Nvidia lägger ned öppen drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lägger ned öppen drivrutin

I samband med lanseringen av Geforce GTX 400-serien meddelar Nvidia att företaget lägger ner utvecklingen av öppen källkods-drivrutiner för Linux.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nVidia tycker om sina kunder...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
nVidia tycker om sina kunder...

Som vanligt

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hehe, drivrutinerna som brukar vara det folk snackar om att nVidia är så jäkla överlägsna på. Men ATi kanske inte heller har Open Source-drivare? Minns faktiskt inte alls hur det där var då jag inte bryr mig för egen räkning, men klart bra om det finns.

Permalänk
Medlem

Är ju inte så konstigt eftersom ingen använder den drivrutinen ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte så att många linuxanvändare köper Nvidia istället eftersom dem har bättre drivrutiner till linux? Kommer de drivisarna förändras nu?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det bara är bra att NVIDIA lägger ner den drivrutinen. Det är ju ändå nästan ingen som använder den då den saknar så mycket, och det är ju bara onödigt att de fortsätter att utveckla den. Om man verkligen måste ha en open-source drivrutin så kan man lika gärna använda nouveau istället. Många distributioner har ju redan börjat gå över till att använda nouveau som standard för NVIDIA-kort ändå. Visst kan man hoppas att NVIDIA ska släppa en riktig open-source drivrutin, men att de lägger ner xf86-video-nv är då inte mycket att gnälla för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Är det inte så att många linuxanvändare köper Nvidia istället eftersom dem har bättre drivrutiner till linux? Kommer de drivisarna förändras nu?

Den här drivrutinen var en väldigt enkel drivrutin som bara hade 2D-stöd, och den enda fördelen den hade var att källkoden var öppen. NVIDIA har fortfarande sin stängda drivrutin som är riktigt bra, och den kommer inte att förändras pga. av detta.

Permalänk
Hjälpsam

Har vare sig Nvidia eller Linux, men vad jag förstår är Nvidias egna rutiner mycket bättre än de öppna, så detta är nog ingen större förlust.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det här påverkar ju inget. Den drivrutinen de lägger ned har jag aldrig hört talas om/använt.

Nvidias binära drivrutin (även kallad The Blob) funkar riktigt bra i Linux. Noveau håller ju även på med sin egen öppen-källkodsvariant med 3D via Gallium som man kanske kan använda om sisådär 10år.

Linux utveckling inom grafik går inte fort. Ta t ex fina Mesa, de har just såpass stöd för OpenGL 2.1 och nu är 4.0 lanserad och Mesa används som nått mellanlager till all Linux-grafikkorts-integrering

Nä usch, är man gamer så är det Windows som gäller all the way, tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 har tydligen redan en annan drivrutin. Sen finns ju Nvidias egna drivrutin som kanske är ett föredra, om man inte är en open-source-nisse det vill säga.

Citat:

New default open source driver for nVidia hardware

The Nouveau video driver is now the default for nVidia hardware. This driver provides kernel mode setting, which will give improved resolution detection. This driver provides hardware accelerated 2D functionality, like the -nv driver it replaces. The nouveau driver is being actively developed upstream and we anticipate this will enable faster bug fixes for problems encountered.

http://www.ubuntu.com/testing/lucid/beta1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Har vare sig Nvidia eller Linux, men vad jag förstår är Nvidias egna rutiner mycket bättre än de öppna, så detta är nog ingen större förlust.

Den öppna drivrutinen ifråga är Nvidias egna. Nvidia är i jämförelse med AMD/ATi närmast paranoida när det kommer till frågor om öppna och proprietära drivrutiner. Nouveau har inneburit ett onödigt hårt arbete i blindo, och ändå har utvecklarna lyckats komma dit de är idag. Nvidia har vägrat att vara till någon som helst hjälp. "Snällt" nog uttalade Nvidia sig för en tid sedan, då Nouveau redan nått så pass hög klass att den börjat ersätta nv, att de å ena sidan inte skulle stödja dess utveckling men å andra sidan inte heller hindra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymmarn
Linux utveckling inom grafik går inte fort. Ta t ex fina Mesa, de har just såpass stöd för OpenGL 2.1 och nu är 4.0 lanserad och Mesa används som nått mellanlager till all Linux-grafikkorts-integrering

Nä usch, är man gamer så är det Windows som gäller all the way, tråkigt nog.

