Ena skärm flimrar när två skärmar är inkopplade, varför?

Permalänk
Medlem

Ena skärm flimrar när två skärmar är inkopplade, varför?

Möblerade om och fick plats till en extra skärm som blivit över. Kopplade in den med DVI->VGA-adapter då jag inte hade någon DVI-kabel över. Extraskärmen fick fnatt och började flimra, inte jättemycket men då och då. Extremt irriterande.
Tänkte först att det kunde vara pga störningar då jag har rätt mycket sladdar bakom datorn och skrivbordet så jag investerade i en DVI-kabel för att se om det hjälpte. Det hjälpte till så vida att extraskärmen slutade flimra men istället började den primära skärmen att flimra på samma vis, trots att jag inte ändrat något i anslutningen till skärmen. Skiftade således kontakterna i grafikkortet för att se om det var bundet till skärm eller utgång, men denna gången flimrade fortfarande den primära skärmen. Bägge skärmarna har alltså fungerat felfritt när de varit ensamt inkopplade till just detta grafikkortet (och andra för den delen också).

Hårdvara:
ATI HD4670 med 512MB minne. Uppgraderade till senaste drivarna igår (10.3) utan nån effekt.
400W nätagg (tror det är ett PaxPower och det var garanterat inte något värstingagg).
Intel E2180 som jag klockat upp lite moderat till 2.2GHz.
1 SSD och två mekaniska diskar samt dvd-läsare.
MSI-moderkort med gamla 945-kretsar på och 4GB minne.

Funderar lite i banorna kring nätaggregatet om det är inblandat i att driva mer än en skärm och att det inte skulle orka, men samtidigt så drar min burk inte farligt mycket.

Kan det vara kortet som är kasst helt enkelt? Finns det någon diagnostik man kan köra för att se om allt är som det ska?
Kortet har tidigare fungerat helt utan anmärkningar när jag bara matade en skärm.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster