Ubuntu inte vyssan lull skärmen?

Permalänk
Medlem

Ubuntu inte vyssan lull skärmen?

Hej.
Jag postade den här fråga på ubuntuforums.org men fick inget svar, så provar på detta (lite mer långsamtgående) forum istället.

Fråga: Ubuntu (Xubuntu i detta fall) gör inte så att skärmen 'sover', dvs går i standby, utan visar istället en(aktiv, alltså videosignal) svart skärm. Precis när man i power managern sagt att displayen ska sova också, så jag undrar om detta är mindre av en bugg och mer av en feature?

Kör 8.10 nu, men det var likadant i 8.04 med ett annat grafikkort. Har inte kunnat prova en annan skärm. Den vaknar ur detta 'sömn'läge utan problem.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Du får skilja på Blank screen, standby och shutdown.
De du beskriver låter som blank screen, tar det typ en halv sekund för skärmen att starta så är det blanking.

Har för mig att du måste gå in i screensaver settings och välja advanced, var ett bra tag sedan jag använde GUI för det lol

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Jo, jag kände hur isen knakade under fötterna när jag använde 'standby' och 'sover' och så. Men jag menar att den gör blank screen iaf istället för standby eller av, riktigt antaget

Screensaver settings -> advanced är nog samma sak som power manager (leder till samma ställe i GUI:et) så jag tror inte jag kommer vidare via det. Ska kolla när jag sitter vid maskinen igen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Som misstänkt: Meny-inställningar-Strömhantering leder till samma panel som Inställningshanterare-Skärmsläckare-Power management (fin språkblandning) :
Put computer to sleep when inactive for:
Put display to sleep when inactive for:

och denna har jag alltså redan använt. Skärmen blankas på utsatt tid, som sagt, men inte mer än så. Sleep är inte sleep, men detta problem och dylika verkar inte helt ovanliga i ubuntuvärlden.

http://www.shallowsky.com/linux/x-screen-blanking.html behandlar problemet; jag har provat att i xorg.conf under 'Monitor' lägga till option dpms, samt lägga till ny sektion ”serverflags” och specificera tider för de olika 'sov'stadierna där(Blank, Standby, Suspend, Off), som beskrivet = Det enda som följs är ”BlankTime”, de andra stadierna (inkl 'off') ignoreras helt.

Kommandot 'xset dpms force off' sätter dock skärmen i sömnläge propert (alltså videosignal av = lcdn somnar), exakt samma sak händer om man väljer standby eller suspend istället, medan 'vbetool dpms off' som också tipsas om i artikeln också sätter den i sömnläge, som den dock aldrig kan vakna ur.

Eftersom 'xset dpms' fungerar , inkl xset dpms <tidförstandby> <tidförsuspend> <tidföroff> i sessionen jag kör det, ville jag som artikeln säger lägga detta kommandot i nåt skript som körs vid startup eller login.

Hittade så http://embraceubuntu.com/2005/09/07/adding-a-startup-script-t...
Gjorde skript, gjorde det körbart, stoppade det i /etc/init.d/, lade till det med : 'update-rc.d <skriptet> defaults' 'Warning, file doesn't have LBA headers' men tillagd ändå, -startade om - intet.

Provade 'update-rc.d -f <skriptet> start 99 2 3 4 5' som en kommentar tipsade om - inga felmeddelanden, tillagt, men verkar ej aktivt vid omstart. Kör man skriptet fungerar det, men hur få det att köras vid uppstart/login? Linux for human beings är nog svaret. Artikeln har ju över 70 kommentarer.

"I am new to ubutu, but not new to Linux at all.
Ubuntu needs a better startup scripts manager, like chkconfig in Red Hat/Fedora and SuSE.
update-rc.d does not allow even to list the status of all startup scripts for each runlevel.
No wonder this thread has 43 comments…"

Edit. Det tar förresten 'en halv sekund' att ta sig ur off, suspend och standby också.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Du skulle typ kunna köra ett cronjob varje minut som gör en snabb check om du är aktiv på något sätt och om du inte är det så sätter den dig i viloläge.
Hur det skriptet skulle se ut vet jag inte riktigt men typ en

if ( någonting som bevisar att man är aktiv ) { return 0; } else { <incrementera en counter varje sekund som den är idle efter första och när den når ett vist värde så kör den xset dpms force off> }

Eller så lägger du in xset dpms <standby> <suspend> <off> i autostart (tror det finns en setting för det i nån av menyerna med sys settings )

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Det känns som att jag skulle behöva gräva ett tag innan jag hittade något lämpligt villkor för ett dylikt skript; dessutom känns det mest som att det väl är självaste Greven om man ska behöva göra en egen sådan funktionalitet.

Jo, såg i kommentarerna till artikeln länkad att någon skrev att det fanns ett sätt att lägga till skriptet i listan autostartobjekt. Det gällde dock ubuntu och i xubuntu hittade jag inget sådant i menyerna. Dock kan man skriva xfce4-autostart-editor och få gui för att ändra listan startobjekt. Mitt körbara sovdisplay.sh (xset dpms 0 0 60) jag just provade autostartar doc inte. Istället blankas skärmen efter typ 10min, och då har jag satt powermanagern till att aldrig sova (alltså blanka) skärmen och dessutom tickat av den från listan startobjekt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har alltid haft exakt samma problem som dig på olika datorer. Ubuntu blankar bara skärmen här också. Detta är inte så stort problem för mig ändå eftersom jag alltid stänger av min TV/skärm när jag inte ska använda datorn på en längre tid.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580