Spelbutikernas vinst!?

Permalänk
Medlem

Spelbutikernas vinst!?

Hej,

Jag började undra lite över hu storvinst spelbutiker egentligen gör!?

Tanken kom när jag beställde God Of War Collection från www.vpd.fi för 39,40€ (momsfritt), när jag fick hem spelet så satt en halv klister lapp kvar på plasten där det stod 11,95€!
Detta måste ju vara priset som butiken har betalt i inköps pris!

Gör verkligen butikerna så här stora vinster på alla spel? Det är ju en tredubbel vinst!

Visst, jag vet att dom har sina utgifter som med men att driva en nätbutik och ha ett lager tillsammans med nån större leverantör ( i detta fall skulle jag tro på cdon.com eftersom båda befinner sig på Åland) eller t.o.m hemma i garaget som jag personligen vet att vissa har haft då har det dock inte handla om dator spel.

Om det är så här så är det ju inte direkt konstigt att spelen kan sänkas till t.ex. 19,95€ efter nån månad eftersom man ändå gör vinst!

Vet inte riktigt vart jag vill komma med denna tråd men jag undrar om dom gör sådana vinster eller går hälften av vinsten till tillverkare eller liknande???

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så så vill återförsäljare kunna sätta det dubbla.

Men sedan så säger en del att som med datordelar och TV så gör affärerna bara 5-10% vinst. Vet ej om detta stämmer.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med spel, dock är förtjänsten för datorkomponenter väldigt liten. Följde med en kompis när han skulle köpa ddr3 minnen på Alina, vanligtvis har dom 3% student-rabatt på allt, men enligt dom så skulle detta göra att dom gick minus på just dessa minnen. (4gb corsair för runt 1000-lappen).

Vilket innebär att dom måste ha gått plus minus noll vid orginalpriset...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Vet inte hur det är med spel, dock är förtjänsten för datorkomponenter väldigt liten. Följde med en kompis när han skulle köpa ddr3 minnen på Alina, vanligtvis har dom 3% student-rabatt på allt, men enligt dom så skulle detta göra att dom gick minus på just dessa minnen. (4gb corsair för runt 1000-lappen).

Vilket innebär att dom måste ha gått plus minus noll vid orginalpriset...

Jo, men så är det ju vissa produkter som är lockvaror också. Var det inte elgiganten eller mediamarkt som sålde xbox 360 (då den var ny) så att de gick back 500kr per xbox.

I ännu större perspektiv så har väl Microsoft gått back flera 100 miljoner på att sälja xbox. Vilket är en satsning för att röja undan konkurrenten sony.

Så de priser vi ser är oftast väldigt genomtänkta. Vissa produkter gör de pengar på och andra lockar kunder. Vad de har för vinstprocent generellt vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag arbetade en kort period i en spelbutik och blev då informerad att marginalerna på nya spel var väldigt låga och vinsten i huvudsak kom från den begagnade spelmarknaden (där kunde marginalen ligga på flera hundra procent).

Sitter inte på några siffror eller direkt fakta men skulle kunna tänka mig att inköpspriserna idag är lägre på spel då spelpriserna faktiskt inte höjts så värst under en 10-års period, snarare sänkts. Men man får heller inte glömma att branschen är väldigt utsatt för piratkopiering idag och chansen att tjäna pengar på ett nytt spel är direkt vid release och 2-3 veckor framåt - därefter blir nog de flesta titlar hyllvärmare.

Så när ett spel lanseras säljs det med mycket god marginal just därför att man ska hinna kräma ut lite vinst på det inom en väldigt kort tid innan det blir "gammalt" och prisdumpas.

Som sagt, bara teorier dock.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Det finns en djupgående artikelserie på Gamasutra från ett år sedan i tre delar om amerikanska Gamestop som också är stora i Sverige pga uppköpen, Tradition->EB Games->Gamestop.

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=23357
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=23397
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=23425

Permalänk
Medlem

www.allabolag.se

See for yourself mate

Visa signatur

[Asus m2n32 sli deluxe][4gb Corsair dominator@1100mhz][9850BE@3188mhz][Corsair H50, GentleTyphoonx2][GTX260 m. eget bios][WD velociraptor 3x300gb][Antec twelve hundred][XFX 750watt BE]

Permalänk
Medlem

Buio, alltså 1/4 profit ungefär Är väl rätt chysst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Hej,

Jag började undra lite över hu storvinst spelbutiker egentligen gör!?

