Framtida Phenom II X4 upplåsningsbara

Permalänk
Melding Plague

Framtida Phenom II X4 upplåsningsbara

Den 26 april släpper AMD de första sexkärniga processorerna i Phenom II X6-serien. Dessa följs av fyrkärniga varianter som mycket kan kan vara möjliga att låsa upp till fulla sex kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, skulle va kul o se hur pass dessa klockar. 960T ser ju riktigt intressant ut.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

"Dessa följs av fyrkärniga varianter som mycket kan kan vara möjliga att låsa upp till fulla sex kärnor."
Korrekturläsning behövs!

Permalänk
Avstängd

Trevligt, hoppades att detta var möjligt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hur gör man det då? görs det ifrån bios eller måste man hacka något annat roligt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Låter som cpu:er med en eller två defekta kärnor?

För när man redan tillverkar vanliga x4 borde det vara billigare att fortsätta med det än att stympa x6:or?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Låter som cpu:er med en eller två defekta kärnor?

För när man redan tillverkar vanliga x4 borde det vara billigare att fortsätta med det än att stympa x6:or?

Det blir alltid defekta kärnor oavsett vad för processor man har att göra med.

Phenom ii x4, defekta blir x3, x2.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk

Låsa upp kärnor är roligt, men vad händer om man låser upp en kärna som AMD har diagnostiserat som felaktig? Om det dessutom är 6 kärnor och felet kanske är intermittent, så finns det väl en risk att den felaktiga kärnan "enstaka gånger" gör en felberäkning, vilket kan förstöra ens arbete.
Speciellt om det blir en felberäkning som man inte får veta före långt efteråt eller kanske aldrig, men att man har en felkalkyleringen med i sitt arbete varvid resultatet blir sämre än vad man trodde.

Sedan om man enbart har datorn som en spelkonsol, så kvittar det om det skulle bli fel..

Eller tänker jag fel? Rätta mig i sådant fall. Nu kan det blir felberäkningar på alla processorer, så det finns väl någon kontroll i kritiska program, men ändå så tror jag detta är riskabelt.

Man skulle i.o.f.s. kunna låsa upp kärnorna inför spel och sedan stänga dem för vanligt arbete(med risk att glömma att göra detta)

*edit*
Man kanske kan låsa vissa program till att använda vissa specifika kärnor? Kanske en smart lösning, fast om windows använder de andra finns det väl ändå en risk för felberäkningar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Låsa upp kärnor är roligt, men vad händer om man låser upp en kärna som AMD har diagnostiserat som felaktig? Om det dessutom är 6 kärnor och felet kanske är intermittent, så finns det väl en risk att den felaktiga kärnan gör en felberäkning, vilket kan förstöra ens arbete.
Speciellt om det blir en felberäkning som man inte får veta före långt efteråt eller kanske aldrig, men att man har en felkalkyleringen med i sitt arbete varvid resultatet blir sämre än vad man trodde.

Sedan om man enbart har datorn som en spelkonsol, så kvittar det om det skulle bli fel..

Eller tänker jag fel? Rätta mig i sådant fall.

Mjo, det är mycket möjligt, samt instabilitet, passar ej kraven för värmeutveckling, drar mer ström därefter, vad som, som kan göra att det inte passar in på vad dom har bestämt att kalla det.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Det blir alltid defekta kärnor oavsett vad för processor man har att göra med.

Phenom ii x4, defekta blir x3, x2.

Men släppte inte AMD även fullt fungerande x4 som x3 och x2 för att just fylla de olika segmenten? Har för mig detta skedde vid introduktionen av phenom 2. Det var väl först efter ett tag när produktionen gav tillräckligt mycket defekta x4 där de blev nedbantade versioner, eller är jag helt ute och seglar?

Edit: lite stavfel

Permalänk

Vafan, jag vill ju ha flera BE

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Låsa upp kärnor är roligt, men vad händer om man låser upp en kärna som AMD har diagnostiserat som felaktig? Om det dessutom är 6 kärnor och felet kanske är intermittent, så finns det väl en risk att den felaktiga kärnan "enstaka gånger" gör en felberäkning, vilket kan förstöra ens arbete.
Speciellt om det blir en felberäkning som man inte får veta före långt efteråt eller kanske aldrig, men att man har en felkalkyleringen med i sitt arbete varvid resultatet blir sämre än vad man trodde.

Jag vet inte om jag tolkar det du skriver på rätt sätt, men det blir ju inte så att en av kärnorna räknar 1+1=3 tex, utan felen visar ju sig i ostabilitet, som random crasher osv. itne ett räknefel i Excel tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Man borde ju om inte annat kunna låsa upp en av de två defekta kärnorna om en av de defekta fungerar katastrofalt medan den andra bara är milt defekt eller rentav fungerar men blivit avstängd för att slippa lansera en X5-serie?

