5770 krånglar! - hjälp!

Permalänk
Medlem

5770 krånglar! - hjälp!

Tjena!

Har precis köpt mig ett Asus 5770 CuCore, men när jag kom hem och försöker spela fungerar det inte.
Det blir bara massa "skit" och flimmer på skärmen och datorn låser sig. Jag försökt att installera om drivrutinerna flera gånger utan framgång. Har också raderat alla spår jag kunde hitta av tidigare drivrutiner.
Har testat att starta olika spel som COD4, BFBC2, men inget fungerar. 3Dmark06 fungerar inte heller.
Vet ni vad det kan vara?

Visa signatur
Permalänk

nästan hundra på att kortet är sönder, du verkar ha försökt och göra allt, skicka tillbaks den

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
nästan hundra på att kortet är sönder, du verkar ha försökt och göra allt, skicka tillbaks den

Det är så illa? Är det något jag kan försöka med?
Typ att ta ut kortet, starta datorn med gamla kortet - ta bort allt och köra om igen? Eller hjälper inte det?

Visa signatur
Permalänk

Du kan alltid testa att formatera datorn, byta kabel, kolla så att strömkablarna sitter ordentligt...Annars är det bara att RMA.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Det är så illa? Är det något jag kan försöka med?
Typ att ta ut kortet, starta datorn med gamla kortet - ta bort allt och köra om igen? Eller hjälper inte det?

gör som Rickard skrev, funkar inte det så är det fel på kortet

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem

Testade nu att installera drivrutinerna från ATI's hemsida (har kört från Asus hemsida förut). Då verkar det hela fungera, dock är det lite mysko. I CCC står det att den kör Core i 153mhz och Memory i 300mhz - samma sak i GPU-Z under sensor. Men på "framsidan" av GPU-Z står det 850 mhz och 1200 mhz. Väldigt skumt.
Dock så maxar jag MW2 med 60+ FPS, så det borde inte vara något fel nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att sladdarna sitter i ordentligt. Testa med ett annat grafikkort så att det inte är fel på PCI-E porten. Annars är det troligen fel.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Testade nu att installera drivrutinerna från ATI's hemsida (har kört från Asus hemsida förut). Då verkar det hela fungera, dock är det lite mysko. I CCC står det att den kör Core i 153mhz och Memory i 300mhz - samma sak i GPU-Z under sensor. Men på "framsidan" av GPU-Z står det 850 mhz och 1200 mhz. Väldigt skumt.
Dock så maxar jag MW2 med 60+ FPS, så det borde inte vara något fel nu.

Helt normala värden, kortet klockar ner sig när prestandan inte används.

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Testade nu att installera drivrutinerna från ATI's hemsida (har kört från Asus hemsida förut). Då verkar det hela fungera, dock är det lite mysko. I CCC står det att den kör Core i 153mhz och Memory i 300mhz - samma sak i GPU-Z under sensor. Men på "framsidan" av GPU-Z står det 850 mhz och 1200 mhz. Väldigt skumt.
Dock så maxar jag MW2 med 60+ FPS, så det borde inte vara något fel nu.

Kortet klockar automatiskt ner sig själv för att lägre strömförbruknings skall uppnås när du tex bara surfar eller trixar runt i windows.... därför dem låga frekvenserna

Edit... visste att någon skulle hinna före

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GufuX-
Kortet klockar automatiskt ner sig själv för att lägre strömförbruknings skall uppnås när du tex bara surfar eller trixar runt i windows.... därför dem låga frekvenserna

Edit... visste att någon skulle hinna före

haha så är det ibland, alltid nån före
va bra då TS att det funkar

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
haha så är det ibland, alltid nån före
va bra då TS att det funkar

Ja! Blir dock lite orolig när BFBC2 krachar efter 40min gaming... Testar igen dock!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Ja! Blir dock lite orolig när BFBC2 krachar efter 40min gaming... Testar igen dock!

har du på automatisk fläcktstyrning? den kanske blir varm efter 40 minuter

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem

lånar tråden. mitt 5770 klockar bara ner sig till 400 mhz. varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
har du på automatisk fläcktstyrning? den kanske blir varm efter 40 minuter

Nej, har på 68%. Men jag köpte ju CuCore för att det är en bättre kylare än original - så den borde väl klara lite?

