Permalänk
Medlem

Blanda CL5 och CL7 ?

Tjenare!

I dagens läge har jag 2x2 GB CL7 DDR2 minne i burken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=382122
Som ni märker är det PC8500/1066MHz minnen i CL7.

Men nu funderar jag över att köpa nya (extra) 2x2 GB minnen, men har märkt att det är aningen billigare att köpa CL5 istället för CL7.

Frågan lyder...

...Är CL5 och CL7 minnen "kompatibla" med varandra, eller kommer det bara bli strul?
...Kommer CL5:orna att 'slöas' ner till CL7 ?
...Bör jag sätta CL5 i de primära minnes slotsen för prestandans skull?

OCH, kommer nått av det här spela någon roll vid eventuell överklockning?

- Kort sagt: bör jag betala ett par hundralappar extra för ett par CL7 moduler för att slippa strul?

// Cristian

---
hårdvara: Asus P5Q-Pro, Core2Quad Q8200 2,33GHz, Kingston HyperX 2x2GB, CoolerMaster 850W, XFX HD4870x2...resten är nog inte så viktigt

Permalänk

CL5 är bättre än CL7(rätta mig om jag har fel) Tror dock att det ska gå bra om du bara köper PC8500 minnen och kör dem i samma hastighet. Eventuellt måste du kanske klocka om de nya minnena till CL7 manuellt om nu du nu inte kan klocka upp CL7:orna till CL5? Och tyvärr vet jag för lite om hur det påverkar prestandan.

Någon minnesexpert får ta över och klargöra mitt babbel...

Permalänk
Medlem

Det ska fungera. Men cl5 minnena kommer bli vl7 som de långsammare cl7 minnena för att de ska synka.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad du ska med 8 GB minne till, men kör på du. Är du spelnörd så behöver du garanterat det inte!

De som säger att du behöver mer än 4 GB då du spelar datorspel kan inget och/eller lurar dig!

Låt mig göra en jämförelse:

Om du har en butik(RAM) där alla hyllor är fulla med varor(data) och har fler varor än du får plats med i butiken så måste du lägga dessa varorna på lagret(hårddisken) vilket gör det väldigt slött för kunden (spelen) att hämta/hitta varor vilket ger dig sämre inkomst(fps).

Men nu är det ju så att du inte ens använder alla hyllor du redan har i butiken och ska endå bygga ut butiken så att den blir dubbelt så stor. Butiken kommer då inte ens att vara halvfull! Då spelar det ingen roll för din inkomst om du har för kunden kan hitta alla varor som det är!

Nämn ett enda spel där du behöver mer!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa!
filan stretchs kommentar fick mig att tänka om lite dock... för några hundralappar mer kan man ju faktiskt få en bra SSD, som skulle öka datorns prestanda avsevärt mycket mer än de nya minnena.

Så igen, tack för era snabba kommentarer!

//Cristian