Konsumenter väljer Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Konsumenter väljer Windows 7

Enligt Forrester Research är användare av Windows 7 i allmänhet nöjda och väljer aktivt att uppgradera till det nya operativsystemet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hmm, annat = nedladdat? eller har dom köpt det eller kör trial eller nåt?

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjjd iaf. Ska bli kul att se vad de kommer med i SP1 senare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En tanke: Vista är lika snabbt som Win 7 om man bara stänger av: 1) Superfetch 2) Windows Search (Indexering). Superfetch är ju väldigt avkapat i Win 7. Den funktionen var ju feldesignad i Vista.

Men för ändra det så behöver man gå in i tjänster och stänga av, och det är överkurs för de flesta användare. Dock tror jag de flesta hade hellre fått en ren Vista SP2 installation med de krävande tjänster avstängda, än att lägga ut ca 1400:- på en Win 7 licens.

Dock om Win 7 ingår via en ny laptop så ser man inte den utgiften, och därmed tar man gärna emot Win 7 på laptopen.
Men för stationära användare så märks avgiften för inköp av Win 7 rätt tydligt. Där är det 1400:- rakt av från kontot.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med Windows 7 och skulle aldrig byta till XP/Vista igen.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Hahd undrar vad "annat" innebär:rolleyes:

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

jag tog annat då jag köpte min windows 7 med min nya dator som jag satte ihop d.v.s alltså att jag inte fick det med datorn utan valde själv att jag ville ha med det

Permalänk

Det är ett överpris på Windows 7 tycker jag, helt onödigt att slösa flera tusen på att byta från Vista till 7 bara för att få saker som man ändå inte kommer använda/märka.

Det coola dock med Windows 7 är att den har fått en ny design på aktivitetsfältet, men det betalar jag inte flera tusen för.

Permalänk
Medlem

Priset för windows 7 är väl ändå inte "flera tusen" ? Tror dem går att köpa för just över enstaka tusen lappen

Permalänk
Medlem

eller som Annat i det här fallet

Studentlicens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruze
Priset för windows 7 är väl ändå inte "flera tusen" ? Tror dem går att köpa för just över enstaka tusen lappen

njae, ska du ha reatail, x64, ultiamte så drar det iväg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
eller som Annat i det här fallet

Studentlicens

dock räknas väl ändå en studentlicens som en "separat license"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Det är ett överpris på Windows 7 tycker jag, helt onödigt att slösa flera tusen på att byta från Vista till 7 bara för att få saker som man ändå inte kommer använda/märka.

Det coola dock med Windows 7 är att den har fått en ny design på aktivitetsfältet, men det betalar jag inte flera tusen för.

Jag betalade 1000kr för mitt Windows 7, kan inte påstå att det kostade mig flera tusen!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
njae, ska du ha reatail, x64, ultiamte så drar det iväg

Kollade ebay precis, inte över $200. Vilket absolut inte är dyrt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Annat 40.78%

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruze
Priset för windows 7 är väl ändå inte "flera tusen" ? Tror dem går att köpa för just över enstaka tusen lappen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvickstick
Jag betalade 1000kr för mitt Windows 7, kan inte påstå att det kostade mig flera tusen!

Vart köper man det så billigt?

När jag har kollat runt på priser så ligger det på runt 2-3000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag har kört windows 7 sedan beta och är grymt nöjd Funkar hur bra som hellst för mig Tänker aldrig byta till xp igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Vart köper man det så billigt?

När jag har kollat runt på priser så ligger det på runt 2-3000 kr.

Köper du Retail så ligger priset mellan 2-3000kr.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Kör studentlicens nu, men tänker köpa det innan skolan tar slut nästa år(Går KY) till studentpris.

Studentpriserna är:
Windows 7 Professional: 1095:-
Windows 7 Ultimate: 1495:-

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Vart köper man det så billigt?

När jag har kollat runt på priser så ligger det på runt 2-3000 kr.