Btw, den ligger 48c i vila.

Edit: Körde Furmark, efter 6 min var den uppe i 95c. Är det de som är boven tro?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Nej, har på 68%. Men jag köpte ju CuCore för att det är en bättre kylare än original - så den borde väl klara lite?

Btw, den ligger 48c i vila.

Edit: Körde Furmark, efter 6 min var den uppe i 95c. Är det de som är boven tro?

lite för högt va...
min ligger på 30c i vila med oginalkylare, och kommer aldrig upp i 70c

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
lite för högt va...
min ligger på 30c i vila med oginalkylare, och kommer aldrig upp i 70c

Oj, det är förmodligen mitt chassi. Då jag bara har en fläkt som sitter bakpå.
Det är ett R2 också, så det är ju inte så luftigt.

Tycker ni jag ska gå tillbaka och klaga på värmen på kortet eller ska jag skaffa flera fläktar till chassit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

153/300 - är det "original" för 2d? Låter väldigt lågt? Fin underklockning där isf!

Kontrollera även volten i gpu-z.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Oj, det är förmodligen mitt chassi. Då jag bara har en fläkt som sitter bakpå.
Det är ett R2 också, så det är ju inte så luftigt.

Tycker ni jag ska gå tillbaka och klaga på värmen på kortet eller ska jag skaffa flera fläktar till chassit?

ja du får väl klaga på konstruktionen på lådan då!? Dåligt flöde i lådan ja då är det klart att allt blir varmt

Låter som att en Fermi 480 skulle brinna i den lådan iaf

Klart du sätter dit fler fläktar,Vad ska du annars göra?Byta låda isf

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
ja du får väl klaga på konstruktionen på lådan då!? Dåligt flöde i lådan ja då är det klart att allt blir varmt

Låter som att en Fermi 480 skulle brinna i den lådan iaf

Klart du sätter dit fler fläktar,Vad ska du annars göra?Byta låda isf

Det jag tänkte på var om det var fel på 5770 kortet. Mitt 4770 blev aldrig så varmt att datorn rebootade efter 30 min gaming, men 5770 kanske blir varmare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars så är bfbc2 rätt ostabilt fortfarande. Kraschar den hel del för mig också. Så testa lite andra spel, krashar det även då så är det kanske något fel på kortet. Sedan så är furmark extremt krävande från gpu:n och speglar inte värmeutvecklingen i spel särskilt bra.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Annars så är bfbc2 rätt ostabilt fortfarande. Kraschar den hel del för mig också. Så testa lite andra spel, krashar det även då så är det kanske något fel på kortet. Sedan så är furmark extremt krävande från gpu:n och speglar inte värmeutvecklingen i spel särskilt bra.

Fast det krachade inte på samma sätt och inte alls lika ofta med mitt 4770 som mitt 5770.

Dock hade det kortet utblås (XFX), och det har inte CuCore 5770. Men fortfarande, CuCore ska vara en bättre kylare än standard, så jag tycker att det inte borde bli såhär varmt. :/

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Nej, har på 68%. Men jag köpte ju CuCore för att det är en bättre kylare än original - så den borde väl klara lite?

Btw, den ligger 48c i vila.

Edit: Körde Furmark, efter 6 min var den uppe i 95c. Är det de som är boven tro?

Ja det är det nog, 48c är mycket varmt i "idle".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmy_pimmy
lånar tråden. mitt 5770 klockar bara ner sig till 400 mhz. varför?

Det är upp till tillverkarna av kortet att välja vad det ska klockas ner till och det kan därför skilja sig från olika kort. Varför de väljer så högt förstår jag inte då det bara leder till mer strömförbrukning i idle men så är det och jag vet inte om man kan göra något åt det förutom å flasha BIOS eller nått.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.