Tanken kom när jag beställde God Of War Collection från www.vpd.fi för 39,40€ (momsfritt), när jag fick hem spelet så satt en halv klister lapp kvar på plasten där det stod 11,95€!
Detta måste ju vara priset som butiken har betalt i inköps pris!

Gör verkligen butikerna så här stora vinster på alla spel? Det är ju en tredubbel vinst!

Visst, jag vet att dom har sina utgifter som med men att driva en nätbutik och ha ett lager tillsammans med nån större leverantör ( i detta fall skulle jag tro på cdon.com eftersom båda befinner sig på Åland) eller t.o.m hemma i garaget som jag personligen vet att vissa har haft då har det dock inte handla om dator spel.

Om det är så här så är det ju inte direkt konstigt att spelen kan sänkas till t.ex. 19,95€ efter nån månad eftersom man ändå gör vinst!

Vet inte riktigt vart jag vill komma med denna tråd men jag undrar om dom gör sådana vinster eller går hälften av vinsten till tillverkare eller liknande???

Nu förutsätter du lite naivt att butiken inte har några kostnader över huvud taget förutom inköpspriset för varan.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns en anledning till att det är en examina med företagsekonomer om man säger så.

Kalkylen för vinst och förlust är väldigt komplex. Fråga en egenföretagare.

Det är en rätt intressant studie att titta på tillverkarens pris och sedan gå vidare neråt kedjan av grossister som egentligen inte lägger till mervärde på produkten utan bara langar den vidare till kund.

Det är därför som IKEA och Volvo till exempel förvärvar sina egna företag som ska stå för tillverkning. Extremen att bryta sin egen malm eller driva skogsbolag men det gör de ju inte. Däremot producerar de fram en plåt eller träskiva. Detta gör att marginalerna hålls små, inga vinstpålägg sinsemellan i bolaget, ju större volym (IKEA har en oerhörd volym) desto billigare att tillverka stora partier och billigare pris till slutkund. IKEA är ett fantastisk exempel på företagsekonomi driven för att hålla sig så snålt som möjligt och ge ett marknadskraftigt pris till slutkund som få kan jämföra sig med.

När man pratar om spelbutiker så är kalkylen helt annorlunda. De tillverkar inte produkten själva, de är antagligen inte första mellanhanden innan kund heller utan har nog en grossist först. Vilket fördyrar produkten.

Typiska kostnader för en spelbutik;

Fastighet
El/Vatten
Underhåll
Inventarier (hyller, datorer, kreditkort/kassasystem med mera)
Personal
Reklam
Städning
Svinn/stölder

Typiska inkomster:
Försäljning av produkt som de måste ge del av vinst till tillverkaren, glöm inte heller skatt/moms.

Klart de måste ta ut en rejäl marginal. Detta gör ALLA säljande parter. Ju närmare du kommer tillverkaren, desto billigare kan du få varan.

Spelbutiker går oftast runt men man blir inte miljonär på det direkt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Nu förutsätter du lite naivt att butiken inte har några kostnader över huvud taget förutom inköpspriset för varan.

Nej absolut inte men det finns fall där det nästan är så!
Som sagt, Jag har en kompis som drev ett nät företag från sitt garage och blev ett av Finlands största inom det området!
Tyvärr så blev det så stort så han fick sälja bort företaget just på grund av att inte skulle ha kunnat jobba med sitt vanliga jobb längre och skulle ha måsta börja hyra lokaler o.s.v.

Jag vet att det är utgifter, jag är absolut ungen tonåring men jag trodde bara inte riktigt att det skulle vara en tredubbel vinst!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Jo, men så är det ju vissa produkter som är lockvaror också. Var det inte elgiganten eller mediamarkt som sålde xbox 360 (då den var ny) så att de gick back 500kr per xbox.

I ännu större perspektiv så har väl Microsoft gått back flera 100 miljoner på att sälja xbox. Vilket är en satsning för att röja undan konkurrenten sony.

Så de priser vi ser är oftast väldigt genomtänkta. Vissa produkter gör de pengar på och andra lockar kunder. Vad de har för vinstprocent generellt vet jag inte.

När det gäller spelkonsoller så är det det inte försäljningen av själva konsollen som microsoft/sony/nintendo tjänar sina pengar på, har till och med hört att Sony går 500kr back på varje såld PS3:a...

Det är spelen dom tjänar dom stora summorna på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
När det gäller spelkonsoller så är det det inte försäljningen av själva konsollen som microsoft/sony/nintendo tjänar sina pengar på, har till och med hört att Sony går 500kr back på varje såld PS3:a...