Så ifall proprietär drivrutin med stöd för OpenGL 4 används så är det vips inte Linux kärnan längre som är i drift? Du måste hålla isär begreppen. Ja, Mesa har helt nyligen börjat få stöd för OpenGL 3, men Mesa är en lösning, ifall du väljer öppna drivrutiner.

Spel körs ändå knappast på kritiska server system så det finns inte ens behov av något över Vesa prestanda. Om det gäller 3D beräkningar, där Linux etablerat sig, kan du med fördel använda Nvidias eller AMDs senaste drivrutiner (AMDs senaste drivrutiner fick prestandan på professionella kort att skjuta 30% i höjden och ibland mer; liknande effekt såg på konsument kortet även i DirectX).

Drömmen är naturligtvis öppna drivrutiner rakt av, men om du inte pga ideologiska skäl måste ha det på ett visst sätt, är verkligheten långt ifrån vad antyder. Ifall spelen finns för Linux är det bara till att spela.

Permalänk
Inaktiv

Ingen större förlust då det finns alternativ.

Själv misstänker jag Nvidias proprietära Linuxdrivare för att ha sabbat två av mina skärmar på sistonde så Noveau kan ju vara värd att titta på för min del i framtiden.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Den öppna drivrutinen ifråga är Nvidias egna. Nvidia är i jämförelse med AMD/ATi närmast paranoida när det kommer till frågor om öppna och proprietära drivrutiner. Nouveau har inneburit ett onödigt hårt arbete i blindo, och ändå har utvecklarna lyckats komma dit de är idag. Nvidia har vägrat att vara till någon som helst hjälp. "Snällt" nog uttalade Nvidia sig för en tid sedan, då Nouveau redan nått så pass hög klass att den börjat ersätta nv, att de å ena sidan inte skulle stödja dess utveckling men å andra sidan inte heller hindra.

Aj då!
Nej det här lät inget vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Aj då!
Nej det här lät inget vidare.

Ja attityden är lite tråkig eftersom AMD samtidigt försöker och aktivt producerar dokumentation till hjälp för utvecklingen av öppna drivrutiner.

Nu tror jag att tanken med Nouveau inte är att skapa en drivrutin med jämförbar prestanda med den proprietära. Det vore nästan omöjligt eftersom Nvidia inte gör ett skvatt för att hjälpa. Däremot ser det ut som om flera tröttnat på Nv:s usla prestanda och funktionalitet, och därför söker en bra standard för typiska arbetsstationer där tunga 3D-spel i sig ändå är ointressanta. Nouveau har haft mycket bra uppbackning ifrån Fedora, vilket är ett tecken på Red Hat vill se Nouveau som en standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ja attityden är lite tråkig eftersom AMD samtidigt försöker och aktivt producerar dokumentation till hjälp för utvecklingen av öppna drivrutiner.

Nu tror jag att tanken med Nouveau inte är att skapa en drivrutin med jämförbar prestanda med den proprietära. Det vore nästan omöjligt eftersom Nvidia inte gör ett skvatt för att hjälpa. Däremot ser det ut som om flera tröttnat på Nv:s usla prestanda och funktionalitet, och därför söker en bra standard för typiska arbetsstationer där tunga 3D-spel i sig ändå är ointressanta. Nouveau har haft mycket bra uppbackning ifrån Fedora, vilket är ett tecken på Red Hat vill se Nouveau som en standard.

Ja AMD's öppna attityd hjälper ju föga för slutanvändaren, där det i många fall är en ren pina att ha ATI kort i sin linux-burk (min egen mediaspelare / lagringsburk inkluderad) i jämförelse med att ha ett Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ja attityden är lite tråkig eftersom AMD samtidigt försöker och aktivt producerar dokumentation till hjälp för utvecklingen av öppna drivrutiner.

