[GUIDE] SLI på bl.a x38 (modifierade drivers)

Permalänk
Medlem

[GUIDE] SLI på bl.a x38 (modifierade drivers)

Hejsan alla,

Vet ej om detta redan finns men sökt runt lite och hittade inget. Så jag tänkte lägga upp en liten miniguide för de som är intresserade.
Jag tar inget ansvar om något händer med era datorer så ni vet.

För er som vill köra SLI på intel chipset.
Det som man gör är att man lurar nvidia drivrutiner att det är ett x58 chipset från ASUS och det är det enda Intel chipset som stödjer SLI. (OBS - såsom jag förstått det, någon annan får gärna utveckla om den känner för det)

Jag berättar endast hur jag gjorde för att de ska fungera tar inte åt mig nån ära alls.

För er som vill läsa om vad dessa ryssar har gjort med drivrutinerna kan ni gå in på följande länk:
Xdevs.com

För er som bara bryr sig om att få SLI gör följande:

Guiden är gjord för windows 7 32/64, ni som kör annat får anpassa.
När jag gjorde detta hade jag problem med drivrutinen jag hade installerad, så de första jag gjorde var att nedgradera till 190.62 som är relativt ny (2009.08.21).

  • Steg 1: Börja med att ladda ner det du behöver från listan nedan.

  • Steg 2: När du installerat den äldre (eller kanske nyare för dig) drivrutinen från nvidia, öppnar du upp SLI string installer. Tryck på ASUS oavsett vad du har för moderkort/grafikkort

  • Steg 3: Börja med att gå till mappen "C:\Windows\System32\drivers", scrolla ner tills du hittar filen: nvlddmkm.sys. Döp om denna fil till: nvlddmkm.sys_BACKUP eller liknande. Öppna nu upp rarfilen med den modifierade drivrutinsfilen och lägg in den i denna mapp. Den kommer fråga om du vill ersätta filen då trycker du ersätt.

  • Steg 4: Reboota!

  • Steg 5: Gå in på nvidias kontrollpanel genom att högerklicka på skrivbordet och tryck nvidia controlpanel och kolla i menyn till vänster, tryck nu på Set SLI and PhysX configuration och enabla SLI

Klart!

Ifall du får problem BORDE de gå att lösa genom att du bootar upp i safe-mode och tar bort den ersatta filen och döper tillbaka den som du backat upp

Download lista: Ladda ner dessa på egen risk!!
Nvidia Driver - Denna är för 32-bitars win7 och vista
Nvidia Driver - Denna är för 64-bitars win7 och vista
SLI String Installer - Ändra på tillverkare med detta verktyg
Modifierad drivrutinsfil - 32-bitars
Modifierad drivrutinsfil - 64-bitars

Hoppas det funkar bra för er också!

Permalänk
Medlem

Mycket bra och enkel guide! Härligt med människor som vill hjälpa andra