Det är spelen dom tjänar dom stora summorna på.

Och tillbehör. Aldrig tänkt på varför en 20 gb hårdisk till xbox kostar över 1000 kr?

Och förövrigt läs Lan post där har ni anledningarna.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Det som även slår mig är att om spelbutiken tar en sådan här stor vinst så vad får då utvecklarna????

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Vet inte hur det är med spel, dock är förtjänsten för datorkomponenter väldigt liten. Följde med en kompis när han skulle köpa ddr3 minnen på Alina, vanligtvis har dom 3% student-rabatt på allt, men enligt dom så skulle detta göra att dom gick minus på just dessa minnen. (4gb corsair för runt 1000-lappen).

Vilket innebär att dom måste ha gått plus minus noll vid orginalpriset...

Det innebär det inte. 3% på priset i butiken är mer än 3% på det som alina har betalat.

Om en vara som alina köper in kostar 100kr, och de lägger till 3% på det, blir det 100kr + 3kr = 103 kr. Kommer det då en kille med 3% i rabatt, drar man
3% på det nya priset, vilket blir 3,09kr. Han ska då alltså betala 103 - 3,09 = 99,91kr, alltså går butiken back. inte så mycket i exemplet, med naturligtvis mer med högre siffror.

Permalänk
Medlem

Var över tio år sedan jag läste en företagsekonomi kurs på gymnasiet, men om något går plus/minus noll så ska omkostnader vara inräknade och vinst är det man får över efter omkostnade, (personal, lokaler, el mm)

Men att alla inte tänker så vet jag tyvär också, har sätt alt för många säljare sälja affärer där deras provision är högre än påslaget på varan som ska täcka alla omkostnader. Hehe

Edit1:
tehlily
han inte se att du skrivigt, den aspekten tänkte jag inte på, men det är så sant, som med man lägger av 25%moms men om man ska dra av den räknar man 20% för att det ska bli det samma.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Det innebär det inte. 3% på priset i butiken är mer än 3% på det som alina har betalat.

Om en vara som alina köper in kostar 100kr, och de lägger till 3% på det, blir det 100kr + 3kr = 103 kr. Kommer det då en kille med 3% i rabatt, drar man
3% på det nya priset, vilket blir 3,09kr. Han ska då alltså betala 103 - 3,09 = 99,91kr, alltså går butiken back. inte så mycket i exemplet, med naturligtvis mer med högre siffror.

Ditt exemplat staplar eftersom du glömt momsen. Rätt exempel är att butiken köper varan för 100kr, sedan lägger vi på vinsten på 3% så är vi uppe i 103 kr. Efter detta måste momsen till vilket blir till att vara kommer kosta 129kr till slutkund.
Ska man sen lämna 3% rabatt på detta så dras rabatten på priset till kunden, inte på priset ex moms vilket gör att kunden vill ha 3,9kr i rabatt.

Så i detta exempel går alltså butiken nästan en krona back på produkten.
I Alinas fall så förvånar det inte mig om det är sant att de går back om de lämnar rabatt, marginalerna är extremt små i branschen, det är i princip tillbehören som affärerna gör pengar.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Det som även slår mig är att om spelbutiken tar en sådan här stor vinst så vad får då utvecklarna????

Antalet kopior som säljs är väldigt många mer än de som säljer spelen som är väldigt många fler än de som utvecklar spelen! Beroende på hur stort spel-företaget (går oftast hand i hand med hur bra det säljer), men en vanlig ingenjör tjänar ~27 000 kr/mån som ingångslön, men de som jobbat ett tag tjänar 30 000 - 40 000 kr/mån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Buio, alltså 1/4 profit ungefär Är väl rätt chysst

Japp helt klart

Det ser också ut som att försäljning av begagnade spel är väldigt lukrativt för dem.

