Låsa upp kärnor 555BE blev av sig själv

Permalänk
Medlem

Låsa upp kärnor 555BE blev av sig själv

Hej.
Har nyss byggt en budget dator, i den så har jag en AMD Phenom II X2 550 BE med Asus M4A77TD Pro moderkort.
När jag bygt ihop provstartat och kört in alla drivisar för moderkort mm så tänkte jag att jag skulle uppdatera BIOS. På ASUS.com så tog jag hem den senaste BIOS (1205) och uppdaterade med ASUS uppdate SW-tool.
Vid nästa omstart så visar den att jag har en X3 prosessor...hmm..tackar.

Men ska det vara så? Eller har jag fipplat med nått?

När jag kollar temp i prossessorn så ser jag bara prossessor temp inte vilken temp varje kärna har...altså jag ser en temp på kärnorna men den ligger på 0° hela tidenpå alla men prossessorn har typ 37°. Är detta riktigt?
Jag har kollat tempen med både HWMonitor och Everest.

Permalänk

Re: Låsa upp kärnor 555BE blev av sig själv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jajje888
Hej.
Har nyss byggt en budget dator, i den så har jag en AMD Phenom II X2 550 BE med Asus M4A77TD Pro moderkort.
När jag bygt ihop provstartat och kört in alla drivisar för moderkort mm så tänkte jag att jag skulle uppdatera BIOS. På ASUS.com så tog jag hem den senaste BIOS (1205) och uppdaterade med ASUS uppdate SW-tool.
Vid nästa omstart så visar den att jag har en X3 prosessor...hmm..tackar.

Men ska det vara så? Eller har jag fipplat med nått?

När jag kollar temp i prossessorn så ser jag bara prossessor temp inte vilken temp varje kärna har...altså jag ser en temp på kärnorna men den ligger på 0° hela tidenpå alla men prossessorn har typ 37°. Är detta riktigt?
Jag har kollat tempen med både HWMonitor och Everest.

Du har antagligen aktiverat ACC och det står 0c för att kärnornas tempsensor inte fungerar med en upplåst prolle. Oftast sånt gör att det blev en x2 och inte en x4.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar..men jag blev förvirrad av det..du skriver att det blev x2 och inte x4...hmm
Det står ju att jag har 3 kärnor då jag kollar i windows och Everest. Har jag gjort fel?
Har jag inte X3 nu?
Hur kan jag se temp på kärnorna ?
Är det bra eller dåligt med att akiiver ACC..ursäkta min okunskap

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jajje888
Tack för snabbt svar..men jag blev förvirrad av det..du skriver att det blev x2 och inte x4...hmm
Det står ju att jag har 3 kärnor då jag kollar i windows och Everest. Har jag gjort fel?
Har jag inte X3 nu?
Hur kan jag se temp på kärnorna ?
Är det bra eller dåligt med att akiiver ACC..ursäkta min okunskap

det är inga problem alls med att ha det activerat. bara att datorn kan bli ostabil om kärnorna inte fungerar som dom skall därför dom är låsta. ibland har man tur och får en "bra" cpu och då kan man köra den upplåst som vanligt så det är som en x3.

jag själv köpte en athlon x4 620 låste upp l3 cachen och klockade till 3,2 vips så hade man en 955 för 900kr

så funkar det kör på och var nöjd

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Men frågan är det nått mer jag ska göra?
Aktivera ACC är det samma som att låsa upp kärnor..jag bytte/uppdaterade bara BIOS tycker jag.
Går det att få temp på core?
Har jag gjort nått fel?

Permalänk
Medlem

Kör ett CPU test under x antal timmar o se om kärnorna fungerar som de ska, om du får upp massa errors så är det bara att köra på 2st.

Har du tur så funkar samtliga och du har en helt fungerande X4.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jajje888
Men frågan är det nått mer jag ska göra?
Aktivera ACC är det samma som att låsa upp kärnor..jag bytte/uppdaterade bara BIOS tycker jag.
Går det att få temp på core?
Har jag gjort nått fel?

nej borde du inte ha gjort. tycker det är konstigt om det skulle låsa upp sig bara av att uppdatera bios. jag uppdaterade bios själv i asus program som medfäljer utan som helst problem. du borde itne ha gjort något fel näs datorn starat och går som vanligt. hade det var biosfel eller liknande så hade det var stor risk för att den inte startat alls.

så jag tror inte det är någo fel men har inte så stor koll på bios uppdatering så överlåter det till någon annan istället för att sitta och säga vad jag tror

dock är acc aktiverat så är det inga problem alls. ingen som helst fara.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Ok, tack.
Hur ändrar man tillbaka till orginal x2? Om nu det skulle bli instabilt med x3

Permalänk
Rekordmedlem

Stäng av acc

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.