Grafikkort med Delat ram

Permalänk

Grafikkort med Delat ram

Hej!

jag har en hp touchsmart tx2, och i den sitter ett hd 3200 - grafikkort. jag vet att många grafikkort (inklusive detta) delar minne med RAM:et. förstår att datorn blir långsammare om den tar av ramet, och då kommer min fråga:

Datorn har 4gb ram i sig, men jag använder ett 32bitars OS och då används endast 2,75gb. Kan man då göra grafikkortet starkare genom att ta det övriga RAM-minnet som inte används av OS:et och "ge" det till grafikkortets minne istället?

Permalänk

Re: Grafikkort med Delat ram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harryboyo
Hej!

jag har en hp touchsmart tx2, och i den sitter ett hd 3200 - grafikkort. jag vet att många grafikkort (inklusive detta) delar minne med RAM:et. förstår att datorn blir långsammare om den tar av ramet, och då kommer min fråga:

Datorn har 4gb ram i sig, men jag använder ett 32bitars OS och då används endast 2,75gb. Kan man då göra grafikkortet starkare genom att ta det övriga RAM-minnet som inte används av OS:et och "ge" det till grafikkortets minne istället?

du använder sällan 2.75 gb ändå ( du nu inte gör något krävande då behövs oftast oxå bättre grafik)

så om du ger lite extra till grafiken så gör det inget, sen om den tar av det befintliga eller den övre delen vet jag ej...

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Tack!

men hur ändrar man hur mycket den ska minne den ska använda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harryboyo
Tack!

men hur ändrar man hur mycket den ska minne den ska använda?

Inget du kan påverka.

Sedan så kan man säga att din dator bara kan använda 2,75Gb för att den REDAN har gett minne till grafikkortet, var en kanske inte så bra liknelse men det totala adressutrymmet med 32bit OS är bara 4Gb och i detta utrymme ska all adresserbar hårdvaras minne också rymmas, däribland ditt grafikkorts egna minne, bästa är också om ditt grafikkort lånar så lite som möjligt av RAM då detta minne är för långsamt för att kunna göra någon prestanda förbättring.

Vill du ha mer grafikprestanda, för tex spel, så är det en annan laptop du behöver.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Inget du kan påverka.

Sedan så kan man säga att din dator bara kan använda 2,75Gb för att den REDAN har gett minne till grafikkortet, var en kanske inte så bra liknelse men det totala adressutrymmet med 32bit OS är bara 4Gb och i detta utrymme ska all adresserbar hårdvaras minne också rymmas, däribland ditt grafikkorts egna minne, bästa är också om ditt grafikkort lånar så lite som möjligt av RAM då detta minne är för långsamt för att kunna göra någon prestanda förbättring.

Vill du ha mer grafikprestanda, för tex spel, så är det en annan laptop du behöver.

Tack för svaren.

Då är det inget mer jag behöver veta.

Permalänk
Medlem

det minne som windows inte kan använda går automatiskt till grafikkortet

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6