Permalänk
Medlem

Jaja, säger då det.
Varför skulle grossisten sätta på en prislapp med sitt utpris? Inte troligt alls, det måste vara ett annat skäl till att den satt där.
Tredubbel??? Hur tänker du då? Dubblar du 11.95 tre gånger får du väl 95,60. Eller??
Sen säger du vinst. Vinst är det du har kvar vid slutet av året när allt är betalt.
Marginal är det nog som du menar och den bör ligga på ca 30% för att täcka allt som Lan räknar upp. Det ligger den på i livsmedelsbutikerna.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Det är som Lan säger. Jag kan inte tala om spelbranschen specifikt men priset som ett företag tar av en kund blir vid försäljning en intäkt. Intäkten skall täcka produktens sär- och samkostnader. Detta kallas för produktens täckningsbidrag vilket ni kan läsa mer om här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ckningsbidrag

Särkostnader är kostnader som är kopplade till just den produkten, vilka skall täckas men även samkostnaderna. Dvs hyra av lokal, anställdas löner, räntekostnader, moms, skatt, frakt och distribution. Det finns mängder av kostnader.
Många av dessa kostnader har företaget även om det inte säljer någonting alls och delas oftast in i en kategori för kostnader som heter fasta kostnader. Det kan tex vara lokalkostnader. Sedan finns det även halvfasta kostnader, tex om man säljer mer än man kan producera och kanske behöver en maskin till eller en anställd som jobbar över. Sista kategorin kostnader är de helt rörliga kostnader som ökar med volymen i företaget, dvs P * Q = summa rörliga kostnader.

Detta illustreras fint i detta break even diagram:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nollpunktsanalys

Rent generellt sett, kan man säga att företag tjänar inte alls så mycket som människor i allmänhet tror. Jag råkar sitta med Atlas Copco's årsredovisning och tänkte bara för skojs skull visa lite siffror:

Omsättning/intäkter = 74 177 MSEK
Resultat/vinst = 10 190 MSEK

10190/74177 = ~0,16 = av varje krona företaget får in i försäljning gör de en vinst på 16 öre. Resten försvinner på kostnad sålda varor, finansiella kostnader, research and development, osv osv.

Edit: spelling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Ditt exemplat staplar eftersom du glömt momsen. Rätt exempel är att butiken köper varan för 100kr, sedan lägger vi på vinsten på 3% så är vi uppe i 103 kr. Efter detta måste momsen till vilket blir till att vara kommer kosta 129kr till slutkund.
Ska man sen lämna 3% rabatt på detta så dras rabatten på priset till kunden, inte på priset ex moms vilket gör att kunden vill ha 3,9kr i rabatt.

Så i detta exempel går alltså butiken nästan en krona back på produkten.
I Alinas fall så förvånar det inte mig om det är sant att de går back om de lämnar rabatt, marginalerna är extremt små i branschen, det är i princip tillbehören som affärerna gör pengar.

Desto större poäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Jaja, säger då det.
Varför skulle grossisten sätta på en prislapp med sitt utpris? Inte troligt alls, det måste vara ett annat skäl till att den satt där.
Tredubbel??? Hur tänker du då? Dubblar du 11.95 tre gånger får du väl 95,60. Eller??
Sen säger du vinst. Vinst är det du har kvar vid slutet av året när allt är betalt.
Marginal är det nog som du menar och den bör ligga på ca 30% för att täcka allt som Lan räknar upp. Det ligger den på i livsmedelsbutikerna.

Och skälet att prislappen satt där är då???
11,95 X 3 = 35,85

Har inte tänkt skapa nån debatt om dom som har butikerna lurar oss det är absolut inte detta det handlar om!
Betalade mer än gärna 39,40€ för spelet som gav mig ca. 20h spelglädje å 5h frustration!
Undrade mest bara om man faktiskt tar ut så här mycket vinst som butik och då känns det enligt mig lite som om utvecklarna fick för lite..

Vad kan månne utvecklarna då få? 5€/spel?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Varför prislappen satt där vet jag inte, men det är långsökt att det ska vara grossisten som satt sitt pris på spelet.
Gånger 3 är inte samma som tredubbel. Tredubbel är 2 upphöjt till 3.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Moderator
Moderator

Mjah, hur mycket utvecklarna tjänar per spel är väl en lite svårare kalkyl då varje spel i sig innebär annorlunda kalkyler.

World of Warcraft kör ju en modell som bevisligen lönar sig. Att betala månadsbelopp för att kunna spela är ju svårslaget som modell.

BF2 har en otrolig mängd moddar, vilket innebar att spelet levde länge och betalade sig på så sätt i volym.

MW2 eller BF:BC2 hypen är ju ett bra exempel på reklamkampanjerna som används för att lansera ett spel, ie, sälja X antal spel direkt vid lanseringsdatumet innan folk hinner upptäcka eventuella negativa sidor. Ju större reklamkampanj, desto mer misstänksam är jag i varje fall...

Har ni hört talas om ett spel som heter Team Fortress 2? Självklart har ni det, TF2 har ju släppt små videosnuttar med nästan alla karaktärerna. Nästan alla. De sparar på några så när deras online siffror går ner, släpper de nästa.