Den verkliga rollmodellen i sammanhanget är väl annars Intel som är den enda stora aktören som aktivt producerar open source drivrutiner till alla sina grafikkortskrestar (den enda solfläcken i sammanhanget är rundorna kring GMA 500/Poulsbo).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymmarn

Linux utveckling inom grafik går inte fort. Ta t ex fina Mesa, de har just såpass stöd för OpenGL 2.1 och nu är 4.0 lanserad och Mesa används som nått mellanlager till all Linux-grafikkorts-integrering

Nä usch, är man gamer så är det Windows som gäller all the way, tråkigt nog.

AMD har för några dagar sedan släppt en ny drivrutin med stöd för OpenGL 4.0, så jag skulle knappast säga att utvecklingen går långsamt på Linux-sidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Den verkliga rollmodellen i sammanhanget är väl annars Intel som är den enda stora aktören som aktivt producerar open source drivrutiner till alla sina grafikkortskrestar (den enda solfläcken i sammanhanget är rundorna kring GMA 500/Poulsbo).

Jag räknade inte in Intel, eftersom intresset hos den jag kommenterade verkade ligga på en nivå högre än vad Intels integrerade GPU klarar av. Överlag fungerar Intels sätt bra, än om ditt exempel visar att det inte alltid är vad man skulle kunna förvänta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kesse2
Ja AMD's öppna attityd hjälper ju föga för slutanvändaren, där det i många fall är en ren pina att ha ATI kort i sin linux-burk (min egen mediaspelare / lagringsburk inkluderad) i jämförelse med att ha ett Nvidia kort.

Om vi pratar om öppna drivrutiner så är det knappast en pina att använda AMDs grafikkort. Det enda kruxet är väl att du helst inte plockar kort i nyaste serien. I nuläget kan du t o m spela en hel del OpenGL satt på hög upplösning. Ifall jag är ute efter bra och hyfsat presterande öppna drivrutiner står mitt val mellan Intel och AMD.

Problemen med AMDs proprietära är åtminstone:
- håller inte takten med Xorg (därför är svårt att köra en bleeding-edge distribution)
- har kapat stödet för äldre än 2xxx kort

En fråga: vad behöver du för 3D stöd för "lagringsburken"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Den verkliga rollmodellen i sammanhanget är väl annars Intel som är den enda stora aktören som aktivt producerar open source drivrutiner till alla sina grafikkortskrestar (den enda solfläcken i sammanhanget är rundorna kring GMA 500/Poulsbo).

Hade jag visst det hade jag kört intel gpu för längesedan, tack för tipset.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

RadeonHD kallas AMD/ATi's opensource drivare för nyare kort som är och har varit under utveckling något år nu då dom startade om helt från scratch med den så har det tagit ett tag att komma ikapp, har personligen inte provat den på över ett år så kan dock inte kommentera om hur komplett den är.

Tänkte att kanske inte många visste om detta så det här kanske ger lite mera kött på benen

http://www.x.org/wiki/radeonhd

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kesse2
Ja AMD's öppna attityd hjälper ju föga för slutanvändaren, där det i många fall är en ren pina att ha ATI kort i sin linux-burk (min egen mediaspelare / lagringsburk inkluderad) i jämförelse med att ha ett Nvidia kort.

Den öppna attityden hjälper ju i alla fall utvecklarna mycket.
Att det tagit tid att komma i fatt är onekligen sant, men det blir tydligen bättre med ganska god fart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vilka protektionister de är på Nvidia. Nej usch, nu tappar jag helt intresset för Nvidia. Det får fan bli ATI den här gången, IGEN. Oavsett vad alla Nvidia fan boys säger. Jag försöker att vara neutral till olika märken och fabrikat. Mitt nuvarande kort är ett ATI men jag övervägde faktiskt att välja ett Nvidia kort till nästa datorbygge.

Nvidia?... nej tack! Det spolar jag gärna ner i toaletten. Speciellt nu när ATI ska ta fram OpenGL 4.0 för HD5000 serien vilket jag kände var den stora fördelen som talade för Nvidia.

