Ny fläkt till 8800GTS 640MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002

Ny fläkt till 8800GTS 640MB

Jag har ett äldre Geforce 8800GTS 640MB (Club3D) där flökten ibland inte vill sparka igång. Och jag funderar nu om det finns nånstans att köpa den fläkt som reservdel. Den suger in luft från ett hål och skuffar ut luften genom flänsar och sedan far luften ut backom datorn, den typiska standard lösningen på nyare Nvidia kort (också på amd korten). Iom att grafikkortet börjar vara till ålder skulle jag inte vilja satsa onödigt mycket på kylning, tillika som jag inte skulle vilja att den tar upp mera än de 2 slot platserna den redan tar med orginalkylningen. Vet ni om man får köpa fläkten till ett vettigt pris någonstans?

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Jag tror att enda sättet att få tag i en originalkylare är att köpa den begagnat från någon som installerat tredjeparts luft- eller vattenkylning på sitt 8800GTS 640MB.

Detta kan nog vara ganska svårt, så jag skulle föreslå att du också tittar på tredjepartskylare. Då får du som bonus att kortet blir tystare också.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002

Ett alternativ, men jag tror inte att det blir lätt att hitta. Ljud är inget problem eftersom jag brukar ha ljud på i spel när jag spelar så jag stör mig inte så mycket på datorlådan.
Jag har nog egna alternativ som knappt kostar något att utföra, men jag blir tvungen att gå¨över min 2-slot gräns som jag ogärna skulle göra.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Santiago Bernabeu
Registrerad
Maj 2007

Inga problem. Ta bort plastkåpan som ligger an mot kylaren.
Sen tar du en valfri 120mm fläkt som du fäster på själva kylflänsen med buntband.
Job done!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010

Köp Zalman VF1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Inga problem. Ta bort plastkåpan som ligger an mot kylaren.
Sen tar du en valfri 120mm fläkt som du fäster på själva kylflänsen med buntband.
Job done!

92mm är bättre val då den passar nästan exakt till flänsens bredd. 12cm kommer skicka 50% av luften förbi flänsen. Har gjort det själv förut och fick MYCKET bättre temps än med vanliga stock kylaren. Enda nackdelen är att varmluften inte förs ut ur lådan direkt utan man måste förlita sig på lådans ventilation.

TS: Har du nånsin rengjort kylaren/fläkten ? Om inte gissar jag på att det ligger 1,5 ton damm därinne.

Der Steppenwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002

Jag har haft bort plastet och putsat flänsarna, och jag har haft bort hela kylanordningen för att dels se om det fanns nå defekter på kortet och dels se till att kylplåten hade kontakt med CPU:n. Böt även pastan. Men inget av det orsakade det. Trots att jag provat snurra på fläkten så var det först när jag tog bort den och häll i bottnet med ena handen och snurra runt den med andra som jag märkte av små vibrationer i den som antagligen gör den för trög för att orka starta.
Precis en fläkt direkt påskruvad är mitt billigare alternativ, men det tar upp en slot extra, vilket är vad jag vill undvika. Har nog luftflöde i lådan så att det att värmen blir inne i lådan är inget problem.