Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Turboläge i sexkärniga Phenom II

Permalänk
Melding Plague

Turboläge i sexkärniga Phenom II

En norsk webbutik har inte bara råkat försäga sig om priserna på AMD:s nya sexkärniga processorer, utan har också angivit att modellerna är begåvade med ett nytt turboläge.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir bara bättre och bättre, har inte noterat något större problem heller!

Permalänk
Medlem

Om dom här prollarna skalar bra, dvs ca 1,5 gånger fyrkärninga phenom på samma frekvens så blir dom ju galet prisvärda. Om uppgifterna stämmer förstås. Sen ska man ju ha nytta av sex kärnor, men om man nu har det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Fasen vad billiga de är. Nästan så man skulle pensionera sin 940 BE trots att den i underlaget som godkändes av sambon hade en beräknad livslängd på i alla fall ett år till. Hm. Undrar vad man kan muta henne med för att få köpa en 1090T..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Herregud vad sugen man blir då, den här gamla P4:an man sitter och smyger med har definitivt nåt sin livslängd om man vill göra annat än att surfa o kolla mail

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Sjukt billiga, AMD är bra som alltid!
Fy faen vad härligt att lira FSX med en 55T i typ 4GHz It´s a dream come true.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Fan, man börjar känna sig omodern här med bara 4 kärnor

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nu om bara speltillverkarna kan börja tråda sina program.. Man fick ändå lära sig sånt när jag gick på universitetet kring 2000.

Permalänk
Medlem

tur att jag inte hann köpa en i7 platform

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Jahapp då var det dags att börja smöra för frugan alltså :D.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Jahapp då var det dags att börja smöra för frugan alltså :D.

WaF

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk

Jag behåller min i7a ;D Vf byta?

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Får ju en övertygad intelnisse som jag att grunna på en sån här, kör FSX mycket och den kan inte få nog med kärnor, och den kan använda alla man slänger till den också.

Vore jag intel nu skulle jag börja svettas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

swec är som vanligt ganska sega.

ot: då tuban dessutom helt kommer kunna stänga av kärnor kommer man kunna spela spel som använder 1 kärna och ändå låta prollen gå under 50w, tack vare att den då även stänger av lvl2 cachen för avstängda kärnor. dvs en idlande prolle när man gamear

Permalänk
Medlem

AMD Thuban är precis som Fermi , en mytomspunnen saga som äntligen blir sann - fast Thuban blir succé, till skillnad ifrån Fermi.

Permalänk

Med tanke på att toppmodellen ser ut att vara prissatt kring i7 920/860 territorium borde kanske prestandan ligga däromkring. Skulle den prestera jämt med i7 950/870 så kommer Intel att få sänka priserna garanterat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

En sådan här lär det bli även om jag sitter med en 965 BE i 3,9 Ghz!

Permalänk
Entusiast

En del tycks missa att det fortfarande handlar om samma arkitektur. Spelprestandan kommer alltså vara oförändrad i alla spel som inte kan ta nytta av 6 kärnor. Chansen att X6 1090T BE utpresterar en i7 860 eller liknande är nog, tyvärr, mycket liten.

Permalänk
Avstängd

Endast 6mb i cashe lite väl i minsta laget...=/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Fasen vad billiga de är. Nästan så man skulle pensionera sin 940 BE trots att den i underlaget som godkändes av sambon hade en beräknad livslängd på i alla fall ett år till. Hm. Undrar vad man kan muta henne med för att få köpa en 1090T..

Skulle hon märka om du helt sonika bytte ut prollen?
Förutsatt att ditt mobo stödjer den nya prollen...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Haha fan jag som nyss köpte 965BE, aja får bli att sälja o köpa mig en 1090T.

Undra hur den kommer klocka

Permalänk
Medlem

nån som vet om den har stöd för ddr2 aka am2+?

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
En del tycks missa att det fortfarande handlar om samma arkitektur. Spelprestandan kommer alltså vara oförändrad i alla spel som inte kan ta nytta av 6 kärnor. Chansen att X6 1090T BE utpresterar en i7 860 eller liknande är nog, tyvärr, mycket liten.

Nej, men det är inte för att spela spel man skaffar sig en 6-kärnig processor. Det är t.ex. för att redigera video och då kan den nog prestera likvärdigt eller kanske lite bättre än en i7 860 tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nafs
Skulle hon märka om du helt sonika bytte ut prollen?
Förutsatt att ditt mobo stödjer den nya prollen...

Raketforskaren har talat. Skulle gissa på att det syns på kontot.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
En del tycks missa att det fortfarande handlar om samma arkitektur. Spelprestandan kommer alltså vara oförändrad i alla spel som inte kan ta nytta av 6 kärnor. Chansen att X6 1090T BE utpresterar en i7 860 eller liknande är nog, tyvärr, mycket liten.

Om dessa har en turbofunktion upp till 3,6Ghz när färre kärnor används, så kommer de prestera bättre i spel även om spelet inte kan använda alla kärnor. Tror till och med att nyheten handlade om just detta.

Permalänk
Medlem

Vem skaffar en 6-core cpu för spel? Det är väl lika begåvat som att skaffa en Intel prolle med HT för spel ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
En del tycks missa att det fortfarande handlar om samma arkitektur. Spelprestandan kommer alltså vara oförändrad i alla spel som inte kan ta nytta av 6 kärnor. Chansen att X6 1090T BE utpresterar en i7 860 eller liknande är nog, tyvärr, mycket liten.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Vem skaffar en 6-core cpu för spel? Det är väl lika begåvat som att skaffa en Intel prolle med HT för spel ;).

Så du tycker att man ska skaffa en CPU med en core då? Eller hur många är gränsen för att det ska vara "begåvat"?

Personligen skulle jag inte köpa en CPU med färre än fyra cores idag även för mestadels spelbruk. Två är för lite och inte framtidssäkert. Gör man sen andra saker än att bara spela så kanske sex cores inte är så dumt ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Vem skaffar en 6-core cpu för spel? Det är väl lika begåvat som att skaffa en Intel prolle med HT för spel ;).

Kanske för att det FINNS spel som stödjer 6 kärnor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Med tanke på att toppmodellen ser ut att vara prissatt kring i7 920/860 territorium borde kanske prestandan ligga däromkring. Skulle den prestera jämt med i7 950/870 så kommer Intel att få sänka priserna garanterat.

tuban kommer inte vara speciellt banbrytande. bulldozer kommer vara banbrytande

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nafs
Skulle hon märka om du helt sonika bytte ut prollen?
Förutsatt att ditt mobo stödjer den nya prollen...

Är det så vanligt med 100% delad ekomoni som det verkar från alla liknande kommentarer här på swec? Själv köper jag vad jag vill och får en uppläxning senare (med jämna mellanrum)