Permalänk
Medlem

Problem med Xubuntu 8.04

Har efter en nerstängning av några processer på grund av datorn hängde sig fått problem. Kan t.ex inte minska, förstora fönster. Förstorings, förminsknings, nerstängnings symbolerna saknas i alla program. Symbolen man ser istället är som en rund symbol, ser ut ungefär som att datorn skulle tänka. Vet inte hur jag ska förklara det bra.

Sen kan jag inte välja något. Om jag t.ex väljer att öppna en ny flik i firefox så innan jag hinner välja ny flik så stängs menyerna och jag kommer tillbaka till programmet. Det händer vilket program jag än öppnar.

Någon med förslag. Jätte tacksam för hjälp.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

boota om datorn? alternativt bara starta om x?

sedan bör du självklart inte köra 8.04 utan uppdatera!

Permalänk
Medlem

Har provat starta om x utan lösning på problemet. Kör xfce. Problemen har inget att göra med att jag kör version 8.04.
Vet inte vad jag ska göra för att lösa detta konstiga problem. Det började bara.
Det dumma var att när jag stängde processerna så var valet att spara sessionen till nästa gång förvalt. När jag starta datorn nästa gång var dessa fel där. Hur kan man lättast kolla vilka processer som varit igån som inte syns i listan. Mycket irriterande problem.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Provade igår och köra grafiskt som root. Som man nu inte ska, jag vet. Men då funkade allt som det skulle. Alltså att det gick att förstora, förminska fönster och allt annat som strulat som min vanliga användare. Någon som har något förslag? Någon linux guru?

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Testa att skapa ett nytt användarkonto och logga in grafiskt på det nya kontot. Om det funkar så är det ju misstänkt att det är något kopplat till ditt vanliga användarkonto som spökar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Ska prova det.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort .Xauth och .serverauth-<nr> filerna och starta om X.

Då du startade X som root har dessa filer blivit skapade med owner:group root:root och du är körd för din vanliga användare

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)