De väcker stor uppmärksamhet och uppståndelse när de ska lansera nya kort. Men så fort det är dags för lanseringen så blir alla besvikna. Så känner jag att Nvidia gör medvetet hela tiden. Först sänkte de antalet CUDA kärnor från 512 till vad var det 480? Och nu skiter de fullständigt i Linux användare som vill använda öppna drivrutiner. Och de vet att öppna drivrutiner är heligt för Linux användare. Jag spelar inte spel på datorn över huvudtaget men för de komponenter jag väljer vill jag däremot har bra stöd för i olika operativsystem.

Varför kan de inte lära sig av ATI istället för att var en enstöring och gå sin egen väg?

Nej, som sagt var, jag spolar ner de i toaletten. Ska fan skriva ut deras logga nu och spola ner den. Det är färdigdiskuterat för min del. *flush*

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En fråga: vad behöver du för 3D stöd för "lagringsburken"?

Behöver ingen 3d på lagringsburken. Mitt problem är väldigt offtopic så tar inte upp det helt. Men lite kort:

Använder burken för nätverkslagring till datorer och tv-apparater vi har runt om i hushållet + den är kopplad till vardagsrumstvn.

Kortet är ett 785g moderkort med onboard 4200, köpt för att det var strömsnålt och klarade allt onboard utan extra fläkt. De öppna drivarna i ubuntu kör en sån underscan som default att varken menyer eller taskbaren syns på tv-n. Kan lösas med att koppla in en monitor, men är inte direkt det den ska användas till, eller hur?

ATI's officiella tar i med en rejäl overscan istället. Satt med detta ett bra tag och var nästan på väg att få till det när jag får reda på att ATI's officiella drivare ger screentearing vid videouppspelning. Går mig veterligen inte att komma undan heller så arbetet helt bortkastat.

Kort och gott så var svaret jag fått på diverse Ubuntu forum att jag för mina behöv ska köpa ett billigt, passivt kylt nvidia kort för att få det att fungera så smärtfritt som möjligt. Är inte ett alternativ så slutade med att jag installerade mitt gamla windows XP som jag hade liggandes.

Ska väl sägas att jag är relativt okunnig i Linux. Men överlag det intryck jag fått från folk som försökt hjälpa mig på olika forum är att ATI är det sämre alternativet. Även att de tar bort stöd för lite äldre kort är ju lagom upphetsande.

Extremt off-topic så ursäktar för det.

Permalänk

Intel GMA suger verkligen, både på hårdvara och drivers. ATI & Intel skänker bort info för att de försöker skyffla över driverutinsutvecklingen på communityn. Nvidia håller på infon för att de är bäst, linuxfolk köper deras kort ändå för att de utvecklar de bästa driverutinerna, oavsett om man gillar det eller ej.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
nVidia tycker om sina kunder...

Absolut gör dom det. Bara kolla deras forum. Man kan prata med devs varje dag där och mer eller mindre få en ny testversion av deras drivrutiner och testa om dom fixat någon bugg eller lagt till nytt stöd för nåt. Tog dom en månad att gå från att VDPAU var totalt bugigt och oanvändbart till rätt stabilt Beta stadie just pga att Linux användarna och Devsen pratade med varan i forumet varje dag. Hängde där och testade resultaten i princip varje dag och det var nästan dagligt framsteg i kompatibilitet och stabilitet.

Drivrutinen som försvinner är en öppen variant som ger 2D stöd.
Den duger tex för att felsöka och lite sånt i fall man tex ha strul med vanliga nvidia drivern. Jag har använt den i testsyfte innan jag lagt in nvidias slutna drivrutiner någon gång.
Men annars är den rätt värdelös. 2D acceleration thats it. Något bättre än VESA men vad ska man med 3D kort till om man ska köra drivrutin med 2D bara?

Jag kommer inte sakna denna öppna drivrutin. Den har utvecklats så lite så det är meningslöst. Öppen källkod är inte automatiskt bättre om igen bidrar och det är där det ofta fallerar.

Jag körde med Nvidia kort Många många år innan denna öppna nvidia drivis kom till så för mig är det precis som för. Finns igen anledning till att inte köra Nvidias slutna drivrutiner som Klarar allt, 2D, 3D acceleration och HD avcodning, Twinvew, SLI ja det mesta du förväntar dig av windows motsvarigheten.