Steam och virtuell lansering av spel gör ju sitt till för att minska omkostnader och därmed öka marginalvinsterna för alla inblandade. Skulle förvåna mig om Steam betalar samma inköpspris som grossisterna som faktiskt får en skiva. Det som verkligen är märkligt är att Steam håller priser som överstiger många affärers...Det är helt enkelt så att Steam kommer undan med det för att människan är såpass lat och Steam är väldigt lättillgängligt.

Till det kommer att olika bolag har olika avtal. I samtliga fall räknar man på volym, dvs, man måste sälja X kopior för att utvecklingen ska betala sig. Det är här vi alla får betala för piraternas tilltag.

IMHO, om alla spel släpptes per nättjänst (Steam liknande funktion) och priserna också reflekterade de minskade omkostnaderna så skulle vi se många förbättringar. Ekologiska och ekonomiska. Det är ett faktum att när brott görs oekonomiskt hållbart (om spelen blir billiga) så är det knappast någon som bryter mot lagen.

Men detta är inget nytt under solen, det försigår så mycket manipulation kring spel, allt för att driva in de där procenten som utvecklarna eller distributörerna ska tjäna. Youtube är egentligen en bra indikator för dem, världens största gratisreklam.

Svaret på din fråga? Beror på avtalen. Liksom stora stjärnor så har de stora namnen som utvecklat succe spel större chans att få en större bit av kakan. Allt hänger ihop. Hela Cry* serien är ju otroligt stark, tror säkert att deras avtal speglar mer pengar åt utvecklarna då butikerna vet att de tar en låg risk att köpa in spelet. Tvivlar på att någon kan hitta siffror på uppdelningen av kakan mellan utvecklarna och distributörerna, finns helt enkelt inte bra svar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@Lan

Du har rätt i mycket du skriver men det som jag mest undrade över är om vi tar ett helt vanligt PS3 spel typ. Resident Evil 5.
Först utvecklar man det för XX antal miljoner €, trycker upp skivan och skickar ut till utgivarna o.s.v.
Om spelet till sist kostar i vanlig butik t.ex. 69,90€, vilken andel får utvecklaren/studion då om butikerna tar så stor vinst som det verkar att dom gör!?

Sedan vet jag att det med de flesta kommer en massa DLC paket och sådant men dessa säljs ju sällan i fysiskt format men nu tänker jag bara på grund spelet!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Storsta hotet mot speltillverkarna är begagnatmarknaden, de får betalt en gång och det är första försäljningstillfället.
Sen kan Game och andra köpa in begagnade spel för 100:- och sälja för så mycket som 30-50 spänn under nyköpspriset. Klart dom kan ha mångdubbelt mer i marginal än att sälja nya spel.
Det räcker ju med att gå in på game så blir man ju direkt dirigerad till begagnathyllan, de vill inte att man köper nya spel om de har ett begagnat likadant.

Det urholar spelindustrin rejält

Visa signatur

Bios-killer

Permalänk
Moderator
Moderator

@Elmoth - Hehe, jag läste min sista post och jag gick visst lite OT. Är duktig på att skriva MYCKET. Speciellt när jag är lite trött.

Har googlat och surfat en del på olika sidor men spelbolagen gillar inte att redovisa sådan här data. Antagligen dels pga konkurrenssyften men också för att vi som slutanvändare inte ska inse vad de tjänar egentligen...

Men här har du ngt som du kan få roa dig med (ser nog med finansiella redovisningar på jobbet för min del), det du söker kanske finns här;

http://www.capcom.co.jp/ir/english/finance/

För övrigt så tjänade en enskild spelutvecklare 73 000 dollar år 2007 (hittade en statistik sida på ett genomsnitt), vilket med den tidens valuta blev ca 500K. Dock har de rätt speciella arbetsomständigheter, kör vi likadana i Sverige med vår övertidsbetalning kommer vi också upp i liknande siffror på många jobb.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al Ghouti
Storsta hotet mot speltillverkarna är begagnatmarknaden, de får betalt en gång och det är första försäljningstillfället.

Det urholar spelindustrin rejält

Begagnatmarknaden är väl i princip bara konsollspel. Den marknaden väldigt bra för affärer och något som spelbolagen avskyr. Frågan är bara hur de ska hindra den, det lär inte komma några nya konsoller på ett tag och jag tror inte konsollspelare är speciellt pigga på att knappa in en lång jäkla kod med handkontroller innan de kan börja spela.