Godtyglig sida: http://www.inet.se/artikel/9122292/windows-7-home-premium-64-...

Det är väldigt få hemanvändare som behöver en "bättre" version än gamla hederliga Home Premium.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gick över till W7 för tidigt (i Oktober). Saknar fortfarande Vista eftersom att vanlig tredjepartsmjukvara inte fungerar som det ska till W7 ännu. Exempelvis Skype är fortfarande nyckfullt och kraschar hos mig och mina vänner som har W7 och detta hände aaaldrig på xp eller Vista vad jag minns. Sedan är drivrutinsstödet inte lika brett på W7 ännu. Visserligen är detta inte Microsofts fel, utan det är kringstående mjukvaruutvecklare men det ändrar inte min inställning till att jag gick över för tidigt.
Hade det inte varit en massa meck med att byta OS så hade jag bytt upp mig till Vista igen ;). Kanske blir bättre till service pack 1 eller nått. Vi får väl se.

Men en stor eloge till Microsoft som lyckats marknadsföra sig så bra. De har ju fått, inte bara dåligt insatta utan även teknikintresserade människor att se på W7 som något revolutionerande. Skickligt Microsoft ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

om xp sålts nu så hade det fortfarande sålts bra.

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk
Medlem

Bara jag som misstänker att valalternativet "Annat" i omröstningen är, i många fall, likställt med "Ja, jag har laddat ner det" ?

Permalänk
Medlem

Så länge det inte ingår ett vettigt program att läsa mejlen med så passar jag. Vägrar betala nästan lika mycket till för en funktion som ska ingå ifrån början, värdelöst.

Permalänk

Jag saknar allternativet, "Köpt seperat licens + köpt ny dator med win7.

Först köpte jag en separat licens från england och 2mån senare köpte jag en ny laptop. Dålig planering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reckie
Så länge det inte ingår ett vettigt program att läsa mejlen med så passar jag. Vägrar betala nästan lika mycket till för en funktion som ska ingå ifrån början, värdelöst.

Mozilla thunderbird eller något annat vettigt mail-program, kanske för svårt att ladda ner själv?

Permalänk

Det är fint att man får flera nycklar, men inte f-n går de att använda samtidigt...

Det är den stora anledningen till att jag kör XP.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Körde med RC betan innan Oktober, bytte då till retail av Windows Home Premium.

Inga problem med Win7. Allt funkar som det ska och jag är hur glad som helst över det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reckie
Så länge det inte ingår ett vettigt program att läsa mejlen med så passar jag. Vägrar betala nästan lika mycket till för en funktion som ska ingå ifrån början, värdelöst.

En snabb fråga: Så du vill alltså att tillverkarna av OSet ska bestämma vilket program du ska använda för att läsa din mail istället för att du själv får bestämma om du vill köpa det du trivs med, ladda ned något av de otaliga gratis alternativ som finns?

Känns inte som något vettigt argument för att inte införskaffa W7.

Det är även komiskt, då MS skickar med IE som en standard, färdiginstallerad webbläsare så blir det stora ramaskrik. Men nu då de inte skickar med en förinstallerad webbläsare utan man får själv välja så gnälls det över att det inte medföljer något mail-program som standard?

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem

Tycker inte Win7 är så fruktansvärt mycket vassare än XP, möjligen något bättre än Vista. Själv behöver jag inte allt lull-lull och extravaganser Win7/Vista erbjuder.

Så, är man hyfsat nöjd med XP är det tveksamt om en Win7-licens är värd pengarna.

Däremot, om man riggar upp en ny burk och skall köpa ny licens är det Win7 som gäller eftersom det är ett modernare OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moses666
jag tog annat då jag köpte min windows 7 med min nya dator som jag satte ihop d.v.s alltså att jag inte fick det med datorn utan valde själv att jag ville ha med det

Du valde att köpa en seperat licens med andra ord? Det alternativet finns.