fråga egentligen. Vad ger dig rätten att avgöra vad som är en puckad kommentar? Man får aldrig vara ironisk i en diskussion och allt ska vara seriöst till 100 %? Känns inte som Sweclockers är det rätta stället att vara 100 % seriöst på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rinosaur
Allt det här är lite konstigt, om nu microsoft tvingas göra detta bör även övriga OS bli tvingade att använda denna minst sagt underliga funktion.

Jag tror att övriga os är för små för att eu ska bry sig.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Helt sanslöst.. Inte nog med att Ms inte själva ska få bestämma vad som ska ingå i deras egen produkt utan dessutom ska pyttesmå webbläsare som aldrig syns i någon statistik komma och klaga.. Jag blir så trött.. Jag är normalt sett inte glad i M$ och jag använder själv helst firefox, men det här är helt fel sätt att göra det på.. Inte fan måste Volvo erbjuda sina kunder att köpa deras bilar utrustade med aftermarketprylar (typ OZ-fälgar eller liknande) från fabrik? Omoget handlat från både Mozilla och framför allt Opera (vilka som jag uppfattat det varit den part som drivit på detta hårdast).

Men om nu volvo gjort så att man bara kan köra med orginalfälgar och inte kan byta ut dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Men om nu volvo gjort så att man bara kan köra med orginalfälgar och inte kan byta ut dem?

Kan inte kreativiteten flöda lite mer. Använder man (man=generellt) dessa termer som Volvo, SaaB och bil för att vi svenskar ska greppa saker och ting lättare? Hur länge kommer dessa liknelser att finnas kvar? Jag vill se något nytt, fräscht så man kan ta det man läser seriöst någon gång? Det jag menar är att man inte orkar bry sig när det tjatas med samma analogi hela tiden. Jag får en känsla av motsatt effekt.

Känns jag motsägelsefull med tanke på det jag skrev nyss?

Permalänk

hm, jag hade fortfarande haft ie6 om det inte vore för w7, saknar dock xp lite, så det blir kanske ie 6 igen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
hm, jag hade fortfarande haft ie6 om det inte vore för w7, saknar dock xp lite, så det blir kanske ie 6 igen

Vad är fördelen med ie6?

Permalänk
Medlem

Vad hindrade folk förut från att installera andra webläsare?!??!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X