Det jag undrar mest är om det är något mer de gjort åt prestandan, ska en 3,3GHz ersätta en 3,4GHz borde den ju inte kunna bli långsammare.Eller så är det Turboläget som ger en förbättring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag vet inte om jag tolkar det du skriver på rätt sätt, men det blir ju inte så att en av kärnorna räknar 1+1=3 tex, utan felen visar ju sig i ostabilitet, som random crasher osv. itne ett räknefel i Excel tex.

Är inte ostabilitet att t.ex. processorn utför en eller flera instruktioner fel? Där man vid spel kan upptäcka t.ex. grafikbuggar, men vid "kritiska" beräkningar kan få fel som kan fortplanta sig utan att man får veta att felet har uppstått.

Samma problem har vissa med deras ramminne, att de t.ex. kan ha problem att packa upp rarfiler. En "struntsak" för många då de upptäcker felet, men det farliga är om det blir ett fel som man inte upptäcker att felet finns.
Datorfel som användaren upptäcker tycker jag är struntfel(då användaren gör något åt detta), men datorfel som användaren ej upptäcker att det finns, men det ändå existerar kan vara mycket allvarligt.
*edit*
Instruktionen för att addera heltal används ofta, så att den blir ofta testad och ett fel skulle snabbt upptäckas, dock finns det andra mer ovanliga instruktionskombinationer som kan ha intermittenta fel.

*edit2*
Jag är nog knappast ensam om att ha arbeten som har blivit skadade p.g.a. datorfel, om felet uppstod p.g.a. mjuk eller hårdvara vet jag ej. Men än att jag har fått göra om mitt arbete. T.om. vanliga wordfiler har jag haft som inte går att öppna, så det behövs inget märkvärdigt arbete. (nu tror jag dock inte öppning av kärnor är en stor risk för worddokument)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Om man nu har turen att kunna låsa upp fler kärnor i sin CPU hoppas jag verkligen att man också gör en rejäl stabilitetstest innan man börjar använda den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Låsa upp kärnor är roligt, men vad händer om man låser upp en kärna som AMD har diagnostiserat som felaktig? Om det dessutom är 6 kärnor och felet kanske är intermittent, så finns det väl en risk att den felaktiga kärnan "enstaka gånger" gör en felberäkning, vilket kan förstöra ens arbete.
Speciellt om det blir en felberäkning som man inte får veta före långt efteråt eller kanske aldrig, men att man har en felkalkyleringen med i sitt arbete varvid resultatet blir sämre än vad man trodde.

Sedan om man enbart har datorn som en spelkonsol, så kvittar det om det skulle bli fel..

Eller tänker jag fel? Rätta mig i sådant fall. Nu kan det blir felberäkningar på alla processorer, så det finns väl någon kontroll i kritiska program, men ändå så tror jag detta är riskabelt.

Man skulle i.o.f.s. kunna låsa upp kärnorna inför spel och sedan stänga dem för vanligt arbete(med risk att glömma att göra detta)

*edit*
Man kanske kan låsa vissa program till att använda vissa specifika kärnor? Kanske en smart lösning, fast om windows använder de andra finns det väl ändå en risk för felberäkningar.

Det är därför man testar processorn i diverse stabilitetstest innan man börjar använda den. Och är ens beräkningar mycket kritiska kan man ju alltid använda felkontroll i mjukvaran.

edit: anders.149 hann visst före...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Det blir alltid defekta kärnor oavsett vad för processor man har att göra med.

Phenom ii x4, defekta blir x3, x2.

Förlåt om jag var otydlig. Mennade mer att de lär inte stympa fullt fungerande x6 som de gör(?) med x4 till x3. Då de redan har en x4 lär de inte stympa x6 i andra fall än 1 eller 2 kärnor är trasiga.

De kanske undviker att lansera x5 just för att slippa ta till den stympningen.

Och då borde vinsten bli max 1 felfri kärna och 1 något defekt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Förlåt om jag var otydlig. Mennade mer att de lär inte stympa fullt fungerande x6 som de gör(?) med x4 till x3. Då de redan har en x4 lär de inte stympa x6 i andra fall än 1 eller 2 kärnor är trasiga.

De kanske undviker att lansera x5 just för att slippa ta till den stympningen.

Och då borde vinsten bli max 1 felfri kärna och 1 något defekt.

Nja. Det är nog billigare att ha en process för allt än att köra två (en för X6 och X4T och en för vanliga X4, X3 och X2). Å andra sidan om de inte ska ta bort X3 och X2 phenom skulle jag hålla med att det inte blir så mycket vinst av att låsa up extra kärnor på X4T

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blink
"Dessa följs av fyrkärniga varianter som mycket kan kan vara möjliga att låsa upp till fulla sex kärnor."
Korrekturläsning behövs!