Har man kört nvidia under linux så vet man att nvidia levererar utan tvekan och nvidia är ett av dom företagen inom grafikkortsbranchen som erbjuder komplettast drivrutiner och support till linux vilket andra tillverkar inte kan rå på.

Som sagt detta förändrar inget för Nvidia användare under linux.

Nvidia kort är fortfarande det ända settet att få 2D, 3D, HD acceleration, Multi GPU stid (SLI) Under linux med prestanda i klass med Windows och i bland bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kesse2
Behöver ingen 3d på lagringsburken. Mitt problem är väldigt offtopic så tar inte upp det helt. Men lite kort:

Använder burken för nätverkslagring till datorer och tv-apparater vi har runt om i hushållet + den är kopplad till vardagsrumstvn.

Kortet är ett 785g moderkort med onboard 4200, köpt för att det var strömsnålt och klarade allt onboard utan extra fläkt. De öppna drivarna i ubuntu kör en sån underscan som default att varken menyer eller taskbaren syns på tv-n. Kan lösas med att koppla in en monitor, men är inte direkt det den ska användas till, eller hur?

ATI's officiella tar i med en rejäl overscan istället. Satt med detta ett bra tag och var nästan på väg att få till det när jag får reda på att ATI's officiella drivare ger screentearing vid videouppspelning. Går mig veterligen inte att komma undan heller så arbetet helt bortkastat.

Kort och gott så var svaret jag fått på diverse Ubuntu forum att jag för mina behöv ska köpa ett billigt, passivt kylt nvidia kort för att få det att fungera så smärtfritt som möjligt. Är inte ett alternativ så slutade med att jag installerade mitt gamla windows XP som jag hade liggandes.

Ska väl sägas att jag är relativt okunnig i Linux. Men överlag det intryck jag fått från folk som försökt hjälpa mig på olika forum är att ATI är det sämre alternativet. Även att de tar bort stöd för lite äldre kort är ju lagom upphetsande.

Extremt off-topic så ursäktar för det.

Jag har tittat på dessa chipset du talar om och dom har fullt linuxstöd sisst jag kollade. Grafikkortet är en annan femma men vem bryr sig för en lagringsburk.
Är ju IGEN med fullt vett som kör X11 servern på en lagringsburk aka Filserver.
Kör Konsoler i så fall men det kräver inga drivrutiner.

Sedan logar man in med ssh från windows eller Linux eller annat OS från en annan dator över nätverket.
En linux server behöver inget grafikkort. Totalt usles.
Ubuntu fins för server isntall utan X11 annars välj en vettigare dist än ubuntu.

Kör ATI kort i min filserver bara för att skiten ska boota osv. Har igen skärm eller nåt anslutet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lowlevelio
Intel GMA suger verkligen, både på hårdvara och drivers. ATI & Intel skänker bort info för att de försöker skyffla över driverutinsutvecklingen på communityn. Nvidia håller på infon för att de är bäst, linuxfolk köper deras kort ändå för att de utvecklar de bästa driverutinerna, oavsett om man gillar det eller ej.

Exakt.

Jag ogillar personligen proprietära drivisar till Linux men om man jämför sin ideologi mot vad som verkligen är väsentligt (ett fungerande system) så är det Nvidia all the way för Linux.

Kör atm XBMC på Ubuntu 9.10 på ett Geforce 210 med Avenards 195x repo-drivers. Funkar smutt. Slängde tillslut mitt gamla ATi X800XL efter otaliga försök i samma system.

Permalänk
Avstängd

Att inte tillverkare av hårdvara ger tillgång till källkod blir ett stort problem då det nästa är samma sak som dokumentation om hur hårdvaran fungerar. Så nej det kvittar inte att det finns en stängd drivrutin. Det kommer att hindra utvecklingen av Linux. Microsoft har tex källkoden när de utvecklar. Varför ska inte inte Linux folket får det? Men antar att det handlar om att de är rädda för att ATI ska sno kreativa mjukvarulösningar.

