Permalänk

Underklockat 7950 GX2

Specs.

Microsoft windows xp
Media center edition
Version 2002
Service pack 3

Intel Core 2 duo
6400 @ 2.13Ghz , 2.13Ghz
2 .00 GB Ram

Nvidia Gforce 7950 GX 2

som körs på en 24” Samsung

Kunde inte få info om moderkortet. dell.....

En snitsig bild på det hela.

Hallå. Har börjat som så många andra att köra BFBC2. Dock är mitt system inte så het längre och spelet laggar konstant. Så jag började kolla runt om det kunde vara minnena som låg bakom det hela eller om det kunde vara grafikkortet. Då märkte jag att minnena till grafikkortet var underklockade.

Kollade runt lite på olika sidor om mitt grafikkort, tester osv och det visar sig att Gpu minnena ska ligga på 600Mhz och mina ligger på 342Mhz. Alltså en underklockning på hela 258Mhz.

Undrar om jag nu behöver klocka tillbaka minnena till standard frekvensen eller om det kan vara något problem med nätaggregatet som ger den för lite ström.

Alla förslag idéer frågor är välkomna. Eventuella stavfel ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.

Permalänk
Medlem

Du måste antagligen räkna (hastighet x 2) pga DDR..

Så det stämmer nog ändå ? Fast om det är effektiv klock du ser så kanske den bara klockar ner sig när du är i Windows etc..

Fast 600MHz effektiv klock låter ju på tok för lite.. Testa att köra Furmark och kolla dina frekvenser samtidigt ?

Permalänk

Tack för svaret. Minnena hoppa upp till 600Mhz direkt när jag körde ett stability test.

körde sedan en benchmarking test och fick dessa resultat.

körde inte med min upplösning när jag gjorde detta ska prova de en gång och posta dom resultaten också.

Undrar bara vad som är flask halsen när jag kör BFBC2 är smått störande atm går knappt att spela.

Tack för hjälpen också.

Andra benchmark testet med 1920-1200

Permalänk
Medlem

BFBC laggar för min bror med, han har i princip samma CPU som dig med ett Geforce 8800GT tror jag.

Sedan har min andra bror en dual core på 2.66ghz och ATI HD4850, och för han laggar det inget (på lägsta). Självklart inte för mig heller, så jag tror det är både grafikkortet och CPU då detta spelet faktiskt gillar mkt CPU kraft

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One