Ubuntu Server Samba kan inte ge tillåtelse att ändra/ta bort/skriva fil eller mapp

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server Samba kan inte ge tillåtelse att ändra/ta bort/skriva fil eller mapp

Hej
Jag har nyss installerat Ubuntu Server (9.10).
Samba flög snabbt in och en simpel mapp delas ut på nätverket utan någon säkerhet alls, mest för att testa att allt funkar innan jag ska försöka avancera mig.

Problemet är at jag kan inte ändra, skriva eller ta bort filer.

I smb.conf har jag ändrat på följande parametrar:

security = share

[Share]
comment = osäker öppen mapp
path = /share
read only = no
writable = yes
writeable = yes
;testat båda alternativen (writeable/writable) och ingen gör att problemet löser sig
public = yes
available = yes
guest ok = yes
browsable = yes

Den enda "ledtråd" jag har är att vid kommandot testparm
får jag bara att mappen har följande kommandon:

[Share]
comment = osäker öppen mapp
path = /share
read only = no
guest ok = yes

någon som har en clue?

(Jag är inte superhajj på att jobba i konsolen än så ha gärna med lite övertydlighet)

Permalänk
Medlem

chmod 777 -R /share

Så löste jag samma problem.

Men jag tror igentligen skall man köra med fil mask 775 och låta katalogens användare eller grupp vara den samba kör med.

Övertydlig:
det jag gjorde var att ge läs, skriv och excekverbarhets möjligheter åt alla som försöker komma åt katalogen /share.
777 syns på katalgeon som "drwxrwxrwx" när du kör ls -l i rooten /

Permalänk
Medlem

Man tackar stort!
Vilket söndergooglande man har haft altså,
ska läsa på lite mer om vad jag gjorde

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att detta komando inte hade någon effekt på det externa hårddisk jag "mountat" om jag "unmountar" så kan jag skriva till mappen igen någon som vet hur jag skulle kunna rätta till detta?

Permalänk
Medlem

Vad har du för filsystem på din externa hårddisk?

Permalänk
Medlem

Egentligen ska du nog lägga till din användare i smbpasswd

smbpasswd -a <användarnam>

Permalänk
Medlem

Det är Fat 32(W95), Jag har tidigare anslutit den till både mac, windows och linux utan problem.

jag har lagt till ett lösenord till ett konto på samba, men eftersom jag gjort mappen öppen för alla spelar det ingen roll.