Permalänk
Medlem

Så här är det. Nvidia har haft fullt fungerande Linux drivrutiner i minst 10 år troligen lägre till linux.
Hittills har alla kort fungerat en eller par veckor efter det släppts.
Så länge nvidia aktivt utvecklar och släpper sina egna drivrutiner som följer alla standarder vilket dom gör så finns inget annat problem som jag ser det än att andra inte kan fixa buggar eller utveckla vidare på deras kod. Lite iden bakom öppen mjukvara att man ska kunna fixa problem osv.
Men hur stort behovet av det beror ju helt på hur aktivt nvidia utvecklar sina drivrutiner.

ATI har tex aldrig haft några väl fungerande drivrutiner. Ofta har korten som stödjs vart minst en generation efter den nyaste om man vill ha 3D acceleration. Prestandan har vart i klass med 2-3 generationer äldre ATI kort. Minst hur Mitt GeFroce 3 gjorde cirklar runt 9800PRo i linux. Satt upp ATI system med och dom hade inget att säga till om.

ATI's öppna drivrutiner är ett skämt som mycket annat som rör ATI och linux. Hur kul är det att behöva ha ett stenålders ATI kort för att få 3D stöd med deras öppna driver tex. Deras slutna ger jag inget för heller då den också var rent värdelös.

ATI kan inte sno mjukvara från Nvidia om nvidia släpper det under tex GPL licens eller liknande. Dom skulle kunna använda den men då måste dom uppfylla olika krav i kontraktet så som att ge kredit till skaparen i detta fall nvidia så dom kan inte bara ta den och göra den till sin egna sedan måste förändringar ATI gör till nvidias kod under GPL också vara fritt att sprida vidare alltså lånar ATI kod under GPL licens från nvidia och dom bygger vidare på det så måste dom släppa sina modifieringar också vilket då Nvidia skulle kunna använda sig av.
Stor skillnad mellan Öppen mjukvara och Fri mjukvara också. Bar för den är öppen betyder inte att folk kan sno den från andra. Fortfarande under licens och det finns ägare och det finns skyldigheter av användaren av koden.

Det testades i USA nyligen och personen som "snodde" öppen mjukvara under GPL licens tror jag det var åkte dit på feta böter och fick inte lägre använda den öppna koden då han brutit mot kontraktet så hela hans program var usless efter det.

Rätt kul hur folk som kör ATI kort och Windows yttrar sig om Nvidia och Deras Linux drivrutiner när dom tydligen inte vet ett skit om dom.

Jag kör både windows och Linux med Nvidia och jag kan göra allt i linux med mina nvidia kort som i windows mer eller mindre. Jag har 2st GTX260 i SLI, Jag har HD acceleration, CUDA mm.

ATI har väl pratat om CF stöd i några år nu. HD acceleration fungerar nog inte heller än sisst jag kollade.
Hjälper föga att det är öppet mjukvara om igen bidrar. Det är hela iden.

Vill man ha prestanda och bra support under annat än windows så som Linux, BSD, Och Solaris så kör man nvidia.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan ATis propitära drivrutin och Nvidias är bara skillnaden mellan "Lika bra prestanda eller i ett fåtal undantag bättre prestanda i spel jfm Windows" och "Går att spela på men varför ska jag plåga mig igenom den här skiten för?".

Nvidia tillämpar en öppen utvecklingsmodell för sina slutna drivrutiner till skillnad från ATi som tappert försöker med sina öppna. Men säg om två år så har nog både Nouveau och xf86-video-ati arbetat sig upp till mer fungerande tillstånd även för framtidens modärna kort.
Jag kan absolut inte klaga på hur mitt ATi 9700 fungerar under den öppna drivrutinen idag. Faktum är att Compiz och andra program som använder OpenGL på skrivbordet så som Docky fungerar mycket bättre med den drivrutinen än vad mitt HD4850 med Catalyst, den propitära drivrutinen, gör.

Catalyst är den absolut värsta implementationen av grafikdrivrutin jag sett. Den resulterar ofta i totala X-krasher som den inte återhämtar sig ifrån, detta skulle KMS fixat om den varit open source.