Jag håller med, vill se bättre rubrikval och mera korrekthet, hoppas detta kommer per automatik med SweC 5.0.

har för övrigt inget att tillföra, mer en att jag håller tummarna för AMD.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om man nu har turen att kunna låsa upp fler kärnor i sin CPU hoppas jag verkligen att man också gör en rejäl stabilitetstest innan man börjar använda den.

och bör ta i beräkning att MTBF:en bör förändras drastiskt, vilket jag anar då dem ställt ner antalet kärnor av en anledning.

För övrigt som en konsument skulle jag köpa det antalet kärnor jag vill ha direkt istället för att köpa något i en förhoppning om att kunna låsa upp alla defekta kärnor och verkligen få en defekt processor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazerBlader
För övrigt som en konsument skulle jag köpa det antalet kärnor jag vill ha direkt istället för att köpa något i en förhoppning om att kunna låsa upp alla defekta kärnor och verkligen få en defekt processor.

Det är inte tänkt att du ska låsa upp kärnorna, upplåsningen är något moderkortstillverkarna bidragit med för att lyxa till deras modeller. Fin flört till entusiasterna dock.

Permalänk

Kommer Thuban att funka till AM2+/AM3 ? Eller med andra ord kommer Thuban stödja DDR2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Men släppte inte AMD även fullt fungerande x4 som x3 och x2 för att just fylla de olika segmenten? Har för mig detta skedde vid introduktionen av phenom 2. Det var väl först efter ett tag när produktionen gav tillräckligt mycket defekta x4 där de blev nedbantade versioner, eller är jag helt ute och seglar?

Edit: lite stavfel

stavfel kan det bli när man kör upplåst...
jag fick ig på min svenska uppsats för att processorn gjorde om alla kul till kuk

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
stavfel kan det bli när man kör upplåst...
jag fick ig på min svenska uppsats för att processorn gjorde om alla kul till kuk

Hahahaha XD L2korrekturläsa

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Borde bli krångligt när det finns både Phenom II 940 & 940T.. eller?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Alltså, varför skriver alla kärnorna kan vara defekta? Det kan vara så att prollen prisätts som X4 istället för X6, dvs de två avstängda kärnorna kan vara fullt fungerande.

Permalänk
Medlem

Om kärnorna verkligen är defekta går det gå tillbaka till X4 då?
För övrigt är mer L2 cache (AMD) bättre än mer L3 cache (intel).

PS
Köpt min första intel sedan 11 år med AMD, har bara problem med min intel: minnesinkompabilitet, höga temperaturer, med mera, med mera...
Ångrar lite man inte väntade på X6 men ville helst köra med NVIDIA kort och med "nya AMD" är man så gott som låst till ATI om man vill köra mer än ett NVIDIA kort =/

Min gamla AMD X2 35-40 grader idle, 50-55 grader load
Min i7 860 45-50 grader idle, 75-80 grader load.

Om NVIDIA kommer igång med sina nforce till AMD igen så löser det sig nog...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Alltså, varför skriver alla kärnorna kan vara defekta? Det kan vara så att prollen prisätts som X4 istället för X6, dvs de två avstängda kärnorna kan vara fullt fungerande.

Kan vara defekt betyder just det du skrev, några kan vara defekta och resten är då såklart ej defekta.

Men som folk i tråden har sagt det gäller att testa sin processor väl och bara för att man har köpt en processor där tillverkarens felkontroll ej hittade något, så innebär det inte att den är felfri. Så egentligen alla som håller på med viktigare saker borde testa sin datorkonfiguration för fel.
Sedan är låsa upp kärnor lite som att klocka, man tror att sin processor klarar av det. Och den lilla kontroll som många gör, visar ej på något fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Kan vara defekt betyder just det du skrev, några kan vara defekta och resten är då såklart ej defekta.

Men som folk i tråden har sagt det gäller att testa sin processor väl och bara för att man har köpt en processor där tillverkarens felkontroll ej hittade något, så innebär det inte att den är felfri. Så egentligen alla som håller på med viktigare saker borde testa sin datorkonfiguration för fel.
Sedan är låsa upp kärnor lite som att klocka, man tror att sin processor klarar av det. Och den lilla kontroll som många gör, visar ej på något fel.

Så man låser upp dem i BIOS->testar->ej defekt->behåller alla nya kärnor.
Så man låser upp dem i BIOS->testar->defekt->låser tillbaka upplåsta kärnorna i BIOS.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Så man låser upp dem i BIOS->testar->ej defekt->behåller alla nya kärnor.
Så man låser upp dem i BIOS->testar->defekt->låser tillbaka upplåsta kärnorna i BIOS.

Ja det låter rimligt, eller kanske enbart låser den som upptäcktes vara defekt om det nu går att bara låsa upp en.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".